پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 16502
منتشر شده در دوشنبه, 17 خرداد 1400 08:37
تعداد دیدگاه: 0
طلا سقف قیمتی ۵ ماهه خود را لمس کرد

طلا هفته‌ گذشته شاهد افتی بی‌سابقه در سه ماه گذشته بود. فلز زرد بعد از اعلام خبر وزارت کار آمریکا مبنی بر ایجاد ۵۵۹‌هزار شغل در ماه می، افت ۴۰ دلاری را شاهد بود، اما در روز جمعه با انتشار آمار اشتغال‌زایی ماه می ‌ایالات‌متحده که پایین‌تر‌ از انتظارات بازار بود موجب شد ارزش دلار افت کرده و این دلیلی برای رشد مجدد دلار شد. این اتفاق موجب شد فلز زرد بتواند افت قیمت خود را جبران کند و هفته خود را در کانال قیمتی ابتدای هفته به اتمام برساند.  

تعدیل سیاست‌های فدرال رزرو

هفته گذشته طلای جهانی با ادامه روند ماه گذشته آغاز شد. شروع قیمت طلا از کانال هزار و ۸۹۰ دلاری در این هفته نشان از تلاش برای لمس قیمت در کانال بالاتر و تثبیت قیمت در محدوده ۱۹۰۰ دلاری در هر اونس داشت. رسیدن قیمت طلا در روز سه‌شنبه به بالاترین قیمت در ۵ ماه گذشته یعنی هزارو ۹۱۵ دلار در هر اونس امید سرمایه‌گذاران را دوچندان کرد. با افزایش شاخص دلار تا ۱۸۹/ ۹۰ در روز پنج‌شنبه طلا افتی ۳۷ دلاری را تجربه کرد. این اتفاق موجب شد قیمت فلز زرد در پایین‌ترین سطح خود در دو هفته گذشته قرار بگیرد و بدترین هفته خود را در سه ماه گذشته ثبت کند. اما با اعلام وزارت کار ایالات‌متحده مبنی‌بر ایجاد ۵۵۹ هزار شغل در ماه می‌ که برخلاف انتظارات بازار بود انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران تعدیل پیدا کرد. با اعلام این خبر پیش‌بینی‌های وال‌استریت نسبت به سیاست‌های فدرال رزرو نادرست از آب درآمد. در همین راستا براساس تخمین وال‌استریت ژورنال نرخ بیکاری در ایالات‌متحده از ۱/ ۶ درصد به ۹/ ۵ درصد کاهش پیدا کرد. کاهش موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ و افزایش واکسیناسیون موجب افزایش تقاضا نیروی کار توسط کارفرمایان شده که موجب تشدید آثار سیاست‌های فدرال رزرو شد. این اعلامیه وزارت کار موجب کاهش ارزش دلار و موجب شد روند صعود بازار کامودیتی‌ها دوباره از سرگرفته شود. این اتفاق در روز جمعه موجب شد روند صعودی طلا از سرگرفته شود. سرمایه‌گذاران اکنون منتظرند اطلاعات بیشتری برای اشتغال، از جمله داده‌های حقوق و دستمزد تولیدات(غیرکشاورزی) برای ماه مه، ارائه شود. این داده‌ها می‌تواند سرنخ‌های بیشتری در مورد چشم‌انداز اقتصادی و اقدامات بعدی فدرال رزرو ایالات‌متحده بدهد. سرمایه‌گذاران همچنین نگران کاهش سرعت اقدامات فدرال رزرو هستند. در همین راستا برخی از مقامات فدرال رزرو تاکید کردند اقدامات محرک فعلی خود را برای مدتی بدون تغییر حفظ خواهند کرد. همه این اقدامات در راستای حمایت از مشاغل در دوران پاندمی کووید-۱۹ است اما داده‌های بازار کار حاکی از آن است که اقتصاد با بهبودی ناپایدار از این بیماری و ادامه حمایت‌های فدرال رزرو، طلای جهانی همچنان می‌تواند برای ادامه روند صعودی خود امیدوار باشد.

دلارزدایی روسیه

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه به نقل از کیتکو گفت، صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) تمام دارایی‌های دلاری خود را رها می‌کند و دارایی‌های طلا، یورو و یوآن چین را در سبد دارایی خود افزایش می‌دهد. سیلوانوف در نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ‌(SPIEF) به خبرنگاران گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم سرمایه‌گذاری‌های صندوق ثروت ملی روسیه را در دارایی‌های دلاری کاهش دهیم.» فروش دارایی‌های دلار آمریکا ظرف یک ماه انجام می‌شود. به علاوه، پس از اجرای تغییرات اعلام شده‌، صندوق ۴۰ درصد دارایی خود را به یورو، ۳۰ درصد به یوآن و ۲۰ درصد را به‌صورت طلا نگه خواهد داشت. روسیه اعلام کرد دلارزدایی کامل صندوق ملی ثروت، به معنای فروش ۴۰ میلیارد دلار آمریکا به نفع طلا، یوآن و یورو است. روسیه در پی تحریم‌های بی‌شمار غرب علیه روسیه در سال ۲۰۱۴ شروع به کاهش دارایی‌های دلاری آمریکا کرده است. در ماه آوریل، دولت بایدن با استناد به ادعای مداخله در انتخابات سال ۲۰۲۰ و حملات سایبری علیه ایالات‌متحده، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد. روسیه نیز با این اقدامات در تلاش برای پاسخ به این تحریم‌هاست. اما طبق نظر تحلیلگران تاثیر این تصمیمات محدود خواهد بود، چرا که این تغییرات تنها در سبد ذخایر بانک مرکزی روسیه اتفاق می‌افتد و اثر چندانی بر قدرت دلار نخواهد داشت. همان‌طور که تحلیلگران نیز پیش‌بینی کرده بودند اثر این تصمیمات در بازار طلا نیز محدود بود و موجب شد طلا در پایان هفته بتواند با جبران افت قیمتی خود به کانال قیمتی ابتدای هفته خود بازگردد.

آرامش بازار رمزارزها

بیت‌کوین در هفته گذشته در حال نوسان در کانال ۳۰ هزار دلاری بود. این نوسان بین حمایت ۳۳ هزار دلاری و مقاومت ۴۰ هزار دلاری رخ داده ‌است. پادشاه رمزارزها در هفته گذشته رشدی کمتر از یک درصد داشت و تا بعدازظهر دیروز در محدوده ۳۷ هزار دلاری معامله می‌شد. طبق گفته تحلیلگران، در صورتی که شاهد جهش از بازه قیمتی فعلی باشیم، می‌توان انتظار رشد تا ۴۵ هزار دلار را داشت. نباید فراموش کرد که مقاومت در مسیر این رشد به‌شدت بالا است. در حال حاضر، مقاومت ۴۰ هزار دلاری یک مانع بزرگ برای رشد قیمت به حساب می‌آید و در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث محدودیت در قدرت خرید باشد. بزرگ‌ترین آلت‌کوین اما هفته خوبی را برای دارندگان خود رقم زد. ثبت رشد ۱۳ درصدی طی هفته گذشته برای اتریوم، نوید آغاز مجدد رشد رمزارزها را می‌دهد.   همزمان با بروز نشانه‌هایی از صعودی شدن بازار رمزارز، داده‌های برگرفته از برخی شاخص‌‌های تکنیکی نشان می‌دهد که فروش گسترده فعلی رو به پایان است؛ کم‌شدن فشار فروش در بازار معمولا به‌معنی کاهش قدرت فروشندگان است. به گزارش کوین‌تلگراف، بیت‌‌کوین پس از آنکه در اواسط ماه می‌ سقوط شدیدی را تجربه کرد، وارد فاز تثبیت قیمت شده است. این ارز دیجیتال به‌سرعت قیمت ازدست‌رفته خود را بازیافت و توانست کانال ۴۰ هزار دلار را پس بگیرد، اما از ثبت یک جهش صعودی قاطع به بالای این سطح مقاومت ناتوان ماند. رمزارزها برای مشاهده روند صعودی جدید باید امیدوار باشند تا بیت‌کوین بتواند این مقاومت را با قدرت پشت‌سر بگذارد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید