این در حالی است که طی سه ماه گذشته بازار سرمایه نتوانسته است تصویر روشنی از سیاست‌های دولت به دست آورد و از همین رو همچنان با موجی از ابهامات روبه‌رو است. حسن کاظم‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» به بررسی ریسک‌های کنونی بازار پرداخته است. او مهم‌ترین راهکار بهبود وضعیت بازار را شفاف‌سازی سیاست‌های دولت می‌داند و بر این باور است که بازار سهام، اکنون در شرایطی است که نه می‌توان نزول بیشتری را برای آن متصور شد و نه رشد خیره‌کننده‌ای را در آن دید، اما با این حال به نظر می‌رسد بورس تا پایان پاییز یا حتی انتهای سال، دورنمای روشنی داشته باشد.
سیاست‌های دولت در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی اثر بالایی بر روند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارد. این آثار به ویژه طی دو سال گذشته بیش از پیش نمایان شد و وابستگی بالای بازار سرمایه به سیاست‌های دولت را اثبات کرد. اکنون این ارتباط تنگاتنگ ادامه دارد و همچنان سیاست‌های دولت در حوزه‌های مختلف به سرعت اثر خود را بر بازار سهام نشان می‌دهد. بر همین اساس است که بازار سهام در شرایط کنونی به روند مذاکرات ایران و طرف‌های غربی و احتمالات مثبت و منفی پیرامون تحریم‌ها چشم دوخته و در کنار آن، نگرش و رویکردهای دولت در بودجه‌ریزی سال آینده را هم تحت نظر دارد. در همین حال هر گونه اخبار در حوزه قیمت‌گذاری دستوری صنایع و محصولات در کنار نوسانات نرخ ارز حساسیت‌های بالایی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. با این حال اما تمامی این موارد همچنان برای اهالی بازار سرمایه مبهم هستند و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند نتیجه روشنی را از رویکردهای دولت به دست آورند. بر همین اساس ترس و نگرانی در بازار سرمایه همچنان دست بالاتر را دارد و از هر گونه ورود سرمایه‌های جدید ممانعت می‌کند. از مردادماه سال گذشته بدین سو افراد زیادی بخش بزرگی از سرمایه‌های خود را در بورس از دست داده‌اند و ماه‌هاست در تلاشند دست کم بخشی از این زیان را جبران کنند. با این حال روند بازار سرمایه چندان رضایت‌بخش نبوده است. این در حالی است که افزایش تورم طی ماه‌های گذشته فشار روانی افزون‌تری را نیز به سرمایه‌گذاران زیان‌دیده وارد آورده و نگرانی از سوخت شدن اندک سرمایه باقیمانده، آنها را به سمت صف‌های فروش و فرار از بازار سرمایه سوق داده است. از همین رو گفته می‌شود لازم است دولت به سرعت سیاست‌های مشخصی را در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی اعلام کند تا دست کم بخشی از ترس‌ها و ابهامات بازار سرمایه رفع شود و این بازار به شرایط عادی بازگردد.


ریسک‌های پیش روی بازار سرمایه
حسن کاظم‌زاده تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح ریسک‌های پیش روی بازار سرمایه به «جهان صنعت» می‌گوید: «یکی از مسائلی که این روزها بازار سرمایه توجه زیادی به آن نشان می‌دهد، موضوع بودجه سال آینده دولت است. طبیعتا ممکن است بودجه سال آینده، فرصت‌ها و ریسک‌های متنوعی را برای بازار سرمایه به دنبال داشته باشد؛ از جمله آنها بحث ارز ترجیحی، یارانه‌های انرژی، کسری بودجه و روش‌های تامین مالی آن است که هر کدام می‌توانند به نوعی بر بازار سرمایه تاثیر بگذارند. این مسائل طبعا برای بازار بسیار بااهمیت محسوب می‌شوند و در عین حال ابهاماتی اساسی هستند که می‌توانند آثار مثبت و منفی داشته باشند. این ابهامات البته رفته‌رفته برای بازار شفاف خواهند شد.» او ‌افزود: «موضوع دیگری که این روزها توجه زیادی به آن می‌شود، مساله نرخ دلار و مذاکرات است که طبعا همگان و بازار سرمایه نیز گوشه چشمی به آن دارند. این متغیرها بسته به روندی که ادامه خواهند داد، هم می‌توانند آثار منفی برای بازار به دنبال داشته باشند و هم آثار مثبت؛ که البته ریسک زیادی برای بازار در این متغیرها نهفته است.» کاظم‌زاده موضوع مهم دیگر را قیمت‌های جهانی و سیاست‌های تطبیق قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی می‌داند. به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، قیمت‌های جهانی در حال حاضر دوره کم‌نوسانی را می‌گذرانند که البته طی دو تا سه ماه آینده از این وضعیت خارج خواهند شد. کاظم‌زاده در این باره اظهار ‌کرد: «تصورات متنوعی در این باره وجود دارد و نوسانات این قیمت‌ها می‌تواند بر بازار سرمایه ایران اثرگذار ظاهر شود. در کنار این امر، سیاست‌های داخلی است مبنی بر اینکه نرخ‌های داخلی به چه شکلی قرار است با نرخ‌های جهانی انطباق یابد. این امر نیز می‌تواند وضعیت شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.»
راهکارهای پوشش ریسک
این تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح وضعیت کنونی بازار می‌گوید: «به باور من در حال حاضر بازار در یک حالت تعادلی نوسانی قرار دارد که نه می‌توانیم بگوییم وضعیت بدی است و نه روند رو به رشدی در آن دیده می‌شود. طبیعتا با توجه به وضعیتی که متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه دارند، به نظر می‌رسد در داخل بازار خبر غیرمنتظره مثبت یا منفی پیش رو نباشد.» کاظم‌زاده تاکید می‌کند: «اما نکته اصلی این است که در حال حاضر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار کم است. این شرایط نیز بیشتر به دلیل تصور مردم یا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بورس رخ می‌دهد. در شرایط کنونی نوعی حالت قهر، ترس و نگرانی در بازار ایجاد شده است. در کنار این مساله بحث تامین مالی دولت از بازار سرمایه سبب کم شدن پول در بازار شده است.» او ‌افزود: «به نظر می‌رسد بهترین حالت برای بازار این است که خیال سرمایه‌گذاران بابت یک سری ترس‌های ایجادشده راحت شود و نسبت به سیاست‌های اقتصادی شفاف‌سازی صورت گیرد.» این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز می‌کند: «از طرف دیگر موضوع تبعات انتشار اوراق و تبعات کمبود نقدینگی در بازار سهام نسبت به سایر بازارها، مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد تا مشکلات، کمتر و مرتفع شوند.»
پیش‌بینی روند بازار
کاظم‌زاده در ادامه روند بازار سهام را مورد پیش‌بینی قرار داده و می‌گوید: «به نظر من قیمت‌های فعلی بازار، ریسکی نیستند و بعید است که نرخ‌های پایین‌تر از این سطح در بازار سهام تجربه شود.» او اظهار کرد: «فکر می‌کنم نسبت به وضعیت کنونی، عموم سهم‌های بازار تا پایان پاییز می‌توانند بازدهی مثبت ثبت کنند. در همین حال می‌توان امیدوار بود که روند بازار تا پایان سال نیز مثبت باشد.»