پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 21491
منتشر شده در پنج شنبه, 29 دی 1401 08:36
تعداد دیدگاه: 0

بورس اوراق‌بهادار تهران توانست برای سومین روز متوالی از ابتدای هفته در مدار صعودی پایدار باقی‌بماند. بر این اساس، شاخص‌کل سهام در روز چهارشنبه با رشد بیش از ۱۲/ ۰‌درصدی تا محدوده یک‌میلیون و ۶۸۹‌هزار واحد پیشروی کرد؛ این در حالی است که نماگر هم‎‌‌‌‌‌‌‌‌وزن بازار نیز مانند شاخص‌کل با حفظ سبزپوشی خود مثبت به‌کار خود پایان داد و با افزایش ۴۸/ ۰‌درصدی تا سطح ۵۲۶‌هزار و ۱۸۷ واحد بالا آمد. ضمن اینکه مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز چهارشنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش ۶/ ۱۴‌درصدی، رقم پنج‌هزار و ۵۶۴‌میلیارد تومان را به‌ثبت رساند.  

هانا پاکمند در دنیای اقتصاد نوشتعلاوه‌بر این در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود ۱۶۱‌میلیارد ‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده به بازار سهام وارد شد.  بورس اوراق‌بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه در مدار صعودی باقی‌ماند و شاخص‌کل دو‌هزار و ۹۷‌واحد  بالا آمد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن بازار نیز معادل دو‌هزار و ۵۳۹واحد افزایش یافت. همانطور که گفته شد خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در روز یادشده‌ به نفع سهامداران خرد بوده‌است که دلیل آن می‌تواند ناشی از موج جدید خوش‌بینی باشد که تحت‌تاثیر عملکرد مطلوب بازار سهام و نوسان‌های مثبت نرخ دلار درمیان سرمایه‌گذاران بورسی شکل‌گرفته و فعالان بازار سهام را به سرمایه‌گذاری در بورس تهران ترغیب کرده‌است.  در روز گذشته هم بازار سهام تحت‌تاثیر گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‌ها مورد معامله قرار گرفت. سهم‌هایی که گزارش ۹‌ماهه خوبی داشتند یا بازار انتظار گزارش خوب از آنها داشت، مثبت معامله شدند. یکی از چرخش‌های اصلی بازار در روز گذشته، خرید پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود، چراکه در دو سه هفته اخیر به دلیل اینکه انتظار گزارش بسیار منفی از پالایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها در پاییز شکل‌گرفته بود، این گروه مهم بازار عمدتا چندان معاملات جذاب و مثبتی نداشتند، اما در روز چهارشنبه از اواخر بازار با شایعات در مورد گزارش بهتر از انتظار این گروه، شاهد رشد تقاضا در نمادهای پالایشی بودیم، اما به‌طور کلی بین تحلیلگرها جوی حاکم بود مبنی‌بر اینکه پالایشگاه‌ها در بهترین حالت در پاییز نصف تابستان سود ساخته‌اند که این گزارش شتران نشان داد حداقل در مورد این شرکت این تحلیل درست نبوده‌است.

بر این اساس احتمالا تا پایان هفته‌جاری باید منتظر گزارش دیگر پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود تا عملکرد دقیق آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. از طرفی بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که احتمالا عرضه‌های اولیه در حال افزایش باشد؛ چراکه معمولا بورس و فرابورس منتظر زمان‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب برای عرضه اولیه می‌‌‌‌‌‌‌‌مانند و هر زمان که ارزش معاملات افزایش پیدا می‌کند، اقدام به عرضه اولیه نمادهای جدید می‌کنند. بر این اساس طی دو روز گذشته سهام «فروژ» و «اردستان» برای اولین‌بار در فرابورس و بورس عرضه شدند.

 

نوسان بر مدار صعودی

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که نماگر اصلی بورس تهران در حالی به معاملات خود پایان داد که رشد بیش از ۱۲/ ۰‌درصدی را به‌ثبت رساند و در کانال یک‌میلیون و ۶۸۹‌هزار واحد مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که‌ نماد معاملاتی «میدکو» با بیش از‌ هزار و ۲۸۹ واحد تاثیر مثبت، نقش اول رشد دیروز شاخص را بر عهده داشت.  در‌مرتبه دوم نیز ‌نماد «شتران‌» با ‌هزار و ۸۰واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. در نقطه مقابل‌نماد «خودرو» با بیش از ۶۷۸واحد تاثیر منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌‌وزن هم مشابه شاخص‌کل روی ریل صعودی باقی‌ماند و نهایتا با رشدی ۴۸/ ۰درصدی (معادل دو‌هزار و ۵۳۹ واحد) به معاملات خود پایان داد.

خرید ۱۶۱‌میلیارد ‌تومانی سهامداران خرد

این اتفاقات در شرایطی رخ‌داد که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در آخرین روز معاملاتی از دی ماه نشان می‌دهد که گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» بیش از ۶۷‌میلیارد‌تومان و صنعت «خودرو و ساخت قطعات» با خروج پول بیش از ۴۵‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند. در مقابل گروه «فرآورده‌های نفتی» با جذب نقدینگی حدود ۲۵۲‌میلیارد‌ تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «محصولات شیمیایی» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «وپست» با خروج بیش از ۴۱‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرارگرفت.  «فملی» هم با خروج حدود ۱۹‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «همراه» با خروج حدود ۱۷‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز چهارشنبه را به‌نام خود به‌ثبت رساند. این در حالی است که نمادهای «شتران» و «شبندر» به ترتیب با ورود پول بیش از ۱۰۶‌میلیارد ‌تومان و حدود ۷۰‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز معاملاتی گذشته قرارگرفتند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید