طلا ۵ دلار گران شد

قیمت طلا در معاملات امروز بازار‌های جهانی با کاهش ارزش دلار، افزایش یافت. از دیگر عوامل تقویت قیمت طلا، نگرانی در مورد رکود اقتصادی و بلاتکلیفی در مورد مذاکرات تجاری آمریکا و چین عنوان شده است.

هر اونس طلا ۵.۱۹ دلار افزایش یافته و به ۱۳۱۳.۳۱ دلار رسیده است.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار‌های سی ام سی سنگاپور گفت: «کاهش ارزش دلار قیمت کالا‌های اساسی نظیر طلا را افزایش داد.» دور جدید مذاکرات میان چین و آمریکا دیروز در پکن شروع شده است و دو کشور تلاش می‌کنند تا پیش از مهلت یک مارس، به توافقی برسند.

آمریکا و چین بر سر آتش‌بسی ۹۰ روزه توافق کردند تا در این مدت برای حل اختلافات و رسیدن قراردادی تلاش کنند. تنش‌های تجاری آمریکا و چین از سال گذشته میلادی تاکنون بازار‌های مالی را تکان داده است و همچنین از جذابیت دلار کاسته است. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارز‌های بین‌المللی می‌سنجد، ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۹۶.۹۹۹ واحد رسید.

بهای طلا پس از اینکه در اواخر ماه ژانویه به بالاترین رقم ۹ ماه گذشته برابر با ۱۳۲۶.۳۰ دلار رسید، افت کرده که این بیشتر به دلیل تقویت دلار بوده است.

تقویت ارزش دلار، طلا را برای مالکان دیگر ارزها، گران‌تر می‌سازد.
____________________________

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز



امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۴۸ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۲.۲ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است، قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
____________________________

 

افزایش دو برابری ارزش مبادلات روزانه فرابورس

معامله‌گران سهام و اوراق امروز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه بیش از ۶۲۴ میلیون ورقه بهادار را در ۹۷ هزار و ۲۶۲ ‏نوبت معاملاتی دست به دست کردند و بدین ترتیب ارزش بیش از چهار هزار و ۱۰۲ میلیارد ریالی را در بازار‌های ‏فرابورس ایران به ثبت رساندند. ‏

بر این اساس، حجم مبادلات فرابورس نسبت به روز کاری گذشته افزایش یافت و ارزش دادوستد‌ها نیز از رقم دو هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال در روز یکشنبه به بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در روز جاری رسید که حاکی از ‏افزایش دو برابری ارزش دادوستدهاست. ‏

شاخص کل فرابورس ایران نیز با یک واحد افزایش در سطح ۱۹۳۴ واحدی قرار گرفت که نماد «ذوب» پنج ‏واحد اثر منفی بر این نماگر گذاشت، اما حمایت حدود ۷ واحدی از جانب نماد‌های «مارون» و «میدکو» مانع از ‏اثرگذاری منفی ذوب و افت آیفکس شد. ‏

معامله‌گران سهام ۴۵ میلیون سهم را به ارزش ۱۳۵ میلیارد ریال در بازار اول و ۲۷۹ میلیون سهم را به ارزش ‏۷۰۴ میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس دست به دست کردند. ‏همچنین در بازار پایه ۲۹۱ میلیون سهم را جابه‌جا کردند و از این رو در این بازار ارزش مبادلاتی ۸۰۵ میلیارد ‏ریالی را به ثبت رساندند. ‏

از سوی دیگر تغییر مالکیت ۹ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال نتیجه دادوستد‌های صورت ‏گرفته در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس بود. ‏

معاملات بازار ابزار‌های نوین مالی شامل معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق ‏تسهیلات مسکن می‌شود که در روز جای مبادله حدود ۱۲ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۴۶ ‏میلیارد ریال به ثبت رسید.
____________________________

 

دومین بسته حمایتی برای مددجویان آماده است

احمد میدری، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر سه شنبه در حاشیه پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در سالن کنفرانس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اعلام کرد: تا پایان سال مددجویان و افراد زیر پوشش نهاد‌های خاص دومین بسته حمایتی را دریافت می‌کنند؛ سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و برای اجرای مرحله دوم توزیع بسته حمایتی ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

میدری ادامه داد: پیشنهاد پرداخت به افراد زیر پوشش نهاد‌های حمایتی در قالب بسته دوم کمک‌های دولت، برای تعیین بودجه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه شده است و منتظر تامین منابع هستیم. پیش بینی شده بود بودجه طرح توزیع بسته حمایتی، براساس افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تامین شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اجرای مرحله نخست توزیع بسته حمایتی، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.

تعیین تکلیف ۱.۹ میلیون نفری که به وزارت رفاه پیامک زده اند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت افراد جامانده از دریافت بسته حمایتی گفت: درباره تقاضای دریافت بسته حمایتی یک میلیون و ۹۰۰ هزار پیامک در سامانه‌های ۱۴۲۰ و ۱۴۲ دریافت شد که ۹۱۰ هزار نفر از این تعداد بسته حمایتی دریافت کرده بودند و امکان دریافت بسته حمایتی دوم را نداشتند؛ زیرا به هر خانوار فقط یک بسته حمایتی تعلق می‌گیرد.

میدری افزود: ۷۰۰ هزار نفر دیگر نیز در فهرست بیمه‌ای قرار نداشتند که باید درخواست آن‌ها بررسی شود.تا یکشنبه هفته آینده همه درخواست‌ها بررسی و پاسخ لازم برای متقاضیان ارسال می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: برای توزیع بسته حمایتی به افرادی که درخواست خود را در سامانه‌های مرتبط ثبت کرده اند به ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دیگر نیاز داریم.

پیامک بدون سرشماره برای مردم ارسال می‌کنیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارسال پیامک به افراد مشمول دریافت بسته حمایتی گفت: همه پیامک‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نام این وزارتخانه برای مردم ارسال می‌شود که با حروف لاتین درج شده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارسال پیامک از هیچ سرشماره‌ای استفاده‌ای نمی‌کند.

میدری به مردم هشدار داد در مورد پیامک‌هایی که از سرشماره‌های مختلف با محتوای مربوط به تخصیص بسته با هدف سوء استفاده دریافت می‌کنند، هوشیار باشند.

بنا به این گزارش، عصر امروز (سه شنبه) پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و شماری دیگر از مسوولان در سالن کنفرانس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این جلسه گزارش روند پیشرفت طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ استان مبتنی بر تفاهمنامه سه جانبه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت کشور و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارایه شد.
حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در جامعه حضور دارند که با اعضای خانواده خود به حدود پنج میلیون نفر می‌رسند.
____________________________

 

تحریم‌های آمریکا نفت را گران کرد

قیمت نفت روز سه شنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، افزایش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش، به ۵۲۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با ۵۰ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش، به ۶۲.۰۱ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۱.۷ درصد کاهش بسته شده بود.

به گفته معامله‌گران، ادامه تعطیلی قسمت‌هایی از خط لوله کی‌استون که نفت کانادا را به آمریکا منتقل می‌کند نیز به تقویت بهای وست تگزاس اینترمدیت کمک کرده است.

تحلیلگران می‌گویند با کاهش داوطلبانه تولید از سوی اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران، بازار‌ها کمبود عرضه پیدا کرده‌اند، اما برخی از ریسک‌های بخش عرضه به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

بانک جی پی مورگان آمریکا در یادداشتی هفتگی نوشت: ما معتقدیم که نفت روی ریسک‌های عرضه حساب نکرده است، زیرا بازار‌ها اخیراً به مذاکرات تجاری آمریکا و چین متمرکز شده و ریسک‌های مربوط به از دست رفتن نفت ونزوئلا را نادیده گرفته‌اند. اگر مذاکرات تجاری به حل اختلافات دو کشور منتهی شود، نتیجه مثبتی خواهد شد و توجهات را از نگرانی‌های کلان که روی رشد تقاضا برای نفت تأثیر منفی می‌گذارد به کمبود عرضه و ریسک‌های ژئوپلیتیکی معطوف خواهد کرد.

بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرده با مدیریت عرضه از سوی اوپک و منازعات سیاسی در خاورمیانه و افزایش عرضه غیر اوپک، سهم بازار جهانی اوپک از ۳۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد.

رشد عرضه آمریکا و کندی اقتصادی، ممکن است امسال پیشروی بازار‌های نفت را محدود کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه که ناشی از رشد عرضه آمریکا است، با نزدیک شدن به ماه‌های گرم‌تر همچنان موضوع اصلی مورد توجه بازار‌های نفت خواهد ماند.

طبق یادداشت مورگان استنلی، افزایش تولید نفت آمریکا که عمدتاً از نوع سبک است و سال گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرد، به تولید مازاد بر نیاز بنزین منجر شده است.

حاشیه سود بنزین از اواسط سال ۲۰۱۸ سقوط کرده و در آسیا و اروپا در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا و رشد عرضه، منفی شده است. حاشیه سود ضعیف پالایش و آمار اقتصادی نه چندان مطلوب به معنای آن است که قیمت نفت فضای محدودی برای افزایش خواهد داشت و سقف قیمت نفت برنت ۶۵ دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

بانک امریکا مریل لینچ نیز با هشدار نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، قیمت نفت برنت را ۷۰ دلار و وست تگزاس اینترمدیت را ۵۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ و به ترتیب ۶۵ دلار و ۶۰ دلار در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد.
____________________________

 

صادرات کالا‌های غیر نفتی ۵.۱ درصد افزایش یافت

در ۸ ماهه سال ۱۳۹۷ صادرات کالا‌های غیر نفتی برابر ۷۵.۳ میلیون تن با ارزش ۳۰ میلیارد دلار برابر ۲۶.۹ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۵.۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۷.۵ درصد و ارزش یورویی ۱۵.۲ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات به کشور برابر ۲۱.۵ میلیون تن به ارزش ۲۹.۵ میلیارد دلار برابر ۲۴.۸ میلیارد یورو بوده که از لحاظ وزنی ۱۲.۶ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۴ درصد و ارزش یورویی ۱۶.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ارزش صادرات بخش صنعت در این دوره حدود ۱۲.۷ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۸۷۷ میلیون دلار ثبت شده است.

رشد ۹۷ درصدی سرمایه گذاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مجوز‌های صادره در ۸ ماهه ۱۳۹۷ تعداد ۳۷۴۱ فقره پروانه بهره برداری با میزان سرمایه گذاری ۳۸.۴ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۶۷۵۲۹ نفر صادر شده که به ترتیب ۲.۱، ۹۷.۶ و ۶.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

رشد قابل ملاحظه سرمایه‌های پروانه‌های بهره برداری با سهم ۷۰.۶ مربوط به بهره برداری واحد نفت ستاره خلیج فارس با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۹۲ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

تعداد ۱۴۶۸۳ فقره جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۹۰.۱ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۳۴۳۶۶۰ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۹ و ۸۸ و ۲۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش ۷.۷ درصدی صدور مجوز‌های صنفی

مجوز‌های صنفی صادر شده ۲۶۰.۴ هزار فقره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۷ درصد افزایش داشته است.

در بخش معدن تعداد ۶۷۵ فقره پروانه اکتشاف، ۳۳۵ فقره گواهی کشف و ۳۷۵ فقره پروانه بهره برداری صادر شده است. تعداد پروانه اکتشاف نسبت به دوره قبل ۶.۶ درصد رشد، گواهی کشف و پروانه بهره برداری به ترتیب ۰.۶ و ۲۵ درصد کاهش داشته است.

در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در بخش حمل و نقل جاده ای، کالا‌های داخلی ۲۱۸.۳ میلیون تن و ترانزیت کالا‌های جاده‌ای ۳ میلیون تن بوده که در بخش کالا‌های داخلی ۶.۷ درصد رشد و در ترانزیت کالا‌های جاده‌ای ۳۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در ۸ ماهه سال ۱۳۹۷ از میان ۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۱۹ محصول رشد و ۲۵ محصول کاهش تولید داشته است.

سنگ آهن با ۲۴.۲ میلیون تن ۹.۱ درصد، فولاد خام با ۱۵.۱ میلیون تن، ۱۰.۴ درصد رشد تولید داشته اند.

بنا بر این گزارش، در ۸ ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۰ طرح سرمایه گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری، با مجموع سرمایه گذاری ۸۳۷ میلیون دلار، به تصویب هیأت سرمایه گذاری خارجی رسیده است.

در راستای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، تا پایان آبان ۱۳۹۷ جمعا مبلغ ۲۶۶۷.۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹۵۳ واحد پرداخت شده است.