پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 9483
منتشر شده در چهارشنبه, 24 مهر 1398 08:30
تعداد دیدگاه: 0
سکه و دلار به آرامی افزایشی شدند

سکه تمام‌بهار آزادی پس از پنج کاهش متوالی تغییر مسیر داد و دلار نیز پس از دو افت پیاپی، رشد قیمت را تجربه کرد. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۲۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۱۰ تومان رسید. آن سوتر در بازار موازی، فلز گرانبهای داخلی با رشد ۵ هزار تومانی روی عدد ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت.  

 
وقت تغییر مسیر بازارها رسید؟

تغییر مسیر دلار و سکه در شرایطی صورت گرفت که شکست برخی از سطوح حمایتی موجب شده بود که انتظارات کاهشی کمی در بازار فعال‌تر شوند. با این حال روند افزایشی هر دو دارایی از همان ابتدای روز چهارم هفته آغاز شد؛ آنچه جلب توجه می‌کرد این بود که رشد قیمت دلار و سکه بسیار آرام صورت گرفت و در تمام طول روز خریداران فعالیت هیجانی را صورت ندادند. این موضوع باعث می‌شد که گروهی از معامله‌گران این فرضیه را مطرح کنند که افزایش روز سه‌شنبه تنها یک اصلاح قیمتی پس از کاهش‌های پیاپی بوده است و به احتمال زیاد به معنای آن نیست که افزایش قابل توجهی را به همراه داشته باشد. البته سیگنال دیگری که از نوسان روز سه‌شنبه می‌توان برداشت کرد این بود که بازار از آن سو همچنان تمایل چندان زیادی بر‌ای حرکت به سوی مرز حمایتی ۱۱ هزار تومانی ندارد. در واقع از نظر این گروه، نوسانات روز سه‌شنبه نشان داد که خبر جدیدی در بازار ارز نیست و قیمت در دامنه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان به حرکت خود ادامه داد.  در این میان، کاهشی‌های بازار باور دارند، دلار در ماه‌های اخیر توان خاصی را برای افزایش قیمت از خود نشان نداده است و بازارساز سعی کرده است با خسته کردن نوسان‌گیران، زمینه کاهش درونی بازار را فراهم کند؛ یعنی معامله‌گران خود با افزایش فروش‌ها زمینه‌ساز افت قیمت شوند تا اینکه بازارساز ارز زیادی را برای پایین آوردن قیمت هزینه کند. در مقابل افزایشی‌های بازار باور دارند، در ماه‌های اخیر خروج سرمایه از بازار ارز به سوی بازارهایی چون سهام موجب شده بود که نوسان دلار کاهش یابد. این عده باور دارند با تغییر جهت بازار سهام، قیمت‌ها در بازار ارز افزایش پیدا خواهند کرد. دیروز معاملات تالار شیشه‌ای با ریزش شدید بیش از ۱۰هزار واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۳۰۸ هزار و ۹۷۸ واحد به پایان رسید. از نظر معامله‌گران افزایشی بازار ارز، علت رشد قیمت دلار نیز همین تضعیف شاخص کل بورس بود که انتظارات بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با اینکه دلار دیروز رشد کرد؛ ولی می‌توان گفت که افزایش قیمت سکه از اهمیت بیشتری برخوردار بود، چرا که ۵ افت متوالی در این بازار و شکست سنگین مرز ۴ میلیونی، انتظار نزول این فلز گرانبها تا مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را بالا برده بود. از این جهت افزایش روز سه‌شنبه و ثبت ۵ هزار تومان رشد و رسیدن به قیمت ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اهمیت داشت. از نظر فعالان این بازار در صورتی که طلای جهانی به بالای مرز هزار و۵۰۰ دلاری بازگردد، سکه تمام بهار آزادی نیز می‌تواند یک بار دیگر وارد کانال ۴ میلیونی شود. در صورتی که فلز گرانبهای داخلی زیر مرز ۴ میلیونی باقی بماند، احتمال رفتن به سوی سطح حمایتی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تقویت می‌شود. دیروز قیمت طلای جهانی تا ساعت ۴ بعداز ظهر افزایشی آرام داشت؛ با این حال، بیشتر فعالان رشد بهای دلار را عامل افزایش سکه می‌دانستند.

همچنین آخرین خبرها از بازار سکه و طلا حاکی از آن بود که فروش آنلاین طلا حتما نیاز به مجوز دارد. به گزارش «ایبنا» سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: فروش آنلاین طلا توسط کسب و کارها نیازمند مجوز فروش آنلاین طلا از اتحادیه طلای استان و سپس مجوز فروش آنلاین از اتحادیه کسب و کارهای مجازی است. وی تاکید کرد: پنج کسب و کاری که هم‌اکنون مجوز فروش آنلاین طلا از اتحادیه کسب و کارهای مجازی را دارند در عین حال از اتحادیه‌های طلای استان خود مجوز دریافت کرده‌اند و به‌صورت فیزیکی نیز فعالیت دارند؛ در حقیقت ما صرفا به کسب و کارهایی مجوز فروش آنلاین طلا می‌دهیم که مجوز فعالیت آفلاین را داشته باشند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید