نمایشگاه فرش دستباف یکی از رویدادهای نمایشگاهی با سابقه اصفهان به شمار می‌رود. کمی از سابقه این نمایشگاه بگویید.

نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، امسال به دوره بیست و دوم خود رسیده و یکی از باسابقه‌ترین نمایشگاه‌های استان اصفهان به شمار می‌رود. این نمایشگاه، در کنار نمایشگاه‌های باسابقه‌ای مثل کامپیوتر و اتوماسیون اداری، لوازم خانگی و صنعت ساختمان، فعالیت خود را از سال‌های ابتدایی دهه 1370 آغاز کرده و در تمامی این سال‌ها تلاش کرده رویکردهای خود را بر اساس نیازهای فعالان این حوزه متمرکز کند. گاهی نیازهای فعالان هنر صنعت فرش دستباف اصفهان در صادرات خلاصه می‌شده که این نمایشگاه تلاش خود را برای جذب علاقمندان و بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر متمرکز کرده بود و گاهی باید شرایط لازم ایجاد روحیه فراگیر در خانواده‌های ایرانی و اصفهانی برای استفاده از فرش دستباف فراهم می‌شد که همه این سیاست‌ها در راستای بهبود شرایط فعالان صنعت فرش پایه‌گذاری شده بود.

 

در واقع شما از نمایشگاه فرش به عنوان محلی برای جامعیت بخشیدن به سیاست‌ها و رویکردهای فعالان فرش دستباف استفاده کرده‌اید؛ درست است؟

بخشی از این موضوع، درست است. نفس اینکه فعالان فرش دستباف همه زیر یک سقف و برای یک هدف واحد گرد هم جمع می‌شوند، یک رخداد بسیار مطلوب و دارای نتایج مثبت است. فعالان فرش دستباف، اتحادیه‌های متعددی دارند که از آن جمله می‌توان به اتحادیه تولیدکنندگان، صادرکنندگان، فروشندگان و انجمن طراحان فرش دستباف اشاره کرد. پس نیاز است که همه این اتحادیه‌ها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را به صورت مشترک انجام دهند تا مشکلات این بخش از سر راه برداشته شود. جای خوشحالی است که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان هم توانسته به عنوان یک شرکت بخش خصوصی، شرایطی فراهم آورد که صنعت فرش دستباف در روزهای اوج خود باقی بماند و نه تنها مشکلات را از سد راه بردارد، بلکه خود را بیش از پیش اثبات کند. در اینجا نیاز است به یک نکته هم اشاره کنم. اداره‌ای با عنوان اداره فرش دستباف در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان فعالیت می‌کند که توانسته اقدامات بسیار مطلوبی برای بهبود وضعیت فرش دستباف انجام دهد. لازم است از تلاش‌های این اداره تشکر کنم و بر این موضوع تاکید داشته باشم که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، از هیچ اقدامی برای خدمت‌رسانی به فعالان هنر صنعت فرش دستباف اصفهان دریغ نخواهد کرد.

 

گفتید که در برنامه‌ریزی‌های خود بر نیازهای فعالان صنعت فرش دستباف تمرکز کرده‌اید؛ نمایشگاه امسال با چه رویکردی برگزار می‌شود؟

نمایشگاه امسال سه هدف اساسی دارد. نخستین هدفی که برای آن در نظر گرفته‌ایم، حفظ و اعتلای جایگاه فرش دستباف ایران است. در کنار این موضوع، عرضه آخرین دستاوردها و محصولات بازار فرش دستباف به علاقمندان نیز در دستور کار قرار گرفته تا مردم هر چه بیشتر با زیبایی این جادوی پر نقش و نگار ایرانی آشنا شوند. هدف سومی هم که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده، همانطور که گفتم، هم‌افزایی بین فعالان حوزه فرش دستباف در حفظ و توسعه بازار است. در صورتی که بتوانیم برای دستیابی به این اهداف گام برداریم، به یقین شاهد بهبود وضعیت در این هنر صنعت خواهیم بوددر این نمایشگاه تولیدکنندگان فرش از سراسر کشور، فروشندگان فرش دستباف از سراسر کشور، طراحان و نقاشان فرش دستباف، تجار و صادرکنندگان فرش دستباف و شرکت‌های تعاونی شهری و روستایی فرش دستباف حضور دارند و زیباترین فرش‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. بر همین اساس است که حضور زیباترین فرش‌های هنری اصفهان و شهرهای دیگر، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد بیست و دومین نمایشگاه فرش اصفهان به شمار می‌رود. وجود سبک‌های مختلف فرش‌های تجاری اصفهان، تبدیل شدن به پرتنوع‌ترین محل عرضه فرش دستباف اصفهان، استفاده از کارگاه‌های آموزشی مرتبط با فرش دستباف، برگزاری سمینارهای آموزشی و تخصصی در حوزه فرش دستباف و امکان خرید فرش دستباف با نظارت نماینده اتحادیه از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به شمار می‌رود.

 

پس حضور فعالان صنعت فرش دستباف در نمایشگاه اصفهان، می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای آنها به دنبال داشته باشد. حضور در نمایشگاه فرش دستباف، چه مزیت‌های دیگری برای فعالان این بخش دارد؟

طبیعی است که اصلی‌ترین مزیت‌ حضور فعالان این عرصه در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، بسترسازی برای معرفی فعالان این حوزه و معرفی برند و کسب و کار آنها و ارتقای منزلت شغلی قالیبافان و دست اندرکاران این هنر خواهد بود. ولی نباید از حق گذشت که فراهم‌ آوردن محیطی برای همکاری فعالان در این صنعت با یکدیگر و توسعه بازار و کسب و کار قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستباف نیز از جمله مزیت‌های اصلی حضور در این رویداد نمایشگاهی است.

 

 

به عنوان آخرین سوال، چه اقداماتی باید برای افزایش کیفیت این رویداد نمایشگاهی در دوره‌های آینده صورت پذیرد؟

شکی نیست که بهترین نمایشگاه بینالمللی فرش دستباف باید در اصفهان برگزار شود. موضوعی مثل فرش دستباف در تولید و تجارت استان و منطقه اثر مستقیمی دارد؛ همه عوامل باید دست در دست هم بدهند تا نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در حد بسیار آبرومندانه‌ای برگزار شود چون علاوه بر اقتصاد، حیثیت اجتماعی و فرهنگی برای استان به بار می‌آورد. این نمایشگاه در گروه کالایی فرش‌های دستباف برگزار می‌شود و هر محصول و خدماتی که مربوط به فرش های دستباف باشد در در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهند شد؛ اهمیت فرش و محصولات و خدمات مربوط به این گروه در همه ادوار تاریخی مورد توجه قرار گرفته و و قالیبافان و تمام حرفه‌ای که وابسته به این هنر هستند، مورد توجه بزرگان بازرگانان و مصرف کنندگان بوده‌اند. فرش‌های دستباف در واقع نشانی از فرهنگ و هنر ایرانی به حساب می‌آیند که نه تنها در ایران بلکه در دنیا زبانزد عام و خاص هستند. بنابراین، از همه افراد، سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌هایی که با فرش دستباف ارتباط دارند درخواست می‌کنم شرایطی فراهم آورند تا نمایشگاه فرش، هر سال، بهتر از سال قبل برگزار شود.