پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 19999
منتشر شده در سه شنبه, 04 مرداد 1401 10:18
تعداد دیدگاه: 0

اقلام و کشورهای تاثیرگذار در رشد یا کاهش صادرات فصل نخست امسال شناسایی شدند. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در گزارشی ۴۰کالا با مشارکت مثبت و منفی و ۴۰ مقصد با بیشترین مشارکت منفی و مثبت در رشد صادراتی سه‌ماهه نخست امسال را معرفی کرده است.  

p05 copy

بر اساس این گزارش ترکیه و چین دو مقصد صادراتی ایران هستند که اهرم رشد صادراتی ایران در فصل نخست امسال بوده‌اند. در ازای آن، عراق و افغانستان بیشترین مشارکت منفی را در افزایش صادرات در این بازه زمانی داشته‌اند. همچنین پروپان مایع‌شده و گاز طبیعی مایع‌شده نیز بیشترین مشارکت مثبت در افزایش صادرات سه‌ماهه منتهی به خرداد امسال را داشته‌اند. در عین حال پروفیل فولادی و نخ‌های جراحی نیز بیشترین مشارکت منفی را در رشد صادراتی فصل اول 1401 داشته‌اند.  بر اساس داده‌های گمرک، صادرات ایران در فصل نخست امسال رشد ارزشی 21‌درصدی را تجربه کرده است و به 27‌میلیون و 700‌هزار تن کالا به ارزش 13‌میلیارد و 69‌میلیون دلار رسیده است. میانگین قیمت کالاهای صادراتی در این سه‌ماه یک‌ماه 1550 دلار بوده درحالی‌که در فصل نخست سال‌گذشته این میانگین این قیمت به ازای هر تن 1222 دلار ثبت‌شده است.

 
 

بر اساس این گزارش 20 ردیف تعرفه هشت رقمی با ارزش 4/ 8میلیارد دلار صادرات، مشارکت مثبت 80 واحد‌درصدی را در رشد صادراتی سه‌ماهه رقم زده‌اند. همچنین 20ردیف تعرفه هشت رقمی با ارزش صادراتی 3‌میلیارد دلار، مشارکت منفی 63واحد ‌درصدی را در رشد صادراتی داشته‌اند. علاوه‌بر این 20کشور مقصد صادراتی ایران که ارزش صادرات آنها به 7/ 9میلیارد دلار می‌رسد، مشارکت 6/ 32واحد‌ درصدی در رشد صادراتی داشته‌اند و 20 مقصد صادراتی که ارزش صدور کالا به آنها 6/ 2میلیارد دلار بوده، مشارکت منفی 1/ 11‌درصدی را در رشد صادراتی داشته‌اند.

20 کالا با بیشترین مشارکت مثبت

داده‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد «پروپان مایع‌شده»، بیشترین مشارکت مثبت را در رشد صادراتی داشته است، پس از آن «گاز طبیعی مایع‌شده» با مشارکت مثبت 9واحد‌درصدی قرار دارد. «اوره» سومین کالای صادراتی است که در رشد 21‌درصدی صادرات ایران طی فصل نخست امسال مشارکت 8واحد‌درصدی داشته است. «متانول» با مشارکت مثبت بیش از  7 واحد‌درصدی چهارمین کالا، «بوتان مایع‌شده» با مشارکت 5واحد ‌درصدی پنجمین کالا، «پلی‌اتیلن گرید فیلم سبک» با مشارکت مثبت 5 واحد‌درصدی ششمین کالا، «قیر نفت» با مشارکت مثبت 4‌واحد‌درصدی هفتمین کالا و «شمش از آهن و فولاد غیرممزوج» با مشارکت

 4 واحد‌درصدی هشتمین کالای تاثیرگذار در رشد

صادراتی بوده‌اند. «ورق فولادی با ضخامت بالا و کم‌کربن»، «سایر روغن‌های سبک به‌جز بنزین» و «فرآورده‌های نفتی با سهم بالای نفت» در فصل نخست امسال، مشارکت مثبت نزدیک به 4‌واحد ‌درصدی در افزایش صادرات سه‌ماهه داشته‌اند. مشارکت «کاتد مس» در رشد صادراتی این بازه زمانی نیز 3‌واحد ‌درصد بوده است.   «پلی‌اتیلن گرید فیلم سنگین»، «آلومینیوم به‌صورت کار نشده غیرممزوج» و «میله‌های آهنی یا فولادی گرم» نیز با مشارکت مثبت بیش از 2واحد‌درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. «ورق‌های فولادی با پهنای کم و ضخامت بالا»، «روغن پایه معدنی»، «پلی‌اتیلن گرید بادی سنگین»، «روی غیرممزوج» و «سنگ‌آهن غیر از پیریت» نیز مشارکت مثبت بیش از یک واحد‌درصدی را در افزایش 21‌درصدی صادرات داشته‌اند.

20 کالا با بیشترین مشارکت منفی

در گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران 20کالا که بیشترین مشارکت منفی را در رشد صادراتی داشته‌اند و اجازه نداده‌اند صادرات افزایش بیشتری را تجربه کند، آورده شده است. بر اساس این گزارش، «پروفیل فولادی گرم ‌نوردشده» بیشترین مشارکت منفی را در رشد صادراتی فصل نخست سال ‌داشته است، پس از آن «نخ‌های جراحی»، «آدامس»، «تابلو و پانل»، «آخال کائوچوی سفت‌شده» و «کنسانتره آب‌سیب» قرار گرفته‌اند. هفتمین کالا با بیشترین مشارکت منفی در رشد صادراتی «اجزا و قطعات دستگاه‌های برقی»، هشتمین کالا «ماهی»، نهمین کالا «املاح معطر برای استحمام» و دهمین کالا «پفک و غلات فرآوری‌شده» است. در عین حال «زنجیر یا حلقه‌های فولادی»، «ورق شیشه‌ای»، «دستمال‌کاغذی»، «فرش و سایر کفپوش‌های نسجی»، «روغ شیر و خامه بسته‌بندی شده کفیر»، «کلرووآمونیوم»، «لوله‌های اگزوز و قطعات»، «شیشه‌های ایمنی آب‌داده» و «مواد دباغی غیرآلی» نیز در رده‌های انتهایی این لیست قرار گرفته‌اند.

20 مقصد با بیشترین مشارکت مثبت

در گزارش پیش‌رو ترکیه بیشترین مشارکت را در رشد صادراتی ایران در فصل نخست امسال داشته است. این کشور در رشد 21‌درصدی صادرات مشارکت بیش از 10‌درصدی داشته است. چین دومین کشوری است که با مشارکت 10‌درصدی اهرم رشد صادرات سه‌ماهه بوده است. امارات نیز با مشارکت مثبت بیش از 3واحد‌درصدی در رده بعدی قرار گرفته است. عمان در رشد صادراتی سه‌ماهه مشارکت مثبت 2‌درصدی داشته است. آفریقای‌جنوبی، سنگاپور، جمهوری‌آذربایجان، نیجریه، موزامبیک، سودان، پاکستان، ساحل‌عاج، اندونزی، ترکمنستان، آلبانی، اردن، تاجیکستان، بلژیک و رومانی نیز کشورهایی هستند که هر چند ناچیز، اما توانسته‌اند به رشد صادراتی این فصل کمک کنند.

 20 مقصد با بیشترین مشارکت منفی

بر اساس این گزارش، عراق و افغانستان بیشترین مشارکت منفی را در رشد صادراتی ایران در سه‌ماهه امسال داشته‌اند، پس از آنها غنا، الجزایر، ایتالیا، ازبکستان، برزیل، فیلیپین، آلمان و روسیه بیشترین مشارکت منفی را در افزایش صادرات سه‌ماهه امسال داشته‌اند.  سریلانکا، مالزی، قرقیزستان، کره‌جنوبی، سوریه، تانزانیا، ویتنام، لبنان، قطر و اوکراین نیز از دیگر کشورهایی هستند که مشارکت منفی در رشد صادراتی ایران در فصل نخست امسال داشته‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار