گمرک ایران گزارش تجارت غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه ۱۹ درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از تجارت خارجی، ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، چین با خرید ۱۰ میلیون و ۶۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار، عراق شش میلیون و ۹۳۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار، امارات سه میلیون و ۹۵۲ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، ترکیه سه میلیون و ۳۶۳ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار و هند با یک میلیون و ۳۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار ، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی اتیلن، قیر نفت، روغن‌های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده های سبک دارای بیش از ۷۰ درصد نفت یا روغن‌های معدنی قیری،  ۱۰ قلم کالای اول صادراتی ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه بودند.

اما بررسی وضعیت واردات حاکی از آن است که از لحاظ ارزش با صادرات برابر شده ولی از نظر وزنی این صادرات است که تقریبا دو برابر واردات بوده است.

بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی، ۱۱ میلیون و  ۱۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار نیز در چهار ماه ابتدایی سال وارد و از گمرکات کشور ترخیص شدند که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است.

امارات با فروش سه میلیون و  ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار، ترکیه با ۹۸۳هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار، هند با ۵۲۸ هزار تن به ارزش ۸۵۹ میلیون دلار و روسیه با ۹۳۰هزار تن کالا به ارزش ۵۹۹ میلیون دلار، پنج کشور اول فروش کالا به ایران در این  مدت چهار ماهه بودند.

 گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، شکرخام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده ای و کک‌های زغال سنگ، ۱۰ قلم اول کالاهای وارده به کشور در چهار ماه اخیر بودند.

ایسنا