رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد: مسیر بانک‌های بین‌المللی برای تجار ایرانی باز نیست از این‌رو آنها مجبورند ارز حاصل از صادرات را به صرافان محلی بدهند و آنها با ریال پول را واریز می‌کنند. ۹۵ درصد صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به‌صورت امانی انجام می‌شود و فروش امانی را بازار کنترل می‌کند نه صادرکنندگان و ما باید با چندین کشور تولیدکننده چانه زنی کنیم که بتوانیم در نهایت موفق به صادرات شویم.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ضمن تشریح چالش‌های پیش‌روی صادرکنندگان و مشکلاتی که همچنان در داخل کشور با آنها دست به گریبان هستند، کشورهای حوزه خلیج فارس و CIS را به عنوان خریداران اصلی محصولات کشاورزی از ایران معرفی کرد و افزود: پیمان‌سپاری ارزی به یکی از ایست‌های صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شده است چراکه صادرکنندگان باید تعهدات ارزی بدهند اما از سوی دیگر مسیر آزادی برای واردات ارز در شرایط تحریم وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به نبود استانداردهای شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی برای صادرات میوه و تره‌بار و گل، خاطر نشان کرد: مسیرهای جاده‌ای نیازمند بازسازی هستند و با توجه به فقدان کانتینرهای یخچال‌دار در کشور نمی‌توان امیدوار به توسعه صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که به تازگی یکسان‌سازی استانداردهای محصولات کشاورزی از سوی ایران و روسیه منعقد شد آیا این موضوع می‌تواند عاملی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به این کشور شود؟ گفت: زیرساخت‌های این مهم در ایران آماده نشده است و برای تحقق آن نخست باید آزمایشگاه‌ها در کشور مجهز شوند که بتوانند با سرعت گواهی بهداشت را به موقع صادر کنند. آزمایشگاه‌های ایران در این بخش محدود است و نمی‌تواند تمام محصولات تولیدی در ایران را پوشش بدهد.

 نورانی تاکید کرد: برای توسعه صادرات باید زیرساخت‌ها در این بخش را آماده کنیم که در ۶ ماه دوم سال مشکل صادرات محصولات گلخانه‌ای نداشته باشیم.

نورانی بیشترین اقلام صادر شده از ایران به روسیه را شامل فرنگی‌جات، فلفل دلمه‌ای،گوجه فرنگی، سبزی و صیفی‌جات دانست و افزود: صادرات میوه به روسیه محدود است؛ قیمت جهانی این اقلام پایین آمده است و در این شرایط امکان صادرات وجود ندارد از این‌رو صادرکنندگان می‌خواهند برای حل مشکل خود به مقام معظم رهبری نامه بنویسد و از ایشان کمک بخواهند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به هندوستان از اواخر شهریور آغاز می‌شود، گفت: سیب مهم‌ترین محصول صادراتی به هندوستان است و در حال حاضر سیبی در انبارها نداریم که بخواهیم آن را به هندوستان صادر کنیم.

به گفته او همچنان صادرات کیوی از ایران به هندوستان ممنوع است.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه عراق باهدف حمایت از تولید داخلی صادرات ۷ قلم سبزی و صیفی از ایران را ممنوع است، گفت: باید منتظر ماند و دید که آیا تولیدات داخلی عراق می‌تواند کفاف نیازشان را بدهد؟ به نظر می‌رسد وزارت کشاورزی ایران به عنوان متولی صادرات محصولات کشاورزی باید قراردادهایی پایدار و طولانی مدت با طرف عراقی وضع کند که دیگر شاهد مشکلات برای ممنوعیت صادرات به این کشور نباشیم.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، تولیدات میوه و صیفی‌جات در ایران افزایشی است از این‌رو باید برای توسعه صادرات این محصولات فکری اندیشیده شود تا قوانینی یک شبه کشورهای مانند عراق نتواند در صادرات ما خللی ایجاد کند.

اتاق ایران آنلاین