هفته گذشته، فعالان بازار سرمايه محتاطانه‌تر از هفته‌هاي قبل به دادوستد سهام پرداختند كه در نتيجه نماگرهاي اصلي بورس عقب نشستند،

به‌طوريكه حجم معاملات با كاهش 23درصدي روبه‌رو شد و از رقم 6 ميليارد و 204ميليون سهم به رقم 4ميليارد و 780ميليون سهم رسيد. ارزش معاملات نيز با كاهش 34درصدي مواجه شده و از مبلغ يك هزار و 429ميليارد توماني در هفته آخر فروردين ماه سال جاري به مبلغ 938ميليارد تومان در هفته اول ارديبهشت ماه سال 1396 رسيد و نهايتا اينكه تعداد معاملات نيز از 443هزار و 843 نوبت در هفته قبل از آن با كاهش 20درصدي به رقم 350هزار و 949دفعه در هفته گذشته رسيد. هر چند در مقابل كاهش نماگرهاي آماري 7شاخص بورس تهران روند افزايشي داشته و هفته گذشته را سبزپوش به پايان

رساندند.

به گزارش«تعادل»، اين روند دوگانه يعني كاهش نماگرهاي آماري و افزايش شاخص‌هاي بورس نشان از هراس و احتياط سرمايه‌گذاران دارد زيرا فضاي انتخاباتي تاثير زيادي بر بازار گذاشته و آرام آرام با داغ شدن تنور انتخابات، افراد ريسك‌گريز اقدام به خروج از بازار مي‌كنند.

به گفته احمدرضا يزدانيان، كارشناس بازار سرمايه پيش و پس از برگزاري انتخابات به دليل ايجاد هيجان در بورس تا حدودي تحليل‌ها و توجه به مسائل بنيادي شركت‌ها و صنايع توسط برخي از معامله‌گران ناديده گرفته مي‌شود و همه اتفاقات در بازار سهام مبتني بر خبرهاي منتشر شده است كه برخي از آنها مي‌تواند همراه با شايعاتي باشد. از اين رو به نظر مي‌رسد تا حدودي جو رواني حاكم بر بورس در آستانه انتخابات توام با هيجان باشد. اين كارشناس افزود: تا حدودي نيز معامله‌گران با ابهام و احتياط اقدام به خريد و فروش در بورس مي‌كنند و اين دسته از سهامداران منتظر مشخص شدن نتيجه انتخابات هستند تا پس از آن، بسته به دولتي كه روي كار مي‌آيد، سمت و سوي بورس معلوم ‌شود و اقدام به سرمايه‌گذاري در بازار سهام كنند.

اين استاد دانشگاه درخصوص مولفه‌هاي اثرگذار بر بورس پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات نيز تصريح كرد: نوع چينش تيم اقتصادي دولت بعدي يكي از مولفه‌هاي مهم و اثرگذار بر اقتصاد و بازار سهام است اين موضوع مي‌تواند موجب ايجاد جو رواني و هيجان مثبت و منفي در بورس شود. از اين روز بازار سهام به نوعي منتظر روشن شدن نتيجه انتخابات و معرفي تيم اقتصادي و برنامه‌هاي دولت بعدي

است.

وي همچنين درخصوص برداشته شدن دامنه نوسان و نيز پويايي حجم مبنا در بورس به تسنيم گفت: نگاهي به تاريخچه بازار سرمايه و اعمال محدوديت‌هايي چون دامنه نوسان و حجم مبنا نشان مي‌دهد با وجود قدمت 50 ساله بورس در كشور، بازار سهام كماكان بازار نوپايي بوده و هنوز به بلوغ نرسيده است. يزدانيان اضافه كرد: از طرف ديگر برخي از سهامداران بازار سهام هنوز به سطح بالايي از دانش و آگاهي نرسيده‌اند و برخي از ناشران و كارگزاران و نهادهاي مالي نيز الزامات اوليه بازارهاي توسعه يافته در دنيا را كسب نكرده‌اند و مواردي همچون استانداردهاي مالي، الزامات حسابرسي، گزارشات مالي، صورت‌هاي حسابرسي و... تاييد‌كننده اين مطلب است.

اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: بررسي تنوع ابزارهاي مالي در ايران و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري متناسب با انواع ريسك‌ها نشان مي‌دهد، بورس در كشور ما حكم درياچه‌يي را دارد كه فاصله زيادي با آب‌هاي آزاد دنيا دارد؛ بنابراين پيش از اينكه بورس ما بخواهد به آب‌هاي آزاد دنيا راه پيدا كند بايد الزامات آن را فراهم و ايجاد كرد.

وي افزود: از اين رو با توجه به اينكه بازار سهام در كشور هنوز به بلوغ كافي نرسيده است، نهاد ناظر و متوليان بازار سرمايه چاره‌يي ندارند جز اينكه محدوديت‌هايي را در معاملات بورس ايجاد كنند كه دامنه نوسان و حجم مبنا ازجمله اين محدوديت‌هاست كه ضرورت ايجاد و اعمال آنها تا به امروز احساس شده است و اين روزها شايد مسوولان بازار سرمايه به اين نتيجه رسيده‌اند كه شايد بايد كم كم و به صورت تدريجي اقدام به برداشتن اين محدوديت‌ها كنند و بازار سهام را به سمت و سوي بازارهاي پيشرفته سوق دهيم.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: از اين نگاه مي‌توان گفت، شرايط بورس براي برداشته شدن دامنه نوسان و پويايي حجم مبنا آماده است. وي با بيان اينكه براي داشتن بازار سرمايه‌يي عميق بايد سواد مالي را در كشور افزايش دهيم، گفت: تا زماني كه دانش و اطلاعات در اين زمينه افزايش پيدا نكند هر گونه دستورالعملي براي برداشته شدن محدوديت‌ها ممكن است، اثرات مورد انتظار را به همراه نداشته باشد.

معامله بيش از 1100 ميلياردي سهام

در پايان معاملات هفته منتهي به 6 ارديبهشت ماه 96 شاخص كل با 946واحد افزايش نسبت به هفته قبل به رقم 79هزار 597 واحد رسيد. شاخص بازار اول با 149واحد افزايش به رقم 55 هزار و 78واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 4913واحد افزايش عدد 177هزار و 306واحد را تجربه كرد و به ترتيب با 0.3درصد كاهش و 2.8درصد افزايش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 4روز كاري نخستين هفته از دومين ماه بهار 96 ارزش كل معاملات اوراق بهادار به يك هزار و 116ميليارد تومان بالغ شد كه نسبت به هفته قبل 32درصد كاهش يافته است. در ضمن تعداد 4ميليارد و 793ميليون انواع اوراق بهادار در بيش از 351هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب 23درصد و 24درصد كاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه

كرد.

بر اين اساس تعداد يك ميليارد و 200ميليون برگه اوراق بدهي به ارزش بيش از يك هزار و 128ميليارد تومان معامله شد و به ترتيب 38درصد و 40درصد كاهش نسبت به هفته گذشته را شاهد بودند. براساس اين گزارش، تعداد 10ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش كل بيش از 11.3ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب با 19و 20درصد كاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.دارويي‌هايي كه در ماه‌هاي گذشته معاملات كم‌رقمي را از خود نشان دادند و بيشتر رو به كاهش بودند در روزهايي از هفته‌هاي پيش، شرايط متفاوت را تجربه كردند و تعداد زيادي از نمادهاي اين گروه توانستند در قيمت پاياني و قيمت آخرين معامله رشد قابل‌قبولي را از خود نشان دهند. همچنين خودرويي‌ها در اواخر هفته گذشته روند كاهشي را درپيش گرفتند؛ هر چند كه در هفته‌هاي پيش از آن توانسته بودند براي روزهايي روند رو به افزايشي در قيمت آخرين معامله و قيمت پاياني داشته باشند.

همچنين پالايشي‌ها همچون پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تهران شرايط رو به جلويي را در آخرين روز معاملات هفته گذشته بر جاي گذاشتند؛ به‌طوري كه اين نمادها بيشترين تاثير مثبت را روي دماسنج بازار سرمايه داشتند. نمادهاي گروه قند و شكر نيز كه از ابتداي سال شاهد روند رو به رشدي بودند در آخرين روز كاري بورس تهران در هفته گذشته با تلاطم‌هايي مواجه شدند و تعدادي از اين نمادها در قيمت آخرين معامله و قيمت پاياني با افت بيش از 4درصد مواجه شدند. اما نمادي همچون قند شهد با حدود ۱۲درصد رشد در قيمت پاياني مواجه شد و با صف خريد همراه بود. اين نماد كه باتوجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم در سي‌ام فروردين‌ماه گذشته متوقف شده بود در ششم ارديبهشت‌ماه بدون محدوديت نوسان قيمت بازگشايي شد.

بازدهي آيفكس از ابتداي سال به بيش از 5درصد رسيد

بازار پايه جابه‌جايي يك‌هزار و 218ميليون سهم به ارزش حدود 500ميليارد تومان را تجربه كرد كه اگرچه حجم معامله اين بازار در مقياس هفتگي كاهش يافت اما ارزش دادوستد آن با رشد 90درصدي همراه شد.

معاملات فرابورس ايران هفته گذشته درحالي پايان يافت كه حجم و تعداد دفعات معاملات با كاهش اما ارزش دادوستدها با افزايش همراه شد و در مجموع با دادوستد 2هزار و 275ميليون ورقه بهادار در 206هزار دفعه، ارزش اين نقل و انتقال‌ها به يك‌هزار و 863ميليارد تومان رسيد. در نخستين هفته معاملاتي ارديبهشت‌ماه آيفكس با رشد 1.6درصدي، بازدهي خود از ابتداي سال را به 5.4درصد رساند و روز چهارشنبه اين نماگر بازار در ارتفاع 922واحدي ايستاد. همچنين روز يك‌شنبه سوم ارديبهشت‌ماه نيز بالاترين حجم و ارزش معاملاتي در بازار فرابورس رقم خورد.

بازارهاي اول و دوم فرابورس هفته پيش ميزبان دادوستد 211 و 830ميليون سهم به ارزش 45.2 و 211ميليارد تومان بود كه در مقايسه با هفته پيشين كاهش حجم و ارزش معاملات در اين دو بازار به ثبت رسيد. در همين حال بازار پايه جابه‌جايي يك‌هزار و 218ميليون سهم به ارزش حدودي 500ميليارد تومان را تجربه كرد كه اگرچه حجم معامله اين بازار در مقياس هفتگي كاهش يافت اما ارزش دادوستد آن با رشد 90درصدي همراه شد. در اين ميان ارزش معاملات در بازار مشتقه فرابورس نيز درحالي كه حجم آن در مقايسه با هفته پيشين تغييري نكرد، افزايش 34درصدي را شاهد بود. در بازار ابزارهاي نوين مالي نيز اوراق بدهي به ترتيب به ميزان 3 و 13ميليون ورقه به ارزش 200 و 92 و 19ميليارد تومان خريد و فروش شدند كه در مقابل افت حجم و ارزش دادوستدها در اين دو ابزار معاملاتي، اوراق گواهي تسهيلات مسكن در اين بازار افزايش بيش از 15درصدي را به ثبت رساند. اوراق تسه همچنين رشد 62درصدي تعداد دفعات معاملات را نيز تجربه كرد. هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختيار سهام به تفكيك گروه‌هاي صنعت در مجموع بازارهاي اول، دوم، پايه، بازار مشتقه و SME به 415ميليارد تومان رسيد كه گروه انبوه‌سازي، املاك و مستغلات با معامله 702ميليون سهم، 17درصد از ارزش كل معاملات را دراختيار گرفت. گروه‌هاي فلزات اساسي و پيمانكاري صنعتي به‌ترتيب با ارزش معاملات 51.2 و 37.2ميليارد تومان سهم 12 و 9درصدي از ارزش كل معاملات را به خود اختصاص دادند و در رده‌هاي دوم و سوم ايستادند. در همين حال قطعيت معامله عرضه يكجاي 42.62درصد از سهام كنترلي شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌يي رفاه در بازار پايه و گشايش نمادهاي اختيار خريد فولاد هرمزگان جنوب در تابلو اختيار معامله بازار ابزارهاي مشتقه ازجمله رويدادهايي بودند كه در اين هفته رقم خوردند.