بیش از 100 روز از شروع به کار دولت دوازدهم می‌گذرد و همچنان بازار آمارهای 100 روزه عملکرد دولت دوازدهم داغ است و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در حال انتشار گزارش‌های خود هستند. آخرین آمارهای اقتصادی اعلام شده نیز مربوط به میزان تأمین سرمایه خارجی و ثبت و برخورد با تخلف اصناف و قاچاق است. در این باره سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اعلام کرد: در یکصد روز نخست فعالیت دولت دوازدهم 28 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه خارجی در سایه بازگشت به نظام اقتصادی بین‌الملل تأمین شد.
به گزارش تارنمای وزارت امور اقتصادی و دارایی، در این مدت طبق آمارها 57 طرح جدید با حجم سرمایه پنج میلیارد و 393 میلیون دلار مصوب شد. همچنین 228 میلیون دلار برای افزایش سرمایه‌گذاری طرح‌های موجود، تأیید شد و مجموع این 2مورد به پنج میلیارد و 621 میلیون دلار رسید. همچنین بیش از 23 میلیارد و 100میلیون دلار قرارداد فاینانس، برای بهره‌برداری بخش دولتی و خصوصی در مشارکت با نهادهای مالی بین‌المللی نهایی شده و آماده دریافت است. همه مبالغ به صورت خالص است و طرح‌هایی که به دلایل فنی مجوز آنها در این مدت باطل شده، از حجم سرمایه‌گذاری جلب شده، کسر شده است.


امضای توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری خارجی
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران در این زمینه گفت: بخشی از جبهه جنگ ما در مبارزه با تروریسم در منطقه است اما بخش دیگر آن جنگ اقتصادی به شمار می‌رود. «محمد خزایی» افزود: ما باید به دنیا نشان بدهیم سیستم بانکی ایران این اعتبار را دارد که با بانک‌های بین‌المللی توافق کند. وی یادآوری کرد: ممکن است ما از همه این خطوط اعتباری استفاده نکنیم اما امضای این توافقنامه‌ها ریسک اعتباری ایران را کاهش می‌دهد.
به گفته وی، ایران در صف نخست مبارزه با تروریسم است اما بحث‌های مربوط به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم کار را پیچیده می‌کند. وی تأکید کرد موضوع بازگشت به دوران پیش از تحریم بسیار وقت‌گیر است و ادامه داد: با ایتالیا مشغول مذاکره‌ایم که امیدوارم در هفته‌های آینده نهایی شود. در این مدت 2 تا سه بار ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایتالیا تغییر کرد. مذاکرات ما با اگزیم بانک چین بسیار طول کشید و سرانجام توافق 1.7میلیارد دلار برای برقی کردن راه‌آهن تهران مشهد امضا شد. مذاکرات با بانک سیتیک کراس چین و اوبربانک و دانسکه بانک اتریش نیز بسیار طول کشید تا به توافق رسید.
خزایی گفت: در قراردادهای وام بحثی به نام Cross Default وجود دارد. یعنی در صورت بروز خطای هر طرف یا ایجاد قوانین مشکل زا 2 طرف قرارداد باید چه واکنشی داشته باشند. همکاران ما تلاش‌های بسیاری کردند که ریسک این خطرات را به حداقل برسانند. وی درباره بازگشت به مجامع اقتصادی و بازار سرمایه از منظر مراودات دوجانبه اقتصادی و تأمین منابع مورد نیاز گفت: ما به مقدار زیادی حرکت رو به جلو داشته ایم؛ گرچه نمی‌توان ادعا کرد روابط دوجانبه اقتصادی با بانک‌های دنیا کاملاً عادی شده است. خزایی افزود: فشارها علیه ایران همچنان ادامه دارد و برخی بانک‌های بزرگ با ملاحظات محسوسی حرکت می‌کنند اما می‌توانم شهادت بدهم که روند تغییر پیدا کرده است.


تخلف ۱۳.۷ میلیارد تومانی اصناف
براساس گزارشی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم منتشر کرده است، همچون گذشته نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های لباس و تعمیرگاه‌ها در صدر شکایات مردمی هستند و در مجموع موارد ارائه کالا و خدمات، این سازمان ۱۳.۷۵ میلیارد تومان تخلف را به ثبت رسانده است.
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در تشریح اقدامات خود در این مدت، ۳۱ بند و سه جدول آماری را مورد اشاره قرار داده است.
موارد ذکر شده در این گزارش شامل پیش‌بینی و مدیریت بحران‌های احتمالی کالا و خدمات و نظارت پیشگیرانه تأمین، توزیع، قیمت کالا و خدمات اولویت دار می‌شود. نظارت بر عملکرد و فعالیت شرکت‌های پخش و فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای به منظور جلوگیری از بروز تخلفات اقتصادی احتمالی از قبیل گرانفروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری، احتکار، فروش کالای قاچاق و...، رصد مستمر روند تغییرات قیمت و توزیع محصولات غذایی و کشاورزی، محصولات فلزی و غیرفلزی در سطح کشور، تنظیم گزارش‌های مربوطه برای دستگاه‌های مسئول و کارگروه کنترل بازار و همچنین تهیه و تنظیم شناسنامه وضعیت کالاهای حساس و ضروری و مواردی از این دست است.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به عملکرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده است که طی مرداد، شهریور و مهر ماه امسال قریب به ۹۰۰ بازرسی صورت گرفته است که منجر به کشف ۶۳ هزار فقره تخلف شده و از این تعداد ۵۰ هزار فقره تشکیل پرونده صورت گرفته است.


۱۳.۱۲ میلیارد تومان کشفیات قاچاق
اما بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که به آن اشاره شده است، به همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف ممانعت از عرضه محصولات قاچاق و کمک به تولید داخلی مربوط می‌شود.
بر این اساس در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در ۱۰۰ روز اول آغاز به کار دولت دوازدهم ۷۷.۳۲ هزار بازرسی صورت گرفته که منجر به تشکیل ۳۰۴هزار پرونده در این زمینه شده است. همچنین ارزش کل کشفیات صورت گرفته در این مدت به ۱۳.۱۲ میلیارد تومان می‌رسد.
موضوعات نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و سایت‌های فروش بلیت هواپیما در ایام خاص از جمله اربعین حسینی نیز در این مدت صورت گرفته است. همچنین شفاف‌سازی وظایف و مسئولیت‌های شورای رقابت و جلوگیری از دخالت‌ در قیمت‌گذاری محصولات فولادی و شمش آلومینیوم از جمله دیگر مواردی است که در این مدت انجام شده است.

نیم نگاه
در 100 روز نخست دولت 57 طرح جدید با حجم سرمایه پنج‌میلیارد و 393 میلیون دلار مصوب شد. همچنین 228 میلیون دلار برای افزایش سرمایه‌گذاری طرح‌های موجود، تأیید شد و مجموع این 2مورد به پنج میلیارد و 621 میلیون دلار رسید
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مجموع ۱۳.۷۵ میلیارد تومان تخلف اصناف را به ثبت رسانده است
در ۱۰۰ روز اول آغاز به کار دولت دوازدهم ۷۷.۳۲ هزار بازرسی صورت گرفته که منجر به تشکیل ۳۰۴هزار پرونده در این زمینه شده است. همچنین ارزش کل کشفیات صورت گرفته در این مدت به ۱۳.۱۲ میلیارد تومان می‌رسد

منبع: ایران