ایرلاین متعلق به متهم پرونده بزرگ نفتی ایران واگذار شد. آنگونه که یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور خبر داده، موافقتنامه فروش قشم‌ایر به عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه هلدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی به استانداری اصفهان امضا شده است. این موافقتنامه در شرایطی به امضا رسیده که در ٣ سال گذشته بسیاری از رسانه‌های رسمی از تهاتر این ایرلاین با وزارت نفت بابت بدهی‌های بابک زنجانی خبر می‌دادند. اما حالا پرونده واگذاری شرکت هواپیمایی که به گفته محسن مهرعلیزاده مشکلات تحریمی ندارد، بعد از حدود ٣ سال به شکلی متفاوت بسته شده. ایرلاین بابک زنجانی که تا دیروز در تمام نقاط ایران پرواز داشت اما حالا به اصفهانی‌ها رسیده است.
استاندار اصفهان در این باره می‌گوید: از روز نخست برای تکمیل زنجیره گردشگری و کمک به ورود و خروج مسافران خارجی به اصفهان پروژه‌هایی از جمله توسعه فرودگاه و قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان با هدف اتصال اصفهان به ٦ تا ٧ پایتخت در جهان و ... تعریف شده بود که البته یک مولفه کم داشتیم و آن یک ایرلاین بود.
او با بیان این که پس از ٣ماه تلاش، موفق شدیم شرکت قشم ایر را برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان خریداری کنیم، افزود: به دلیل شرایط خاص استان و پتانسیل بالای گردشگری، نیاز به داشتن ایرلاین مختص اصفهان کاملا احساس می‌شد.
مهر علیزاده با بیان این که قشم ایر ١٤ هواپیمای در حال پرواز دارد، تصریح کرد: این ایرلاین ساختار و امکانات خوبی دارد، موافقنامه این خرید امضا شده و می‌توانیم بگوییم این شرکت هواپیمایی متعلق به استانداری اصفهان است.
استاندار اصفهان با یادآوری این که بر اساس توافقنامه باید مراحل بعدی خرید انجام شود و استانداری قراردادهای آن را امضا کرده است، اظهار کرد: قشم ایر مشکلات تحریمی ندارد و اجازه داشتن پرواز به اروپا و کیفیت هواپیماها و خدمات پروازی از مزایای آن است.
تاریخچه هواپیمایی قشم ایر
شرکت هواپیمایی قشم با نام فراز قشم با دو هواپیمای اجاره‌ای پروازهای خود را آغاز کرد که توانست در سال ٧٩ تعداد هواپیماهای خود را با انعقاد قرارداد اجاره به ٧فروند افزایش دهد. هواپیمایی قشم با استفاده از این هواپیماهای مسافری پهن پیکر پروازهای خود را در مسیرهای تهران- قشم، تهران- دوبی و دیگر مسیرها انجام داد تا اینکه در سال ۱۳۸۵ مالکان شرکت تصمیم به واگذاری آن گرفتند.
در سال ۱۳۸۸ شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم مالکیت این شرکت هواپیمایی را به دست آورد و با افزایش ناوگان پروازی در مراسمی با نام «هواپیمایی قشم» و تغییر کد سه حرفی ایکائو از IRQ (فراز قشم) به QSM (قشم ایر) فعالیت خود را با شعار «ابرها را فرش راهتان خواهیم کرد» رسما آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ مالکیت این شرکت به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.