پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 7043
منتشر شده در یکشنبه, 01 ارديبهشت 1398 23:59
تعداد دیدگاه: 0
براساس آخرین آمار وزارت صمت بررسی شد

همزمان با شروع تحریم‌های جدید و پس از توقف یک‌ماه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی این بخش، از فعال شدن دیپلماسی جذب سرمایه‌گذاری خارجی صنعتی حکایت دارد. داده‌های اعلام شده از سوی این وزارتخانه بیانگر آن است که در اولین ماه زمستان سال گذشته هیات سرمایه‌گذاری خارجی در مجموع با جذب حدود ۶۶ میلیون دلار سرمایه خارجی برای ۱۰ طرح صنعتی موافقت کرده است.

 

آمار اعلام شده بیانگر آن است که تا پایان اولین‌ماه زمستان سال گذشته، در مجموع ۶۰ طرح صنعتی موفق به اخذ مجوز از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند که مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب از سوی این کمیته حدود ۹۰۳ میلیون دلار ثبت شده است. با بررسی آمار اعلام شده این نکته نمایان می‌شود که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان اولین ماه زمستان افتی ۸/ ۶۷ درصدی داشته است. براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی مجوزهای صادره از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی به طرح‌های «تولید پودر میکرو سیلیکا، فروسیلیکا کلسیم و منیزیوم»، «خرید سهام شرکت تولیدی و معدنی فلوراسپار»، «تولید انواع قفل دو طرفه ساختمانی و یراق‌آلات درب و پنجره دو جداره»،‌ «تولید اتانول سوختی (الکل اتیلیک حاصل از تخمیر ملاس چغندر قند)»، «تولید محصولات چوبی»، دو مجوز برای «تولید کنسانتره آهن»، «تولید پودر مس»، «بسته‌بندی آب معدنی (افزایش سرمایه‌گذاری)» و «تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی (افزایش سرمایه‌گذاری)» اختصاص داشته است.

افت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت ‌گرفته برای بخش صنعت، معدن و تجارت در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۹ درصدی پیش‌بینی شده است؛ هدف‌‌گذاری‌ای که تحقق آن، نیازمند جذب بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در سال است و با رقم پیش‌بینی شده تا پایان اولین‌ماه زمستان سال جاری فاصله بسیاری دارد. رقمی که به‌ گفته تحلیلگران اقتصادی اجرای هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه را با تعلل و دیرکرد بسیار همراه خواهد کرد. فعالان اقتصادی معتقدند هنوز روند جذب پول خارجی در کشور با توجه به اعمال تحریم‌های جدید با دست‌اندازهایی مواجه است که باید برای رفع آنها راهکارهای اساسی و مدون در نظر گرفت.

پیشتازان جذب سرمایه

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی «استان تهران با ۱۵ طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی»، «استان خراسان رضوی با ۶ طرح مصوب» و «استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، کرمان و خراسان جنوبی» هر کدام با چهار طرح بیشترین طرح‌های مصوب را به خود اختصاص داده‌اند و توانسته‌اند عنوان استان‌های پیشتاز در جذب سرمایه را به خود اختصاص دهند.

براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی استان تهران با اخذ ۱۵ مصوبه از مجموع ۶۰ مصوبه تایید شده از سوی کمیته هیات سرمایه‌گذاری پیشتاز جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است؛ با توجه به مجموع طرح‌های مصوب در این استان می‌توان گفت تا پایان دی‌ماه سال جاری در مجموع یک‌چهارم طرح‌های مصوب به استان تهران اختصاص داشته است. ۱۵ طرح مصوب شده برای استان تهران به «دو طرح تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، احداث رستوران زنجیره‌ای، تولید و تجهیز خودروهای امداد و نجات جاده‌ای و ارائه خدمات پس از فروش، تولید انواع لوازم و قطعات پلاستیکی و کامپوزیتی زمینه پلیمری وسایل نقلیه، تولید و تعمیر تابلوهای فشار قوی و ضعف برق، فروش خدمات گردشگری در فضای مجازی از طریق سایت Snapptrip الکترونیکی، ارائه خدمات حمل‌ونقل شهری (کرایه پیک موتوری و وانت از طریق اپلیکیشن Snapp Box، چاپ افست کاغذ و مقوای سیلک اسکرین، تولید لنت ترمز خودروهای سواری، تولید کالاهای بتنی، سیمانی و گچی (افزایش سرمایه)، تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی و تشخیص طبی، احداث واحد تولید غذای مسافر (کترینگ)، بسته‌بندی آب معدنی (افزایش سرمایه) و تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی (افزایش سرمایه)» اختصاص داشته است.  اما استان یزد نیز در این مدت یک طرح مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی داشته که این طرح به تولید «شمش بیلت فولاد ساد کربنی و کم آلیاژی» اختصاص داشته است.

استان خراسان رضوی نیز در دوره زمانی مورد بررسی با اخذ ۶ طرح توانست جزو استان‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد. با توجه به داده‌های اعلام شده طرح‌های مصوب در این استان شامل «احداث کارخانه سنگبری»،‌ «تولید و پخت انواع شیرینی»، «تولید انواع موزاییک و کفپوش بتنی»، «تولید انواع پودر شیرینی، نبات، نقل، بسته‌بندی کاکائو و بسته‌بندی قند و شکر»، «تولید ژل آتش‌زا و پودر آتش‌زا» و «تولید لنت انواع پروفیل آلومینیوم» می‌شود. طرح‌های مصوب برای استان قزوین در این مدت در مجموع شامل چهار طرح می‌شود که عبارتند از: «تولید کولر خودرو»، «تولید اوراق فشرده»، «تولید سوخت، روغن پایه تصفیه مجدد و هیدروکربن‌های سبک و سنگین» و «تولید پکیج گازی (افزایش سرمایه‌گذاری)».

استان گیلان نیز در این مدت موفق به جذب یک سرمایه‌گذاری خارجی شده که این طرح مربوط به «تولید و تجهیز خودروهای امداد و نجات جاده‌ای و ارائه خدمات پس از فروش» می‌شود.  اما طرح‌های مصوب برای آذربایجان شرقی نیز در این مدت شامل چهار طرح می‌شده که در این خصوص می‌توان به «تولید دستمال مرطوب»،‌ «تولید پوشک کامل بچه» و دو مجوز برای «تولید آهن خام و فولاد (افزایش سرمایه‌گذاری)» اشاره کرد. با توجه به آمار اعلام شده در این مدت دو طرح نیز برای استان فارس مصوب شده که این طرح‌ها به «تولید گرانول و پرک بازیافتی پروپیلن» و «تولید پنل خورشیدی تک کریستالی و سلول خورشیدی فتوولتائیک» اختصاص داشته است.

طرح‌های مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی برای استان کرمان نیز در برگیرنده چهار طرح «افزایش سرمایه‌گذاری تولیدخودرو سواری»، «اکتشاف استخراج و فرآوری مس از معدن شیرینک»، «اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن گلدره استان کرمان» و «تولید انواع سیلیکون به فرم رزین و لاستیک» بوده است. با توجه به داده‌های اعلام شده مجموع مصوبات هیات سرمایه‌گذاری برای استان لرستان نیز تنها به طرح «تولید مکمل‌های تغذیه‌ای» مربوط می‌شده است. با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی هیات سرمایه‌گذاری از تصویب سه طرح نیز برای استان البرز حکایت دارد. «تولید محصولات ساختمانی»، «تولید انواع پارچه تارو پودی از الیاف شیشه و پارچه‌های بی‌بافت» و «تولید انواع قفل دو طرفه ساختمانی و یراق آلات درب و پنجره دو جداره» طرح‌های مصوب برای استان البرز در مدت زمان مورد بررسی هستند.

اما با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، طرح مصوب برای آذربایجان غربی نیز شامل سه طرح «تولید انواع خمیر آماده پیتزا، ‌کراکر، ‌نان شیرینی، کیک و غذاهای آماده کنسروی»، «تولید کنسانتره انواع میوه» و «تولید لنت ترمز و لنت کلاچ خودرو» می‌شود. استان خراسان جنوبی نیز در این مدت با اخذ چهار مصوبه از سوی هیات سرمایه‌گذاری توانست نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کند. طرح‌هایی که برای این استان مصوب شده‌اند عبارتند از «تولید شیر قطع جریان گازساختمان، ‌روبات آموزشی و مچ‌بند موقعیت‌یاب مکانی و گویای اطلاعات بیمار»، «تولید تسمه و نوارنورد گرم فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ‌نزن»، «تولید فرو سیلیکو آلومینیوم» و «خرید سهام شرکت تولیدی و معدنی فلوراسپار».

سهم استان مرکزی نیز از طرح‌های مصوب در مدت زمان مورد بررسی در مجموع دو طرح است که در این خصوص می‌توان به «تولید فرو سیلیکو منگنز با کربن بیش از ۲ درصد» و «تولید صابون پاک‌کننده‌ها (دترجنت‌ها)، فرآورده‌های تمیزکننده و پرداخت‌کننده، انواع عطر و فرآورده‌های بهداشتی (افزایش سرمایه‌گذاری)» اشاره کرد. اما مصوبات استان قم نیز به دو بخش قم (منطقه آزاد سلفچگان) و استان قم مربوط می‌شود که طرح‌های مصوب برای قم (منطقه آزاد سلفچگان) شامل «تولید پروفیل از جنس فولاد زنگ نزن (نرده استیل)» و «تولید ورق آلومینیوم» می‌شود و برای استان قم نیز یک طرح «تولید پودر مس» مصوب شده است.

طرح مصوب از سوی استان گلستان نیز برای «تولید انواع مواد شوینده و پد ضدعفونی‌کننده» و برای استان زنجان نیز مجوز «تولید کیت‌های آموزشی» صادر شده است. اما برای هر یک از استان‌های هرمزگان، اردبیل، مازندران، خوزستان، اصفهان و قم نیز یک طرح مصوب شده است. طرح مصوب برای استان هرمزگان به «تولید پودر میکرو سیلیکا، فرو سیلیکا کلسیم و منیزیوم» اختصاص داشته است. اما طرح مصوب برای استان اردبیل نیز مربوط می‌شود به «تولید اتانل سوختی (الکل اتیلیک حاصل از تخمیر ملاس چغندر قند)». طرح مصوب برای استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد نیز به «تولید محصولات چوبی» اختصاص داشته است. اما برای استان خوزستان نیز طرح «تولید کنسانتره آهن» مصوب شده است. طرح مصوب شده برای استان اصفهان نیز به «تولید کنسانتره آهن» اختصاص داشته است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید