پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 7075
منتشر شده در چهارشنبه, 04 ارديبهشت 1398 00:56
تعداد دیدگاه: 0
بیت‌کوین از سطح ۵۵۰۰ دلاری نیز صعود کرد

ریکاوری نرخ بازدهی اوراق خزانه و جایگاه مستحکم‌ دلار آمریکا فشار وارد بر طلا را در هفته‌های اخیر افزایش داده‌اند. شاخص دلار نیز در نوسان‌های دنباله‌دار بازارهای جهانی ظرف چند ماه گذشته شرایط مشابهی را پشت‌سر گذاشته است. از دید تحلیلگران، تغییر بازار مقصد سرمایه‌گذاران، مهم‌ترین تکانه موثر بر بالا و پایین رفتن دلار بوده است. در چند هفته گذشته که بازار سهام آمریکا شاهد یک ریباند قدرتمند بود، سرمایه‌گذاران رفتار مالی خود را تغییر داده و ذخایر امن و بدون ریسک را برای ورود به بازارهای دیگر فروخته‌اند.

 
 

ریکاوری اوراق خزانه و جایگاه دلار آمریکا فشار وارد بر طلا را افزایش داده است. هرچند شاخص دلار نیز در نوسان‌های دنباله‌دار بازارهای جهانی ظرف چند ماه گذشته شرایط مشابهی را تجربه کرده است. تغییر رفتار و تمایل سرمایه‌گذاران برای تغییر بازار مقصد خود، مهم‌ترین تکانه‌ای است که دلار را بالا و پایین می‌برد. چند هفته گذشته که بازار سهام آمریکا شاهد یک ریباند قدرتمند بود، سرمایه‌گذاران رفتار مالی خود را تغییر داده و ذخایر امن و بدون ریسک خود را برای ورود به بازارهای دیگر فروختند. عبور از ذخایر امنی مانند دلار آمریکا، ین ژاپن، طلا و حتی اوراق خزانه‌داری آمریکا نشانگر کوچ سرمایه‌گذاران به بازارهایی بود که بالطبع باید محیط پرریسک و پربازدهی نسبت به بازار ذخایر امن باشند. اکثر سرمایه‌های این گروه به سمت بازار سهام گسیل شد. همزمان اخباری منتشر شده بود که یکی به گزارش درآمدبانک‌های دو کشور بزرگ اقتصادی (چین و آمریکا) اختصاص داشت. دومین عامل پس از انتشار داده‌های تجارت چین که به معنای احیای صادرات پکن بود و اعلام نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور با حتی بالاتر از سطح پیش‌بینی‌ها در ۴/ ۶ درصد (برای ۳ماهه ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی) اشتها برای ریسک‌پذیری و سودگیری میان سرمایه‌گذاران بازارهای جهان تقویت شد و نتیجه آن کم‌توجهی به بازارهای کم‌ریسک‌وکم‌بازده از جمله دلار و طلا رقم خورد.

حرکت به سمت سهام

مثال اخیر این رویداد در روز جمعه اتفاق افتاد. با نگاه به نرح بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله و قیمت طلا و نرخ برابری ین به دلار می‌توان به شباهت این  سناریو با وضعیت روز جمعه پی برد. در این روز بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه آمریکا از ۵/ ۲ به ۵۶/ ۲ درصد رشد کرد. زمانی که تقاضا برای اوراق کاهش یابد، به تبع آن بازدهی در جهت عکس حرکت خواهد کرد. طلا در این روز بین ۱۲۷۰ تا ۱۲۸۰ دلار در نوسان بود و کف ۴ ماه اخیر خود را لمس کرد. در بازار جهانی ارز نیز ین در برابر دلار آمریکا حدود ۳/ ۰درصد تضعیف و یورو در مقابل دلار ۴/ ۰درصد تقویت شد.

حرکت وارونه

به‌عکس، زمانی که بازارهای سهام در شرایط مناسبی فعال نباشند، سرمایه‌گذاران برای ریسک‌گریزی به بازارهای امن پناه می‌برند. تغییر جو حاکم بر بازارهای جهانی و تغییر رفتار سرمایه‌گذاران می‌تواند با خروج از صفوف سهام به خریداران طلا، دلار، ین و اوراق شرایط را معکوس کند. در این حالت، ذخایر امن تقویت خواهند شد. هرچند شاخص دلار در روزهای اخیر به اندازه ین و طلا افت نکرده؛ اما در صورت التهاب بازار سهام وال‌استریت به‌دلیل قرابت بیشتری که با این بازار دارد، در رالی با اونس طلا عقب خواهد ماند.

رشد ۶ درصدی بیت‌کوین

روز گذشته بیت‌کوین و سایر رمزارزها نیز مانور دیگری رو به جلو داشتند. قیمت هر بیت‌کوین در بازار سه‌شنبه به ۵۶۵۰ دلار رسید و بالغ‌بر ۶ درصد ظرف ۲۴ ساعت رشد کرد. در حالی که بازارهای مهم دنیا دیروز در آرامش نسبی به‌سر می‌بردند؛ بازار رمزارزها تحرک خود را آغاز کرد.

13 (2)

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید