بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس ارشد بانکی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «کد شهاب یک کد هویتی ١٦ رقمی است که به عنوان شناسنامه بانکی افراد محسوب می‌شود. این کد مشخص می‌کند که فردی چند حساب بانکی دارد، چقدر بدهی دارد یا واریزی‌هایش چقدر است و....
او با بیان این نکته که از این به بعد هر فرد تنها می‌تواند یک حساب جاری داشته باشد، این اقدام بانک مرکزی را برای جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری با حساب‌های جعلی و صوری می‌داند و می‌گوید که این اقدام بانک مرکزی برای ایجاد شفافیت بیشتر است و هر کس که اطلاعات بانکی‌اش را در زمان افتتاح حساب ناقص وارد کرده، باید به بانک مراجعه و اطلاعاتش را تکمیل کند  وگرنه امکان استفاده از حسابی با اطلاعات ناقص را از دست می‌دهد.   البته چندی پیش هم عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مسدودسازی حساب‌های بانکی فاقد کد شهاب تاکید کرده و این اقدام را به منظور ساماندهی و ایجاد شفافیت اعلام کرده بود.
فقط یک حساب جاری برای هر فرد
بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ارایه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از تاریخ اول اردیبهشت ماه بانک‌ها به صورت قانونی امکان ارایه خدمات به مشتریان حقیقی که شناسه شهاب برای آنها تولید نشده، نخواهند داشت و حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود؛ بر همین اساس مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند یا کد شهاب برای آنها صادر نشده است، باید هر چه سریع‌تر به محل افتتاح حساب برای ارایه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور کد شهاب اقدام کنند.
بهاءالدین هاشمی در این رابطه می‌گوید: «هر فردی اجازه دارد  تنها یک حساب جاری داشته باشد که در صورت عدم دریافت کد شهاب حساب جاری ابتدا با تذکر و سپس با محدودیت مواجه می‌شود و تا زمانی که کد را دریافت نکند، نمی‌تواند با حساب خود کاری را انجام دهد.»  او در ادامه توضیح می‌دهد: «چنین اقدامی به دلیل افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و  مبارزه با پولشویی بوده است که تا حدی هم از افزایش چک‌های برگشتی جلوگیری کرده است.» ضمن آنکه: «شناسه هویت الکترونیک بانکی مانند کد ملی  است و شناسه منحصر‌به فرد ۱۶ رقمی است و برای شناسایی مشتریان بانکی  اعم از حقیقی و حقوقی. به طوری که هر فرد می‌تواند تنها یک حساب جاری داشته باشد و تمام این مقولات مشخص می‌شوند؛ این کد شامل تمامی اطلاعات هویتی  سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان و اتصال اطلاعات نیروی انتظامی، اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت احوال، پست و سایر سیستم‌های حکومتی و بانکی است.» شاید برای همین است که برخی از بانک‌ها از جمله بانک مسکن در راستای اجرای دستور بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه به مشتریانی که نقص اطلاعات دارند، اعلام کردند تا نسبت به رفع نواقص اقدام کنند و کد شهاب دریافت کنند؛ به طوری که بانک مسکن و برخی بانک‌های دیگر تاکید کردند که آخرین مهلت دریافت کد شهاب تا ۳۱ فروردین ماه است و از یکم اردیبهشت ماه حساب مشتریان فاقد کد شهاب مسدود می‌شود.
چطور کد شهاب را دریافت کنیم؟
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و... از مشتریانی که برای آنها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، گرفته شود تا برایشان کد شهاب صادر شود و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد. البته مشتریان باید برای دریافت کد شهاب به شعبه محل افتتاح حساب بانکی مراجعه کنند.