اگرچه اصلاحات دوهفته گذشته شاخص کل بازار سهام را از کانال 2 میلیون واحد به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد رساند، اما با سیاست‌های اتخاذ شده و همینطور تلاش دولت برای حمایت از فعالان این عرصه، می‌توان امیدوار بود که از سرعت اصلاحات در روز‌های آتی کاسته و حتی شاید روند آن عکس شود. البته بخشی از این اقدامات با آموزش به سهامداران و حتی به کمک خود آنها انجام خواهد شد. به این ترتیب که بازار سازها یا همان بازارگردان‌ها که از دو سمت عرضه و تقاضا حمایت می‌کنند، به طور فعال‌تری در بازار عمل خواهند کرد. در این رابطه روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت: «مالکان عمده سهام که طی چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقد شوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.»
عبدالناصر همتی تأکید کرد: «اقبال مردم به بورس موضوع مهمی است و عملکرد سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ، پشتوانه بازار سرمایه است. لذا نظر به ورود طیف گسترده سرمایه‌گذاران جدید، تعامل حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های سرمایه‌گذاری و شفافیت نهادهای مجری معاملات و معامله‌گران با این دسته از سرمایه‌گذاران، منجر به حفظ منافع و تداوم حضور بلندمدت و فعالیت آنها در بازار خواهد بود.»
رئیس کل بانک مرکزی افزود: «شایسته است، مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیر‌دولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.»
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از پیام خود نوشت: «بانک مرکزی، توسعه بازار سرمایه ‌و افزایش سهم آن در نظام تأمین مالی را در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد و ثبات مالی می‌داند، از آن حمایت می‌کند و استقرار نظام عملیات بازار باز و توسعه ابزارها و بازار بدهی دولتی و انتشار گواهی اعتبار مولد را در این راستا پی می‌گیرد.»
همتی در انتهای پست اینستاگرامی خود پیشنهاد کرد که بازارسازی در جهت حفظ نقدشوندگی لازم در بازار سهام به‌صورت عاجل با همکاری جدی سهامداران عمده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر بازیگران اصلی بازار سرمایه انجام گیرد.


آماده‌باش به بازارگردان‌ها برای تسهیل نقدشوندگی بازار سرمایه
دستور رئیس کل بانک مرکزی بویژه شرکت‌های تابعه بانک‌ها برای امر بازار‌سازی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته، حقوقی‌ها نتوانسته بودند مانع ریزش شاخص‌ها شوند و همین امر اعتراض برخی از حقیقی‌ها را در پی داشت.
درحال حاضر بازار سرمایه یا سهام کشور جزو بزرگ‌ترین بازارهای منطقه به شمار می‌رود و بالغ بر 51 میلیون کد بورسی صادر شده که تقریباً معادل 60 درصد جمعیت کشور است. همین امر بازار سهام کشور را در عین بالندگی جزو مخاطرات اقتصادی قرار داده است، زیرا به اعتقاد برخی از کارشناسان باید مراقب رونقی که بر بازار سهام کشور حاکم است، بود.
اما در همین رابطه رئیس سازمان بورس نیز اظهاراتی داشته که نشان می‌دهد، فرآیند جدید بازارگردانی بزودی آغاز می‌شود. فرآیندی که هدف آن افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی است.
به گزارش سازمان بورس، «حسن قالیباف اصل» روز پنجشنبه با ارزیابی مثبت از نتایج جلسه‌ای با حضور نهادهای حقوقی که بیش از ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند، گفت: «مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعاً نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می‌شود.»


افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان بورس درباره اثرات مثبت سایر تصمیمات که با محور بهبود روند بازار اتخاذ شد، افزود: «از دیگر تصمیمات اخذ شده افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نظر گرفته شده است.»
قالیباف اصل یادآور شد: «این تسهیلات سرمایه‌گذارانی را که از دانش یا فرصت کافی سرمایه‌گذاری مستقیم برخوردار نیستند تشویق می‌کند تا از طریق صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام کنند؛ فراموش نکنید همواره روش غیرمستقیم بهترین روش برای سرمایه‌گذاران بورسی است.»
وی با تأکید بر ضرورت اجتناب از انتقال دارایی‌های ضروری سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «در بازار سرمایه هم بحث سود مطرح است و هم بحث زیان؛ بر این اساس افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، نباید دارایی‌های ضروری خود را وارد بازار کنند و تنها باید با دارایی کوتاه مدت که به آن نیاز ندارند به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.»
بازارگردان، عامل ایجاد تعادل در بازار است
رئیس سازمان بورس نیاز بازار سرمایه کشور به افزایش فعالیت‌های بازارگردانی را ضروری دانست و گفت: بازارگردان عامل ایجاد تعادل در بازار است و با عرضه و تقاضای منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.
قالیباف اصل یادآور شد: مقررات مربوط به بازارگردانی در بازار سرمایه از پیش تدوین شده و از روز شنبه (امروز) بازارگردان‌ها فعال خواهند شد تا نوسانات کمتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم. همچنین مقرر شده تا شرکت‌هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه می‌شوند، بازارگردانی فعال و متناسب با ابعاد شرکت داشته باشند.
وی همچنین با تأکید بر عملکرد منطقی سهام‌داران عمده در افت و خیزهای بازار افزود: همواره انتظار می‌رود که این سهام‌داران با هیجان و رفتار غیرمنطقی عمل نکنند. حضور پررنگ سهام‌داران حقوقی در کوتاه مدت و بلندمدت ضرورت توسعه بازار سرمایه است.


روان‌سازی بازار با همکاری ناشران و بازارگردان‌ها
دبیر شورای‌عالی بورس در پاسخ به این سؤال که این هفته سهام‌داران حقوقی تا چه میزان به حمایت از سهام پرداختند، گفت: «حقوقی‌ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام خود حمایت کنند اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهام دار و بازارگردان است. از همین رو باید صندوق‌های بازارگردان تقویت شوند. همچنین صندوق توسعه بازار هفته گذشته نقش خود را در خصوص نقدشوندگی ایفا کرد.»
وی با اشاره به تصمیم دیگر این جلسه افزود: «مقرر شد شرایطی فراهم شود تا قرارداد بازارگردانی ناشران و صندوق‌های بزرگ منعقد شود تا در شرایط نامتوازن و عدم تعادل از بازار حمایت بیشتری شود.»
قالیباف با تأکید بر تلاش سازمان برای حفظ سلامت بازار سرمایه گفت: «بازار سرمایه امسال رونق خوبی داشت و تلاش ما برای حفظ سلامت بازار سرمایه دوچندان شد. نهاد ناظر همواره تلاش می‌کند بازار سرمایه محل امن سرمایه‌گذاری باشد.»
رئیس سازمان بورس با شایعه خواندن عدم حمایت دولت از بورس تصریح کرد: «سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی است و بازار سرمایه متعلق به عموم مردم است و دولت همچنان به بازار سرمایه به عنوان یک فرصت و با دید مثبت نظاره می‌کند.»
قالیباف اصل یادآور شد: «من مطمئنم که بازار سرمایه می‌تواند نقش خود را به درستی در اقتصاد کشور ایفا کند.»
وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که نقش نهاد ناظر در افزایش و افت قیمت سهم چیست، تأکید کرد: «سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد ناظر است نه نهاد قیمت‌گذار. سهام‌داران باید هنگام خرید سهام به ارزندگی آن توجه داشته باشند و اطلاعات شرکت‌‌ها را به صورت دقیق مورد مطالعه قرار دهند.»