محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي به تازگي عنوان كرده كه «سيمان همواره يك بازار سنتي داشته كه در سطح كشور تامين مي‌شده است. وقتي وارد بورس مي‌شود يك نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌اي است كه بتوانند پولدار شوند و تحصيل مال كنند.» او مي‌افزايد: «متاسفانه در كشور ما ازهر مشكلي كه پيش مي‌آيد برخي افراد سوءاستفاده مي‌كنند. اين قطعي برق كه به علت كمك به زندگي مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامي كه دولت هيچ نقشي در آن ايفا نكرده بود. سيمان را در بورس بردند كه من مخالف اين موضوع هستم. بايد اجازه دهند همان فرآيند شبكه‌اي كه وجود داشت و راحت سيمان را توزيع مي‌كرد ادامه پيدا كند.» 

روز گذشته اسدالله كشاورز، معاون معدني وزارت صمت در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد؛ با قطعي برق صنايع از نيمه تير ماه، كمبود سيمان نيز در بازار به وجود آمد اما با قول‌هايي كه مسوولان وزارت نيرو داده‌اند برق صنايع و به ويژه صنعت سيمان از روز پنجشنبه قابل تامين است و توليد به شرايط طبيعي خود بازخواهد گشت.
التهاب در بازار سيمان از ابتداي تابستان امسال به اوج خود رسيد و قطعي و كمبود برق در يك ماهه گذشته منجر به عدم توليد سيمان به ميزان كافي شد و همين امر باعث التهاب در بازار و افزايش نرخ سيمان در بازار آزاد شده و اين كاهش عرضه همزمان با تقاضاي بالا قيمت‌ها را تحت تاثير قرار داد به گونه‌اي كه قيمت هر پاكت ۵۰ كيلويي سيمان از ۴۴ هزار تومان به بيش از ۱۲۰ هزار تومان رسيده است.  محمد حسني‌سعدي، سخنگوي بورس كالاي ايران معتقد است علاوه بر قطعي برق كه مهم‌ترين عامل افزايش قيمت سيمان بوده است اختلاف قيمت سيمان در داخل كشور با قيمت‌هاي جهاني و نيز انتظارات تورمي نيز باعث افزايش قيمت اين محصول شده است.

قاچاق سيمان به كشورهاي همسايه
او در اين باره به «اعتماد» گفت: دلالان سيمان (۱۵ نفري كه ۷۰درصد سيمان را در حال حاضر خريداري كرده‌اند) پيش از اين كمبودها سيمان را با قيمت توافقي كه شده بود از كارخانجات مي‌گرفتند و در بازار آزاد مي‌فروختند البته زماني كه قيمت دلار گران نشده بود اين افراد اين محصول را با حاشيه سود كمتري به دست مردم مي‌رساندند اما زماني كه قيمت دلار افزايش پيدا كرد سيمان با نرخ‌هايي بسيار بالاتر از نرخ مصوب دولتي به دست مردم رسانده شد. 
حسني‌سعدي با اشاره به اختلاف قيمت سيمان در داخل كشور با قيمت‌هاي جهاني خاطرنشان كرد: همين موضوع باعث شد تا قيمت سيمان در داخل هم افزايش پيدا كند و گفته مي‌شود بخشي از آن قاچاق مي‌شود البته بخش ديگر افزايش نرخ‌ها خصوصا پس از قطعي برق كارخانه‌ها به دليل انتظارات تورمي بود كه باعث افزايش قيمت اين محصول شد و يك عده سيمان را  در انبارها نگه داشتند و به بازار عرضه نكردند و در بازار كمبود و اختلاف قيمت بين كارخانه و بازار به وجود آمد.
او با بيان اينكه فاصله قيمت سيمان در داخل با خارج از كشور را نمي‌توان انكار كرد، افزود: هميشه اين فاصله قيمتي باعث افزايش قاچاق كالا از كشور شده و نمي‌توان يك كالا را يك‌دهم نرخ جهاني به فروش رساند زيرا منجر به قاچاق معكوس مي‌شود.
براي اولين‌بار سيمان در تير ماه 
در بورس كالا عرضه شد
او افزود: در سال‌هاي گذشته نيز كارخانجات سيمان همواره درخواست فروش محصول‌شان در بورس را داشته‌اند و برخي از ذي‌نفعان اجازه اين كار را به آنها نمي‌دادند و درنهايت تير ماه امسال از طريق بورس كالا، سيمان عرضه شد و قيمت سيمان در بورس كالا كمي بالاتر از درب كارخانه بود و همين موضوع باعث شد تا سهامداران سيماني منتفع شوند و در عين حال مصرف‌كنندگان واقعي هم مي‌توانستند مستقيم از بورس كالا خريد كنند. سخنگوي سازمان بورس كالا ادامه داد: با توجه به اينكه كف خريد اين محصول در بورس كالا ۱۰ تن است مصرف كننده واقعي هم مي‌تواند اين ميزان از سيمان را از بورس كالا خريداري كند و اين اتفاق افتاد و تعداد زيادي كد طي اين مدت براي خريد سيمان صادر شد. او گفت: زماني كه هر كيلو سيمان در بازار آزاد۸۰۰ تومان بود اين محصول در بورس كالا كيلويي ۳۵۰ تومان كشف قيمت شده بود اما زماني كه دولت با مشكل كمبود برق مواجه شد و برق سيماني‌ها را قطع كردند منجر به كمبود سيمان در بازار و توقف توليد سيمان شد و جهش قيمت در بازار آزاد به وجود آمد اين در حالي است كه در بورس جهش چنداني نداشت و با كمي نوسان نرخ آن به حداكثر ۷۰۰ تومان رسيد و برخي معاملات آن هم در بورس كالا تاييد نشد زيرا بازار دچار هيجان كاذب شده بود.

عرضه سيمان در بورس كالا به ‌شدت 
محدود شده است
حسني سعدي با بيان اينكه عرضه سيمان در بورس كالا به‌شدت محدود شده است، گفت: با توجه به اينكه كارخانجات سيمان در حال حاضر توليد چنداني ندارند مسلما عرضه‌ها محدود شده است و حتي يك هفته هم اصلا عرضه سيمان انجام نشد اما در حال حاضر عرضه سلف هم در بازار درنظر گرفته‌ايم تا بتوانيم كمي انتظارات را پاسخ دهيم و بازار آرام بگيرد. حسني سعدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا سيمان از بورس كالا خارج مي‌شود؟ خاطرنشان كرد: ما در بورس كالا سياستگذار نيستيم تا بگوييم محصولي باشد يا نباشد و اين موضوع به خواسته و اراده توليدكنندگان و وزارت صمت برمي‌گردد. او در مورد قيمت‌هاي متفاوت سيمان نيز گفت: نگهداري سيمان باتوجه به حجم بالايي كه دارد به صرفه نيست و هزينه حمل و نقل بالايي هم دارد و قيمت سيمان بر اين اساس استان به استان فرق دارد و هر كدام براساس نياز استان و شرايطي كه دارند نرخ گذاري مي‌كنند و قيمت‌هاي متنوعي هم دارند.

قيمت سيمان در بورس كالا بيش 
از ۷۰۰ تومان نبوده است
او با بيان اينكه قيمت سيمان در بورس كالا بيش از ۷۰۰ تومان نبوده، افزود: اينكه قيمت هر پاكت سيمان را ۱۳۰ هزار تومان عنوان كرده‌اند مربوط به بازار آزاد است و در بورس كالا در اين مدت قيمت هر كيلو سيمان بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان كشف قيمت شده است. گفتني است موضوع قابل تامل در زمينه عرضه سيمان در بورس كالا عقب‌نشيني وزارت صمت است، وزارت صمت اگرچه در ابتدا با ورود سيمان به بورس كالا موافقت و اعلام كرد كه «فروش سيمان در داخل كشور مشمول قيمت‌گذاري نبوده و كاملا آزاد و بدون سهميه‌بندي است و با پيشنهادهاي سازمان بورس براي عرضه در بورس كالا نيز موافقت وجود دارد.» اما حال پس از اتفاقاتي كه در اين بخش افتاده اعلام مي‌كند كه از ابتدا مخالف عرضه سيمان به بورس كالا بوده است! اين در حالي است كه با اعلام موافقت وزارت صمت، در تاريخ دهم خرداد ماه سال جاري سيمان با ورود به بورس كالا عرضه شد و در همان روز نخست ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از اين محصول به فروش رفت حال بايد ديد چه تصميمي در اين باره اتخاذ مي‌شود.