اعداد مهم بازار سرمايه در روز گذشته نشان مي‌دهد ارزش خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شده و 311 ميليارد تومان پول حقيقي به بورس وارد شده كه نسبت به روز چهارشنبه بيش از 3 هزار برابر بيشتر شده است. كارشناسان بورسي معتقدند؛ اين رشد در بازار سهام در حالي رخ داده كه هنوز آسيبي كه مردم از بورس ديده‌اند، ‌ترميم نشده تا پول بي‌هدف وارد اين بازار شود و بخشي از سهام بازار را خريداري كنند به همين دليل پول زيادي در بازار وجود ندارد كه همه صنايع را رهبري كند.

همه اتفاقات سياسي در بازار لحاظ شده است
مهيار بقايي، كارشناس بازار سرمايه بر اين باور است كه بازار سرمايه تمام مسائل سياسي كه با تغيير دولت احتمالا رخ خواهد داد را لحاظ كرده و با توجه به رشد قيمت‌هاي جهاني اين افزايش غيرقابل پيش‌بيني هم نبود. اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به رشد ۳۴ هزار واحدي شاخص بورس در روز گذشته اظهار داشت: با توجه به اينكه در حال حاضر رييس‌جمهور مشخص شده و خبري هم از نرخ دلار زير ۲۰ هزار توماني در بازار نيست و اتفاقاتي كه در بازارهاي جهاني رخ داده به گونه‌اي بوده كه نرخ‌ها افزايشي شده‌اند اين رشد شاخص‌هاي بورس را رقم زده است.
سيگنال‌هاي برجامي و تغيير نرخ ارز  بورس را صعودي كرد
او با بيان اينكه شاخص بورس طي روزهاي گذشته مقاومت خود را رد كرد و از مرز يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحدي گذشت، تصريح كرد: سيگنال‌هايي كه از برجام ارسال شد و افزايش نرخ ارز دليل اصلي رشد بازار بوده كه به انتظارات تورمي هم دامن زده است. البته هنوز نمي‌توان درباره اين رشد نظر قاطعي داد  و اينكه ادامه‌دار خواهد بود يا متوقف خواهد شد هنوز مشخص نيست. اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: مردم در بازار سرمايه پس از ضربه‌اي كه در سال گذشته خوردند سهم‌هاي خوب را امروز شناسايي كرده‌اند و سهم‌هايي كه سودده هستند را خريداري مي‌كنند.
تغيير نرخ بهره بين بانكي بر بورس بي‌تاثير نبود
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به نفت ۷۵ دلاري خاطرنشان كرد: در اين مدت برخي كارشناسان برآوردهايي از كاهش بهاي نفت داشتند و اين احتمال را هم مي‌دادند اما اين اتفاق نيفتاد و نرخ بهره بين بانكي هم كاهشي شد كه اين مساله نيز بر بازار سرمايه بي‌تاثير نبود. بقايي تصريح كرد: در هفته‌هاي اخير شاهد عرضه سيمان در بورس كالا بوديم و همين موضوع باعث شد تا نرخ‌هاي واقعي سيمان مشخص شود ما همه مخالف قيمت‌گذاري دستوري هستيم اما واقعيت اين است كه بايد يك بار تورم را روي كالاها محاسبه و در اقتصاد كشور لحاظ كرد و از آن به بعد استارت بزنيم.
ناگزير به حذف قيمت‌هاي دستوري هستيم
اين كارشناس بازار سرمايه تصريح كرد: هر چند سال يك‌بار به دليل قيمت‌گذاري دستوري يك شوك قيمتي به بازار وارد مي‌شود و همه هم مي‌دانيم كه تصنعي نگه داشتن قيمت‌ها بازارها را دچار چالش مي‌كند و ما ناگزيريم اين قيمت‌هاي دستوري را‌ برداريم شايد در ابتداي امر يك فشار قيمتي را شاهد باشيم اما براي يك بار بايد اين اتفاق بيفتد. بقايي با اشاره به ارزش برخي سهم‌ها در بازار كنوني گفت: برخي سهم‌ها مانند سهام پتروشيمي‌ها طي دو، سه ماه گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد رشد داشته و اگر همين وضعيت ادامه پيدا كند رشد بيشتري هم خواهند داشت. اين كارشناس بازار سرمايه گفت: مشكل از جايي شروع مي‌شود كه اين بازار با بانك مقايسه مي‌شود، چراكه همه بازارها P/E دارند و نمي‌توان P/E بازارها را با هم مقايسه كرد به خصوص بعضي از سهم‌ها امروز با وجود اينكه به مجمع هم رفته‌اند و افزايش نرخ هم داشته‌اند P/E پاييني دارند و اگر همين اوضاع دلار ادامه داشته باشد وضعيت اينها چندان تغييري نخواهد كرد. 
انتشار اوراق تبعي به جاي اوراق مرابحه
او ادامه داد: گزارش مجامع و فصلي منتشر شده توسط شركت‌ها بيشتر از انتظار بازار بود و موجب شد قيمت‌هاي سهام را براي رشد توجيه كند و بسياري از كارخانجات غذايي و دارويي تغييرات قيمت داشته‌اند. بقايي در مورد تامين كسري بودجه دولت نيز گفت: دولت امروز خود سهامدار شركت‌هاست و به اعتقاد من بهتر آن است كه به جاي چاپ اوراق مرابحه به سمت اوراق تبعي برود و در بازار سهام اين اوراق را براي تامين مالي خود منتشر كند كه هم منابع در بازار سرمايه بماند و هم اوراق به عنوان رقيبي براي بازار سهام نشود. او با بيان اينكه بايد به بازار سرمايه اعتبار بيشتري داده شود، ادامه داد: مشكل اصلي اين است كه هيچ‌گاه كارهاي كارشناسي را به افراد كاردان نداده‌ايم، اين در حالي است كه دولت به راحتي مي‌تواند از اين طريق تامين مالي انجام دهد. بقايي افزود: هلدينگ خليج‌فارس هم امروز براي سهام خود اوراق تبعي منتشر كرده كه نشان‌دهنده قدرت يك شركت خوب است و بهتر آن است كه دولت هم در شرايط كنوني به انتشار اواراق تبعي اقدام كند. شايان ذكر است؛ برخي كارشناسان بر اين باورند كه تثبيت نرخ دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان و كاهش يا ثبات نرخ بهره بانكي از مولفه‌هاي موثر در رشد بازار سرمايه هستند كه اين مولفه‌ها تاثير بسزايي در رشد آتي بازار تا يك ميليون و ۵۰۰ هزار واحد خواهند داشت و اگر نرخ دلار به عدد كمتر از ۲۲ هزار تومان نرسد و تثبيت نشود شاخص مي‌تواند مسيرش را از محدوده فعلي ادامه دهد.