افزایش حداقلی نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ جهانی حکایت از پایان سیاست‌های انقباضی در اقتصاد دارد که در موقعیت کنونی شاخص بورس ایران این سیگنال تورمی می‌تواند به ادامه روند صعودی بورس
کمک کند.
سرمایه در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و ادامه روند صعودی آن یا ورود به اصلاح زمانی به واکنش بازارهای موازی بستگی دارد. در چند روز اخیر تغییرات قیمت طلا اندک بوده و قیمت هر اونس فلز زرد با چند دلار کاهش در سطح ۲۰۳۰ دلار قرار دارد. بازار ارزهای معتبر هم چند روز اخیر آرام بوده و سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا و انتشار داده‌ها از اقتصاد آمریکا هستند. نوسان شاخص‌های مالی در بورس‌های بزرگ آسیا و اروپا و در معاملات فیوچر بورس آمریکا زیاد نبوده است.
به‌طوری که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را ۲۵ صدم درصد بالا برد و نرخ بهره به ۲۵/۵ رسید، این اقدام به شکل ضمنی به توقف برنامه انقباضی اشاره دارد. از این رو شاخص دلار نوسان بسیار محدود پیدا کرده، زیرا سرمایه‌گذاران بر گزارش عملکرد شرکت‌های بورسی تمرکز دارند. همچنین بسیاری از کشورهای خاورمیانه‌ای از جمله عربستان، امارات، قطر و کویت نرخ بهره بانکی را بین ۲۵ صدم تا ۷۵ صدم درصد افزایش داده‌اند. تغییرات قیمت فلزات پایه دیروز اندک بود و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح ۸۵۵۰ دلار و ۲۶۵۰ دلار در هر تن قرار داشت. قیمت آلومینیوم و نیکل به ترتیب ۲۰۳۰ دلار و ۲۴ هزار و ۹۰۰ دلار بود. به رغم افت شاخص دلار قیمت فلزات پایه رشد چشمگیر نداشته است. نگرانی‌هایی درباره وضعیت اقتصاد چین وجود دارد.
واکنش بورس ایران در عبور از مقاومت
آخرین روز هفته معاملاتی اخیر گروه خودرویی و بانکی لیدر بازار بودند در حالی که در شش ماهه اخیر با وجود اینکه بسیاری از نمادهای بورس رشد خوبی را ثبت کرده‌اند بازهم گروه خودرو و قطعه‌سازی لیدر بازار شدند.
با وجود اینکه «پی بر ایی» این نمادها خیلی جذاب نیست و نباید بیشتر از سایر نمادها بازدهی ثبت می‌کردند، بنابراین سیگنال بروز تورم بالا در سال ۱۴۰۲ هنوز جدی است.
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه می‌توان هدف سه هزار واحدی را برای شاخص کل بورس ترسیم کرد، گفت: با توجه به ادامه حجم بالای معاملات به نظر می‌رسد رشد شاخص کل بورس همچنان قطعی است اما در مسیر رسیدن به اهداف بالاتر احتمال استراحت شاخص کل بورس هم وجود دارد.
همایون دارابی با بیان اینکه بازارهای موازی با بورس تقریبا دچار رکود شده‌اند، تصریح کرد: تا زمانی که گردش سرمایه در بورس اتفاق می‌افتد بازار برای ورود سرمایه‌های جدید جذاب‌تر است، از این رو دولت هم می‌تواند از این موقعیت برای کنترل نقدینگی استفاده کند تا با ورود به سایر بازارهای کالایی تورم ایجاد نکند، به همین دلیل فعلا بازار سرمایه مورد حمایت دولت قرار دارد و سیاست‌های اخیر دولت هم تاییدی بر این موضوع است.
بازارهای موازی بورس در وضعیت خنثی
بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها همچون بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو بسیار عقب مانده است، این موضوع موجب شده تا ریسک سیستماتیک دیگر دیده نشود. بازارهای رقیب بازار سرمایه یعنی بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو دارای حباب شدید قیمتی هستند، اما بازار سرمایه تنها بازاری است که عقب مانده، در نتیجه سرمایه‌ها از بازارهای حباب‌زده به بازار سرمایه در حال کوچ هستند.
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر هرچند دولت تلاش کرده جذابیت‌های معامله در بازار طلا، ارز و… را کاهش دهد اما به دلیل اینکه هنوز اعتماد مردم به بورس ترمیم نشده عده‌ا‌ی وارد بازارهای سنتی می‌شوند، اظهار کرد: در شرایط کنونی دولت برای اینکه بتواند به هدف خود در بورس دست یابد، باید روند صعودی بازار را تثبیت کند تا اعتماد مردم جلب شود و این موضوع از طریق جلوگیری از وضع مقررات متضاد با روند طبیعی بازار ممکن است. به عبارت دیگر دولت نباید سیاست‌هایی را که چالش جدیدی برای بورس به وجود می‌آورند مصوب یا اجرا کند.
کامران ندری با بیان اینکه تمام سیگنال‌های اقتصادی کشور و حتی بازار جهانی تورمی هستند، افزود: از این رو بسیاری از شرکت‌هایی که سودسازی چندانی ندارند اما دارایی‌های زیادی دارند با همین سیگنال همگام با رشد شاخص بورس، بازدهی بیشتری کسب می‌کنند.
او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور کاملا سیگنال‌های تورمی دارد و بورس هم نمی‌تواند به این علائم بی‌توجه باشد، تصریح کرد: در موقعیت کنونی بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را در بانک سپرده‌گذاری نکرده‌اند، زیرا سطح تورم بسیار بالاتر از نرخ بهره بانکی است، به همین دلیل هر واکنش تورمی این سرمایه‌ها را وارد بازارهای جدید می‌کند، به همین دلیل سرنوشت این پول‌ها و مقصدشان وابسته به عملکرد بورس و میزان تورم در اقتصاد کشور است.
به گزارش بازار، روند صعودی شاخص کل بازار سهام ادامه‌دار خواهند ماند، اما در این روند ممکن است ارزش برخی نمادها از ارزش واقعی بیشتر شود، به همین دلیل سرمایه‌گذاران از این به بعد باید بیشتر مراقب معاملات خود باشند.
برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند شاخص کل بورس تا کانال سه میلیون واحدی ریسک چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد، اما این مساله وابسته به فاکتورهای اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ ارز و… هم هست، البته دولت با توجه به شعار سال مکلف به کنترل افزایش نرخ ارز است، چراکه مهم‌ترین عامل در تورم کالایی
محسوب می‌شود.