اقتصاد بازار: در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی، مقوله سرمایه گذاری دارای اهمیت اساسی است. در حقیقت سرمایه گذاری را باید پیش شرط تولید و به عبارت صحیح تر، شرط لازم آن دانست. سرمایه نيروي محركه و موتور رشد و توسعه اقتصادی است و کلیه الگوهای رشد و توسعه، براساس اهمیت این عامل طراحی شده اند. به اعتقاد اکثریت صاحبنظران، بین رشد و میزان سرمایه گذاری رابطه قطعی و اجتناب ناپذیری برقرار است و دستیابی به اولی را بدون کاربرد دیگری غیرممکن می سازد. به کارگیری بهینه منابع تولید که راهبردی پذیرفته شده و مورد قبول همگان است، از طریق سرمایه گذاری قابل حصول بوده و بر اهمیت سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی مُهر تأیید می زند. افزایش نیروهای مولد جامعه که منجر به افزایش تولید، توسعه اقتصادی، اشتغال کامل و به ویژه ارتقاء سطح درآمدها می شود، بدون سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیت های مختلف اقتصادی ممکن نگردیده و به آرمان های دست نیافتنی تبدیل می گردند.
به طورکلی، مهم ترین نقش و اهمیت صنایع کوچک و متوسط را می‌توان در توسعه صنعتی و اقتصادی، کمک به توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی، تسریع توسعه صنعتی در نقش اقمار صنایع بزرگ و ایجاد ارزش افزوده خلاصه کرد؛ به علاوه می‌توان مواردی همچون تشویق فرهنگ سرمایه گذاری، تسریع در زمان بهره‌برداری و توجه به هزینه فرصت سرمایه، ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر و صرفه‌جویی در استفاده از ارزهای خارجی را از دیگر تأثیرات صنایع کوچک بر اقتصاد دانست.

استان اصفهان یکی از استان های پیشرو در زمینه توسعه صنعتی در کشور می باشد. این استان با کسب رتبه اول توسعه يافتگي صنعتي، معدني و تجاري در كشور و به عنوان یکی از مهم ترين قطب هاي اقتصادي كشور، معرفی می گردد و بالاتر از استان هاي تهران و خراسان رضوي قرار گرفته است. اين استان با دارا بودن بيش از 8700 واحد صنعتي فعال و بيش از 700 معدن، يكي از مراكز مهم تبادل تجاري در سطح كشور است و داراي مزيت هاي منحصر به فرد بسياري مي باشد. مركزيت اين استان در كشور، ضريب ايمني بالایی را جهت سرمايه گذاري به استان داده است. همچنین قرار گرفتن اصفهان در شاهراه ارتباطي شمال به جنوب و شرق به غرب، امكان دسترسي آسان به تمام نقاط كشور را فراهم نموده است.
یکی از ویژگی های بارز این استان، وجود صنايع مادر به عنوان قواي محركه بخش صنعت در استان، می باشد. همچنین، در حدود 14 تا 16 درصد از واحدهای صنایع کوچک کل کشور، در استان اصفهان مستقر می باشند؛ که 91 درصد صنايع استان و حدود 44 درصد اشتغال صنعتي استان را در برمي گيرند. این صنایع، طی چندسال اخیر در استان، از پیشرفت و توسعه مناسبی برخوردار بوده است؛ به طوری که روند رشد ارزش افزوده و اشتغال بالاتری از متوسط کل کشور را داشته است.
در راستای توسعه صنعتی، شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان نیز برنامه های متنوعی را برای حمایت از سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی، در دستور کار خود قرارداده است. از جمله سیاست ها و برنامه های حمایتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
حمايت هاي مالي، تقويت ارتباط واحدهاي صنعتي با بانك ها، همكاري در اجراي طرح ها از جمله طرح رونق صنايع و همچنين رفع مشكل وثيقه و ضمانت نامه هاي موردنياز واحدهاي صنعتي از طريق صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك.
همچنین در سال های گذشته غالب تأمین مالی صنایع کوچک و متوسط از طریق نظام بانکی صورت گرفته است و این در حالی است که بانک ها ازمنابع کافی برخوردار نیستند. به نظر می رسد، در حال حاضر کارآمدترین ابزار تأمین مالی بنگاه  های تولیدی اعم از صنایع بزرگ و همچنین صنایع کوچک و متوسط بازار سرمایه و بورس است. در مسیر تحقق این امر اقتصادی، فرابورس ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتى طی امضای تفاهم نامه، گامی مهم در تأمین مالی شرکت های کوچک و متوسط برداشته اند و با امضای این تفاهم نامه، زمینه حضور بنگاه های صنعتی در بازار صنایع کوچک و متوسط، در فرابورس ایجاد شده است.

در بخش نرم افزاري، موضوعاتي از قبيل توانمندسازي واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط از طريق برگزاري دوره هاي آموزشي مهارتي، مديريتي و كار آفريني، حمايت از توليدكنندگان حاضر در تورهاي نمايشگاهي و صنعتي داخلي و خارجي، برقراري ارتباط با صندوق ضمانت صادرات با هدف تسهيل و بازنگري در دريافت انواع وثايق براي صدور ضمانت نامه واحدهاي صادراتي كوچك، رفع نيازهاي فناورانه واحدهاي صنعتي كوچك و همچنين ارائه فرصت هايي براي كارآفرينان جهت خلق كسب و كار جديد، در رأس برنامه هاي حمايتي اين شركت قرار دارد واز ابتدای سال 95 بیش از 100 دوره آموزشی با بیش از 40 هزار نفر ساعت آموزش در شهرک های صنعتی استان برگزار شده است.
همچنین به منظور تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در فناوری های نوین، در شهرک فناوری اصفهان علاوه بر ایجاد زیر ساخت مناسب برای استقرار واحدهای فناور تولیدی، خدماتی و مشاوره ای، با گرد آوری و تجمیع اجزای دخیل در توسعه فناوری، زمینه ارائه حمایت های نرم افزاری لازم جهت ایجاد کسب و کارهای تولیدی خرد،کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری های جدید، فراهم شده است. از سوی دیگر، مشاوره های عمومی و تخصصی لازم در زمینه های مختلف مدیریتی، مالی، حقوقی، بازاریابی، صادرات و .... در مرکز خدمات کسب و کار واقع در شهرک فناوری اصفهان به سرمایه گذاران و واحدهای صنعتی ارائه می شود.
یکی دیگر از الگوهای توسعه ای صنایع کوچک و متوسط، ایجاد خوشه های صنعتی می باشد. در این حوزه استان اصفهان با 53 خوشه شناسایی شده که از این تعداد، هشت خوشه توسعه یافته و سه خوشه آن در حال توسعه می باشد، جایگاه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.کمک به افزایش فروش و صادرات محصولات خوشه از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و تقویت ارتباط اجزای مختلف خوشه با مشاورین، انجمن ها و تشکل های خصوصی مرتبط و برگزاری دوره های آموزشی و تورهای صنعتی برای آن ها، از جمله برنامه های حمایتی شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان از خوشه های صنعتی می باشد.
علاوه بر این، فن بازار منطقه ای استان اصفهان نیز با ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحبان فناوری و مراکز تولید فناوری با سرمایه گذاران، علاوه بر تسهیل معاملات انتقال فناوری، به سرمایه گذاران در انتخاب طرح های جدید دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی کمک می نماید.
اولويت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري حوزه صنایع کوچک در استان اصفهان عبارت اند از:
- فناوري زيستي و پزشكي
- فناوري هاي پيشرفته و نانوتكنولوژي
- فناوري هاي شيميايي و صنايع نفت، گاز و پتروشيمي
- فناوری های هوا و فضا
- مكانيك
- فناوري هاي مرتبط با انرژي هاي پاك
- برق و مخابرات
- صنايع كاني فلزي و غيرفلزي
- توسعه خدمات فني و مهندسي و دانش بنيان
در پایان باید اشاره کرد با توجه به اینکه برای رونق و شکوفایی اقتصاد استان نیاز به سرمایه گذاری خارجی می باشد، شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان در مسیر جذب سرمایه گذاران خارجی نیز تلاش می کنند تا ضمن شناساندن مزیت های سرمایه گذاری استان، نسبت به معرفی طرح های اولویت دار در استان و تسهیل سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی به این سرمایه گذاران اقدام نمایند و با همکاری اتاق بازرگاني وخانه صنعت ومعدن وديگرتشكل هاي مردم نهاد، زمینه وزیرساخت های سرمایه گذاری مشترک و انواع شراکت ها را فراهم سازد تا تولیدکنندگان داخلی ازمحل شراکت وانجام فعالیت های پیمانکاری فرعی بتوانند از فرصت جذب سرمایه خارجی بهره مند شوند.
به نقل از ماهنامه نوسان