شاخص دلار آمریکا همچنان بر تداوم حرکت در مسیر نزولی هفته جاری خود اصرار دارد. این شاخص ظرف ۳ روز گذشته بالغ‌بر ۸/ ۰ درصد تضعیف شده است. افت ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ۶گانه ارزهای معتبر بین‌المللی همزمان با صعود یوآن چین به سقف ۲ ماهه و عبور مجدد اونس طلا از سطح قیمتی ۱۲۴۰ دلاری همراه شد. طلا در هفته اخیر نزدیک به ۴/ ۱ درصد رشد قیمت داشته و یوآن نیز علاوه‌بر صعود روزانه ۶/ ۰ درصدی، هفته گذشته را با رشد بالغ‌بر ۷/ ۱ درصدی برابر دلار آمریکا سپری کرده است.
توافق تجاری به زیان دلار، به سود طلا
پس از اعلام توافق اولیه روسای جمهوری آمریکا و چین برای عدم اعمال تعرفه‌های تجاری جدید تا ۹۰ روز آینده و تلاش دو کشور برای دستیابی به یک توافق تجاری جدید، ارزش دلار با کاهش روبه‌رو شده است. از همین رو، بازارهای کالایی فضای مانور افزایشی بهتری کسب کردند و فلزات گرانبها از جمله طلا نیز سود زیادی از عقب‌نشینی دلار آمریکا نصیبشان شد. تا عصر دیروز، قیمت هر اونس طلا با ۲۰ دلار افزایش به بیش از ۱۲۴۱دلار رسید. این بیشترین افزایش قیمت این فلز گرانبها از اول نوامبر تاکنون به‌شمار می‌رود. قیمت طلا به بالاترین سطح خود از ۲۶ اکتبر رسیده است.

افت دلار، توافق تجاری و صعود طلا
سراشیبی شاخص دلار آمریکا، همزمان با توافق تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا که جو نااطمینانی را از فضای بازارهای جهانی زدوده، باعث شد بازدهی اوراق بلندمدت خزانه‌داری آمریکا با سررسید ۱۰ ساله از نرخ ۳ درصد افول کند. به این ترتیب، فشار وارد بر شاخص دلار بیشتر نیز خواهد شد و این مساله به سود فلز گرانبها خواهد بود؛ چراکه دلار ارزان به معنای افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران غیردلاری در بازار طلا است که رشد قیمت را به دنبال خود خواهد آورد. در صورت نوسان نزولی شاخص‌های سهام نیز پناه بردن به طلا بیش از پیش با استقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد. از همین رو به مرور، تقاضای خرید طلا در بازارها شیب مثبت خود را به صعود قیمت انتقال می‌دهد.

سناریوی خوشبینانه برای طلا
کاهش بهره اوراق قرضه آمریکا از یک‌سو و افت شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی از سوی دیگر می‌تواند جذابیت طلا را دوچندان کند؛ چراکه بازار جایگزین مورد نیاز برای سرمایه‌های سرگردان به سوی ذخایر امنی همچون دلار گسیل خواهند شد. در خوشبینانه‌ترین حالت، وقوع این سناریو موجب خواهد شد تا قیمت طلا در ماه‌های آینده ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس رقم بخورد. مذاکرات اخیر مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو آمریکا نشان می‌دهد که افزایش نرخ بهره ظرف ماه‌های آینده مانند گذشته قطعیت لازم را ندارد. سیگنال «کبوتری» (در اینجا به معنی گرایش به کندی انقباض) به ضرر ارزش دلار و به نفع قیمت جهانی طلا تمام خواهد شد.