در چشم انداز اتاق اصفهان ایجاد 300 شرکت مدیریت صادرات پیش بینی گردیده و شتاب دهنده بردار وظیفه دارد تا بستر و امکان آن را فراهم سازد. احسان شهیر، مدیر واحد توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، هدف این پیش رویداد را معرفی کالاهای مزیت دار استان دانست و تاکید کرد: در روز 7 و 8 آذرماه، رویداد ماراتن صادرات برگزار می شود. وی ماراتون صادرات را یک پلتفرم نوآوری اجتماعی در قالب سلسله رویدادهای ملی چند مرحله‌ای و با هدف تولید راهکار به وسیله قدرت خلاقیت جمعی برای حل مسائل واقعی در حوزه صادرات توسط متخصصان دانست که هشت محور کلیدی مسئله ساز توسعه صادرات استان آسیب شناسی و مطرح خواهد کرد و با نگاه کارشناسانه اقدام به رفع آن می نماید. شهیر تصریح کرد: در روز اول رویداد، شیوه‌های بازارسنجی در قالب ارائه آموزشی توسط چهره‌های مطرح جهانی حوزه بازارسنجی ارایه می‌شود و سپس در روز دوم، کلیه شرکت‌کنندگان به صورت فردی یا تیمی سند بازارسنجی را برای مساله  انتخابی ارایه می‌کنند. وی تصریح کرد: همچنین نفرات برگزیده این رویداد برای تکمیل تحقیقات بازار خود به کشور مقصد اعزام خواهند شد و علاوه بر آن به نفرات برگزیده این رویداد جوایزی نقدی از 20 تا 10 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

 

عکس 5 اول

حرکت به سمت

مراکز رشد و شبکه‌سازی اعضا

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شتاب دهنده‌های صادراتی، تجارت الکترونیک، بازاریابی و همچنین کمک به جوانان مستعد عضو این شتاب دهنده ها برای راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات، بازاریابی و تجارت الکترونیک را یکی از گام‌های بزرگ اتاق اصفهان در توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: دانشجویان، فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاهی می‌توانند با استفاده از خدمات این شتاب دهنده ها یا خدمات آموزشی کاربردی اتاق اصفهان، توانمندی لازم را برای ایجاد کسب و کار جدید و تبدیل شدن به یک تاجر کسب کنند و یا شرایط استخدام در شرکت‌های بزرگ تولیدی، صنعتی و بازرگانی استان برای آنها تسهیل و فراهم گردد.

مسعود گلشیرازی با بیان اینکه درپیش رویداد ماراتون صادرات که با هدف اولویت بندی کالاهای مهم صادراتی استان ویژه اعضای اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: ویژگی های عملیاتی و اجرایی جنگ اقتصادی امروز در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی بسیار محسوس است. وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و تحریم‌ها از گذشته تاکنون وجود داشته است، افزود: بهره‌مندی از کلیدواژه‌هایی چون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچنین بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر تاکید مقام معظم رهبری بر نقش‌آفرینی جوانان در۴۰ ساله دوم انقلاب، در شرایط کنونی بسیار حایز اهمیت بوده و لازم است فعالان اقتصادی با مطالعه اسناد بالادستی، تحلیل و سازوکارهای اجرایی خود را برای تحقق آن‌ تجهیز کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان لازمه غلبه بر شرایط تحریمی کنونی را تحقق اقتصاد خصوصی به معنای واقعی دانست و تصریح کرد: در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان، دوره گذر از اتاق نسل اول به سوم، شبکه سازی بین اعضا، مدل سازی از عملکرد اتاق‌های مطرح دنیا در شرایط بحرانی در دستور کار قرار گرفته است.

گلشیرازی با اشاره به اتاق نسل دو و تفاوت آن با اتاق نسل قبلی، اظهار کرد: اتاق نسل دو در اقتصاد امروز تعریف خود را پیدا کرده است و جایگزین و همراه اتاق نسل یک شده است. امروز اتاق ها متوجه شدند که هیچ راهی به غیر از نتورک بین اعضای خود ندارند تا این بحران را پشت سر بگذارند و با تشکیل شوراها و شتابدهنده‌ها این موضوع را دستور کار خود قرار دادند تا به واسطه شبکه سازی بین اعضای خود بتوانند سینرژی اقتصاد میان اعضای خود را برقرار کنند و بحرانی که در آن قرار گرفته‌اند، را پشت سر بگذارند. رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: چنین مدلی را ما در اتاق اصفهان انتخاب و دنبال پیاده‌سازی آن هستیم. اتاقی که مبنای آن به تشکیل شوراها، مراکز رشد و شبکه‌سازی میان اعضای خود پیش می‌رود.

گلشیرازی، کلیدواژه‌های این نقشه راه را ایجاد مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها، شوراها و شبکه سازی میان اعضا عنوان کرد و افزود: توجه به اقتصاد دانامحور و برقراری جریان دانش در واحدهای صنعتی از طریق تعامل نزدیک بین عناصر موثر در اقتصاد بسیار مهم است. وی با بیان اینکه رویداد ماراتون صادرات به همت مراکز توسعه سرمایه انسانی و شتاب دهنده صادرات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده است، تاکید کرد: لازم است شتاب دهنده‌های تجارت الکترونیک، بازاریابی و کسب‌وکارهای نوپا به کمک اقتصاد اصفهان بیایند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی دیگر از راه‌های برون رفت اقتصاد کشور از مشکلات کنونی را شبکه سازی بین جوانان و ایجاد نهادهای تجاری و صادراتی با هدف ایجاد تقاضا برای صنایع کشور دانست. وی با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ صادرکننده در استان اصفهان، گفت: در سال گذشته صادرات استان بیش از ۶ میلیارد دلار بوده و هدف ما علاوه بر حفظ وضعیت موجود، ایجاد سازوکاری برای تقویت مراحل رشد این روند ظرف سه سال آینده است. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل انجمن صادرکنندگان استان اصفهان را برنامه‌ای برای ساماندهی تشکل‌های شرکت‌های صادراتی استان دانست و تاکید کرد: کلیدواژه غلبه بر شرایط کنونی، توجه به تشکل‌های تخصصی عملکردی است.

 

عکس 5 دوم

اقتصاد امروز

اقتصاد هم آفرینی

در ادامه احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران در این مراسم با تاکید بر اینکه هیچ حرکت صادراتی بدون داشتن سیاست‌های کلان پایدار نخواهد بود، گفت: توجه به ساختار و تشکیلات حرفه‌ای، سیستم و سازوکارها، منابع مالی و انسانی و مدیریت در موفقیت شرکت‌های مدیریت صادرات تاثیرگذار است. وی صادرات را ارتباط پایدار با بازارهای حرفه‌ای و حرفه‌ای های بازار در آن سوی مرزهای ملی دانست و تصریح کرد: سه رکن موفقیت در صادرات، بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درد مدیریت ما را شتاب پیش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن دانست و افزود: اگر قصد موفقیت در صادرات دارید، خوب بشناسید و سریع حرکت کنید. روستا همچنین ملزومات بازاریابی فرامرزی را بازارگردی، بازارگزینی، بازارشناسی، بازارگستری، بازارداری و بازارسنجی دانست و به تشریح هریک از این موارد پرداخت.

پدر بازاریابی نوین ایران ضمن تاکید بر اینکه صادرات برای همه نیست و هر تولید کننده‌ای الزاما نباید صادرکننده باشد، گفت: صادرات نباید مقطعی، دلبخواهی و انفعالی و واکنشی باشد و صادرات درحقیقت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و استراتژیک است. روستا گفت: اقتصاد امروز اقتصاد هم‌آفرینی است؛ پس برای موفقیت در آن باید به ایجاد یک هم‌افزایی بین خود و شرکت‌های مکمل پرداخت. وی کوتاهی یا ناتوانی در سرمایه‌گذاری برای پرورش نیروی انسانی، انجام صادرات بدون طرح و برنامه‌ریزی آگاهانه، عدم انطباق دادن محصولات با بازارهای هدف، نداشتن یا استفاده نادرست از اطلاعات بازار، سازمان صادراتی نامناسب، اشتباهات قیمت‌گذاری و بی‌دقتی در انجام سفارش‌ها را از جمله دلایل عدم موفقیت شرکت‌ها در صادرات بیان کرد.

 

منبع: هفته نامه نوسان