اخبار بازارها؛

 

بررسی ها نشان می دهد که در اردیبهشت ماه روند همه بازار‌ها به جز طلا منفی بود. طی این ماه بازار ارز در مسیر نزولی حرکت کرد و در پایان، بازدهی دلار به منفی ۴.۲ و یورو به منفی ۰.۷درصد رسید. برخلاف نرخ ارز، در این ماه قیمت طلا ۱درصد افزایش یافت و بهای سکه هم تنها ۰.۵درصد ارزان شد. بیشترین زیان در این ماه نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد چراکه شاخص بورس نسبت به ابتدای ماه ۵.۳درصد افت کرد.

 

 بورس تهران از ابتدای سال تاکنون بدترین بازده را در میان بازارهای موازی به ثبت رسانده است. در حالی دماسنج تالار شیشه‌ای در طول این مدت عقبگرد ۷/ ۱۱درصد را ثبت کرده که ۳/ ۵درصد آن در ماه دوم سال رقم خورده است. به این ترتیب با وجود تزریق ۵۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه اما بدترین اردیبهشت تاریخ بورس در پرونده بازار سهام ثبت شد

 

 هفته‌ای خنثی برای سکه

برخلاف افزایش قیمت اونس جهانی، بهای طلا و سکه در هفته گذشته به دلیل تغییرات کاهشی نرخ ارز و افت شدید تقاضا در بازار و همچنین اخبار اقتصادی و غیر‌اقتصادی تاثیر‌گذار بر بازار فلز گرانبهای داخلی، سیر نزولی را طی کرد به‌ طوری که هر قطعه سکه بهار آزادی با 1/ 0 درصد بازدهی مثبت هفتگی به 10 میلیون و 70 هزار تومان دست یافت

 

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه عمدتا روز‌های مثبتی را تجربه کردند و قیمت‌شان از 55 هزار تومان صعود کرد و تا نزدیکی 60 هزار تومان نیز رفت اما پس از کاهش یکروزه دوباره به مدار صعود بازگشت و هر فقره از تسه9812 منتشره در اسفند ماه 98 به 58 هزار و 580 تومان رسید

 

 رشد بهای خودرو  در هفته آخر اردیبهشت

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که پرونده خودروهای پرطرفدار در آخرین هفته اردیبهشت با نوسان اندک قیمت بسته شد و خودروهای داخلی رشدی در حدود یک تا دو میلیونی تومانی قیمت را تجربه کردند. ریزش قیمت دلار یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو معتقدند که با تغییر هرچند اندک قیمت در بازار دلار شاهد تکان های کوچک در بازار خودرو هستیم.

 

بنا بر اعلام رویترز،  ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود 

گفته می شود، میزان برق سالانه مورد استفاده برای استخراج این رمز ارز در ایران معادل سوختن ۱۰ میلیون بشکه نفت است.

 

 صعود اونس طلا به قله جدید

قیمت طلا پس از کاهش نسبتا شدیدی که روز چهارشنبه تجربه کرده بود، توانست قیمت‌های از دست رفته خود را بازیابی کند. بر این اساس هر اونس طلا در معاملات روز جمعه به1875 دلار  برسد از طرف دیگر قیمت بیت‌کوین و دیگر ارز‌های رمزنگاری شده باعث شد تا تقاضا برای فلزات گرانبها افزایش یافت.

 

 اخبار بازرگانی

 

دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: بر اساس مصوبات کمیته ۴ نفره، صادرکنندگان سال ۹۷ که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده‌اند، می‌توانند مدارک و مستندات خود ا به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی در تهران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در سایر استان‌ها ارسال کنند تا در صورت احراز وجود ارز حاصل از صادرات نسبت به فراهم کردن ترتیبات ایفای تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان اقدام شود.

  

ترخیص فوری کالاهای اساسی آغاز شد

سرانجام بعد از گذشت بیش از دو هفته از دستور رئیس جمهوری برای اجرای مصوبه ترخیص فوری کالاهای اساسی از گمرک و بنادر، اعلام معاون فنی گمرک ایران از اقدام وزارت صمت برای ابلاغ مصوبه مربوطه و مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی حکایت دارد.

  

صادرات مشمول مالیات خواهد بود

برابر تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ، درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی - غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود

 

صادرات محصولات کشاورزی رکورد زد

گزارش تازه صادرات محصولات کشاورزی در فروردین ماه که از سوی ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - ارائه شده بیانگر افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در ماه ابتدایی امسال تا ۴۳ درصد است که رکورد در چند سال گذشته به حساب می‌رود.

 

 قانون محدودکننده صادرات فولاد به تعویق افتاد

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس،  به دلیل آرامش نسبی بازار فولاد نیازی به مقررات محدود کننده صادرات نیست.

 

 دومین محموله شیشه از گناوه به قطر صادر شد

به گفته رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه،  دومین محموله شیشه ساختمانی به وزن یکهزار و ۳۵۰ تن از این بندر به کشور قطر صادر شد.

 

مرز باشماق مریوان تا ۱۵ خرداد بسته است

با توجه به ادامه وضعیت فراگیری بیماری کووید-۱۹ ، محدودیت‌های مشترک بین ایران و عراق از جمله بسته بودن مرز باشماق تا ۱۵خرداد ادامه دارد. همچنین برای رانندگان ترانزیت عراقی هم برگه موقت تردد صادر نمی‌شود و آنها اجازه ورود به داخل شهرهای استان را ندارند.

  

ریزش مکرر در بازار موبایل

تغییرات قیمت ارز بازار موبایل را هم با اصلاح مکرر قیمت‌ها روبه‌رو کرده است. اصلاح نسبی قیمت‌ها در این بازار تکنولوژی در حالی رخ داد که اواخر سال گذشته انتظار رشد قیمتی در این بخش پیش‌بینی می‌شد. اما در یک ماه گذشته قیمت موبایل‌های پرفروش ۱۲ تا ۱۸ درصد افت کرد.

 

 صادرات پاکت کاغذی سیمان آزاد شد

وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد که صادرات پاکت سیمان آزاد شده است.

 

 یلن، نقاش دیگر چهارشنبه سیاه

شاید سرمایه‌گذاران حوزه رمزارزها به جای نگرانی برای توییت‌های ایلان ماسک، باید نگران جنت یلن باشند. وزیر خرانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد تمام معاملات رمزنگاری بیش از 10 هزاردلار باید مشروط به گزارش‌دهی شوند و آن را با معاملات نقدی مطابقت دهند. این می‌تواند یکی دیگر از دلایل ریزش هفته گذشته رمزارزها باشد