دلار بیش از ۸۰۰ تومان رشد کرد و به کانال ۲۴هزار تومانی قدم گذاشت. بخشی از فعالان بازار باور داشتند اخبار و حاشیه‌های پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری، ابهام‌هایی را در ذهن معامله‌گران ایجاد کرده و اینک شاهد تحرک دلالان و گرم شدن نسبی بازار اجاره کارت ملی است.

 

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با تاکید بر رشد تولید در بخش صنعت، تصریح کرد: در کالاهای منتخب صنعتی از ۲۴ محصول، به غیر از الیاف اکریلیت، در ۲۳ محصول شامل انواع محصولات لوازم خانگی (ماشین لباسشویی، یخچال، کولرو..) انواع خودرو سواری و سنگین، کاغذ، چرم، روغن موتور، فیبر و نئوپان و… رشد تولید را شاهد بودیم. همچنین صادرات محصولات غیر نفتی نیز با ۳ میلیارد دلار در فروردین ماه و واردات ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، روند افزایشی را تجربه کرده‌اند.

 

لغو ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد

در حالی از سال ۱۳۹۷ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شد که تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از عدم نیاز به مجوز ثبت سفارش، برای واردات کالا به این مناطق یا ترانزیت بین آنها حکایت دارد. به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا ترانزیت کالا بین مناطق صرفاً بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.

 

اعضای کارگروه تنظیم بازار بر اساس درخواست وزارت آموزش و پرورش درخصوص کاهش تعرفه گمرکی واردات مقوای مورد نیاز کتاب‌های درسی از ۱۵ درصد به ۵ درصد موافقت کردند . 

 

افزایش ۳۴ درصدی واردات برنج در سال جاری

سخنگوی گمرک گفت: برخلاف برخی ادعاها، واردات و ترخیص برنج در ۲ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳۱ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش افزایش داشته است.

 

تولید شیرخشک متوقف نشده است

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور با بیان اینکه تولید شیرخشک کشور هنوز متوقف نشده است، گفت: ادامه روند کاهش صادرات می‌تواند توقف تولید شیرخشک را در پی داشته باشد.

 

رييس كميته مشترك بازرگاني ايران و لهستان اظهار داشت: تا دو يا سه هفته ديگر ، اتاق مشترك بازرگاني ايران و لهستان را افتتاح مي‌كنيم. او در مورد آخرين وضعيت تجارت ايران و لهستان اظهار كرد: صادرات ما به لهستان بيشتر در مورد كالاهايي مانند دمنوش و خشكبار است و واردات در بخش‌هاي ماشين‌آلات و لوازم برقي هستند.

 

در نشست کارگروه تنظیم بازار، به درخواست انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی درخصوص واردات ۳۰۰ هزار تن دانه روغنی سویا برای تامین بخشی از روغن خام و کنجاله واحدهای تحت پوشش با محوریت شرکت بازرگانی دولتی ایران ایران موافقت شد.

 

مديرعامل راه‌آهن گفت: با بازسازي محور ريلي ارمنستان و جلفا كه در جنگ منطقه‌اي آسيب ديده بود، به زودي كريدور غرب خزر حدفاصل ايران تا درياي سياه فعال مي‌شود.