رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، باید بدون تعلل همراه با شفافیت از سوی دستگاه‌های مرتبط اجرایی شود.

 

 

اصلاح دلار در آخر وقت

دلار در انتهای هفته گذشته به سوی محدوده‌های پایین‌تر حرکت کرد. روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی نتوانست حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را حفظ کند و با ۱۴۰ تومان افت به بهای ۲۳ هزار و ۷۸۰ تومان رسید. به‌رغم افت دلار در روز آخر هفته، علامت بازدهی اسکناس آمریکایی مثبت باقی ماند. دلار در هفته گذشته ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. این در حالی بود که دو هفته قبل، ‌اسکناس آمریکایی افزایش کمتر و حدود ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرده بود.

 

ابهامات بازار سکه

سکه در حالی در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت که در آخرین روز هفته، در بازار این فلز گرانبها خبری از خریداران نبود و قدرت در دست فروشندگان قرار گرفته بود. به گفته تحلیلگران فنی بازار سکه، در صورتی که دلار در هفته جاری، به سوی مرز 24 هزار تومانی حرکت کند، فلز گرانبهای داخلی نیز جریان صعودی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که افت قیمت دلار می‌تواند سکه را به سوی محدوده 10 میلیون و 400 هزار تومانی هدایت کند. معامله‌گران اعتقاد دارند تا زمانی که سکه زیر محدوده 10 میلیون و 800 هزار تومانی قرار دارد، خریداران زیادی به بازار وارد نخواهند شد.

 

 

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به معاونت ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: صادرکنندگان سال 97 که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود در فاصله زمانی 30 دی ماه 98 تا 30 آبان 99 اقدام کرده اند، به نسبت تعهدات ارزی ایفا شده خود، مشمول معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

 

 

مصوبه ۱۵ روزه کاهش تعرفه صادرات تخم مرغ، ۱۱ روز بعد از تصویب ابلاغ شد. مدیرکل دفتر صادرات در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کلیه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی اعلام کرد که تعرفه صادرات تخم مرغ به مدت صرفاً ۱۵ روز از ۳,۵۰۰ تومان به ۲,۰۰۰ تومان کاهش یافته است.

 

صادرات شیرخشک آزاد شد

سرپرست مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک با اخذ مابه‌التفاوت ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خبر داد.

 

صادرات زهر زنبور عسل به گرجستان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری از ایجاد تکنولوژی استحصال ملیتین از زهر زنبور عسل در ماه آینده خبر داد و گفت: به تازگی یک محموله ۴۰۰ گرمی زهر زنبور عسل به گرجستان صادر شده است.

 

رشد ۲ هزار درصدی واردات ایران از سوئیس

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس با تشریح دلایل رشد ۲ هزار و ۶۱ درصدی واردات ایران از این کشور گفت: یشتر واردات ایران از سوئیس مربوط به غلات به ویژه ذرت، دارو و تجهیزات پزشکی است؛ البته باید توجه داشت که بیشتر شرکت‌های بزرگ غلات دنیا در ژنو دفتر دارند و به عنوان نمونه غلات برزیلی، به نام سوئیس وارد می‌شود.

 

آغاز دوباره مبادلات تجاری بین ایران و کره‌ از سه ماه آینده

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره‌جنوبی با بیان اینکه به جای پرداخت نقدی یا کالاهای تولیدی، تجهیزات فنی و ماشین‌آلات بخش تولید وارد ایران می‌شود، گفت: قرار است تا با پیگیری توافق‌ها از سه ماه آینده تجارت بین دو کشور بار دیگر آغاز شود.

 

آخرین آمار اعلام‌شده از ‌سوی رئیس سازمان توسعه تجارت بیانگر ایفای ۵۸‌درصدی تعهدات ارزی واحدهای تولیدی است. براساس آخرین اطلاعات و آمار موجود، استان‌های بوشهر، کرمان و اصفهان، بیشترین نسبت ایفای تعهدات ارزی را نسبت به تعهدات صادراتی داشته‌اند.

 

خروجی نشست مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ که با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد؛ نشان می‌دهد که اگرچه افزایش تعاملات اقتصادی منطقه‌ای در قالب انعقاد تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه مورد تاکید طرفین بود، اما مسیر ایران برای ورود به تجارت آزاد پردست‌انداز است.

 

ضرورت استفاده بنگاه‌های ایرانی از فرصت‌های تجاری سوریه

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با حضور در همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و رایزنی در خصوص بازار سوریه با رویکرد معرفی پاویون ایران در شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی سوریه، بر ضرورت استفاده از فرصت‌های اقتصادی و تجاری این کشور تاکید کرد.

 

چینیزاسیون خودروسازی ایران

صنعت و بازار خودروی ایران به احتمال فراوان تغییری بزرگ را در آینده به خود خواهد دید، تغییری بنیادین که چینی‌ها نقش محوری در آن خواهند داشت. هرچند پایه‌های خودروسازی ایران در دوران پس از انقلاب را فرانسوی‌ها بنا نهادند و بازار نیز سال‌هاست با محصولات پژو و رنو خو گرفته است، با این حال گویا قرار است چینی‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور میهمان شماره یک صنعت و بازار خودروی کشور باشند.

 

مطالبه بخش خصوصی درباره رمزارزها

نشست شورای راهبری بهبود مستمر محیط کسب‌وکار با موضوع رمزارزها و بررسی جایگاه آنها در فضای کسب‌وکار داخلی و بین‌المللی برگزار شد. در این نشست اعضای تشکل‌های تخصصی حوزه ارزهای دیجیتال بر اهمیت تهیه یک استراتژی دقیق و حرکت براساس آن در راستای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات ناگهانی، تاکید کردند.