در روز اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و مرز ۲۴هزار تومانی را از دست داد. سکه امامی نیز چهار کانال افت قیمتی را به ثبت رساند و به سوی مرز ۱۰میلیون تومان حرکت کرد. به گفته فعالان، نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی و کاهش دلار در بازار داخلی، عواملی بودند که سکه را در سرازیری قرار دادند.

 

آخرین مهلت برای صادرکنندگانی که به جای دلار، ریال می‌آورند

براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، آخرین مهلت ثبت فروش ریالی صادرات به عراق و افغانستان ۳۱ خردادماه سال جاری بوده و بر مبنای ثبت کوتاژهای صادراتی در سامانه جامع تجارت، نسبت به رفع تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان اقدام خواهد شد. همچنین صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در فاصله زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ اقدام کرده‌اند، هم صرفا تا پایان تیرماه سال جاری فرصت دارند نسبت به تحویل مدارک و مستندات لازم به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی کنند.

 

رشد ۷۳ درصدی صادرات ایران به سوریه

دبیر میز سوریه دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشورمان به سوریه در دو ماهه اول سال جاری به رقم ۴۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۷۳درصدی است و در رتبه۱۴ مهمترین بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته است..

 

ارز آوری ۸۹۶ میلیون دلاری صادرات بخش کشاورزی و غذا

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: صادرات بخش کشاورزی و غذای کشور در دو ماهه اول سال جاری، ۸۹۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.  پنج قلم عمده وارداتی از نظر وزنی در دو ماهه ابتدایی امسال ذرت دامی، گندم، جو به استثنای بذر، کنجاله سویا و شکر تصفیه نشده، عنوان شده است.

 

بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای به بازاریابان آنلاین استارت‌آپ‌های بیمه‌ای، ضمن ارائه مهلت کافی برای اخذ مجوزهای مرتبط با فعالیت در صنعت بیمه اعلام کرد که فعالیت استارت‌آپ‌های فاقد مجوز از بیمه مرکزی، غیرقانونی است. در صورت عدم رعایت مقررات و مشاهده نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه، برخوردهای نظارتی لازم در دستور کار بیمه مرکزی قرار خواهد گرفت.

 

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از کاهش تقاضا و افزایش “سرسام آور” قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: در صورت رفع مشکلات، امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشورهای همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم ۴۷۵ میلیون دلار بود. وی مقصد عمده صادرات این محصولات را به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرد.

 

جرایم رفع تعهد ارزی کمتر از ۶۰ درصد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: آن دسته از صادرکنندگانی که کمتر از ۶۰ درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده باشند، مشمول جریمه خواهند شد.