محوری

نوسان: درحال حاضر کدام یک از کشورهای جهان بیشترین حجم فروش کاغذدیواری به ایران را دارند؟ همچنین حجم واردات و فروش کاغذدیواری اروپایی در ایران چگونه است؟

در ابتدا باید بگویم پرسش شما شاید کمی کلی باشد و پاسخ دادن به آن کمی دشوار و نیازمند منابع دقیق آماری است. با این وجود طبق مشاهدات بازار می‌توان استنباط کرد، واردات کالا از کشور چین حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

اما در مورد واردات کاغذدیواری از اروپا، با توجه به افزایش قیمت‌ها، اکنون از میزان فروش آن کاسته شده است. اما به این معنی نیست که از میزان اقبال آن هم کم شده باشد. با توجه به کیفیت، کاغذدیواری‌های اروپایی، استانداردهایی دارند. برخی از این استانداردها، مانند میزان سازگاری با محیط‌زیست و ضد آلرژی بودن، باعث اقبال مردم به سمت کاغذدیواری اروپایی شده است؛ اما به دلیل افزایش قیمت این محصول نسبت به نوع چینی، مشتریان ناچار شده اند تا به سمت کاغذدیواری ساخت کشور چین متمایل شوند.

نوسان: درحال حاضر مشکلات واردات کاغذدیواری به‌خصوص از کشورهای اروپایی چیست؟

درحال حاضر در بحث ثبت سفارشات و تخصیص ارز به واردکنندگان چالش جدی موجود دارد. متاسفانه هر روز نیز شاهد وضع شدن یک قانون جدید از سوی دولت برای واردات در این حوزه هستیم. ازاین‌رو می‌شود به جرات گفت بیشتر مشکلات هم مربوط به درون مرزی و گمرک ایران است تا مباحث برون مرزی.

نوسان: بیشترین مصرف کاغذدیواری در حال حاضر مربوط به کدام بخش بازار است؟

باتوجه به ساخت‌وسازهای صورت گرفته در بخش مسکونی، بیشترین حجم مصرف کاغذدیواری مربوط به این بخش است. با این‌وجود در سال‌های اخیر در بخش تجاری و اداری نیز شاهد استقبال از این محصول هستیم. بویژه با توجه به داغ بودن بحث بازسازی هتل‌ها، استقبال از کاغذدیواری در این بخش نیز زیاد شده است.

نوسان: اگر بخواهیم به لحاظ کیفیت و نوع محصول تقسیم بندی داشته باشیم در هر کدام از این اماکن چه‌نوع کاغذدیواری مصرف می‌شود و برای آن محیط مناسب است؟

در هتل‌ها به‌خصوص هتل‌هایی که به دنبال دریافت ستاره های بیشتر و ارتقاء استاندارد خود هستند، ملزم به رعایت یک سری استانداردهایی هستند. از این‌رو به سمت کاغددیواری‌های ضد حریق، قابل شست‌وشو و مقاوم در برابر پارگی می‌روند. اما در مورد بحث مسکونی بحث سلیقه افراد بیشتر مورد توجه است و نسبت به بودجه‌ای که دارند، کاغذدیواری مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

نوسان. در ابتدای صحبت‌های‌تان به بحث سخت‌گیری‌های گمرکی اشاره کردید. درحال‌ حاضر گمرک ایران کاغذدیواری را کالای لوکس محسوب کرده و برای واردات آن یک‌سری قوانین سخت گیرانه وضع کرده است؛ تا چه میزان با این موضوع موافق هستید؟

به‌هیچ عنوان کاغذدیواری کالای لوکس و ثانویه نیست؛ بلکه یک نوع محصول مورد نیاز در صنعت ساختمان است که در کل جهان به‌عنوان یک ضرورت در صنعت ساختمان به آن نگاه می‌شود نه یک کالای تزئینی!. زیرا در بحث سبک‌سازی ساختمان و استانداردهایی ساخت و ساز، بخشی از لازمه‌های یک ساختمان مسکونی، اداری و یا تجاری محسوب می شود. اما در ایران از آنجایی که تصمیم‌گیری‌ها غیر تخصصی و "کدخدامنشانه" است و نه حتی سلیقگی!!! این کالا را کالایی لوکس محسوب می‌کنند. زمانی می‌توانیم بگویم این کالا، کالای لوکس است که بخواهیم کارخاصی را بصورتی متفاوت از نیاز واقعی و براساس سلیقه خود طراحی و اجرا نماییم. در این شرایط کار ما در قلمرو امور متفاوت و لوکس لحاظ می شود و آن محصول  کالایی خاص ارزیابی خواهد شد. به‌عنوان مثال کاغذدیواری متری 800 هزارتومانی را می‌توان کالایی لوکس محسوب کرد. مثل اینکه بگوییم ماشین یک کالای لوکس است در حالی که ماشین یک کالای ضروری است؛ پژو 206 یک ماشین است پورشه هم یک ماشین! اینجاست که مفهوم کالای لوکس معنا می باید. در مورد کاغذدیواری هم همین‌طور است؛ اکنون حتی در جنوبی‌ترین نقطه تهران نیز به دلیل استانداردهایی که این محصول دارد در خانه‌ها از آن استفاده می‌شود.

نوسان: آیا این ضرورت از طرف معمارهای ما نیز شناخته شده است؟

بله! از طرف معماران و مهندسان تحصیل کرده ما نیز شناخته شده است.

نوسان: به‌عنوان سوال آخر، به عقیده بسیاری کاغذدیواری‌های اروپایی هم لوکس محسوب می‌شود در این مورد نیز توضیح می‌دهید؟

بیشتر کاغذدیواری‌های اروپایی، در مبدا قیمت ارزانی دارند؛ اما در ایران به دلیل افزایش قیمت ارز و تعرفه‌های گمرک با افزایش قیمت روبرو می شوند و بدین لحاظ کالایی لوکس محسوب می‌شوند. درحالی که در کشور مبدا خود، یک کالای ضروری و غیر لوکس محسوب می شود.