به گزارش اقتصادبازار؛ صبح شنبه 13 مهر بود که خبری مبنی از ممنوعیت ورود کاغذدیواری به گوش اعضای تحریریه و خبرنگاران نوسان رسید. پیش تر واردات کاغذدیواری به علت قرارگیری در رده کالاهای لوکس بخصوص از سمت کشورهای اروپایی با دشواری روبه‌رو شده بود و ورود برخی دیگر از کالاهای صنف دکوراسیون داخلی به کلی ممنوع اعلام گردیده بود. خبر در هاله‌ای از ابهام بود؛ بیشتر شبیه یک شایعه بود هرچند شایعه جدی که بیش از پیش احتمال صحت آن وجود داشته و دارد.

 

بازار داخل

نابه‌سامان می شود

در اولین واکنش برای پیگیری و کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این خبر با بهروز میلانی رئیس صنف دکوراسیون داخلی تماس گرفتیم. میلانی که از شنیدن این خبر متعجب شده بود، از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: بعید می‌دانم این خبر درست باشد زیرا که در حال حاضر کارخانه تولید کاغذدیواری که بتواند نیازهای بازار داخل را چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمیت تامین کند وجود ندارد. در صورت عدم ورود این کالا، بازار این صنف در داخل با سردرگمی روبه‌رو خواهد شد و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌شود. میلانی در آخر قول پیگیری این موضوع را به خبرنگار نوسان داد گفت: این مسله چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت و حتما آن را پیگیری خواهد کرد.

 رئیس اتحادیه صنف دکوراسیون داخلی همچنین در تماس مجددی که خبرنگار نوسان با او داشت گفت: من این موضوع را پیگیری کرده و خواهم کرد. روز گذشته در دیداری با آقای شیرقاضی، معاونت بازرگانی وزارت صمت، مسئله را مطرح کردم اما او نیز از این مسئله ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: « هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است» اما بازهم اگر خبر تازه‌ای به دستم برسد حتما شما را در جریان آن خواهم گذاشتم.

 

بازنده می شویم

بعد از تماس با بهروز میلانی برای پیگیری بیشتر از صحت این خبر با شاهرخ گلخندان مدیرعامل شرکت ابودیزان از شرکت‌های فعال در زمینه واردات کاغذدیواری تماس گرفتیم. او نیز با ابراز بی‌اطلاعی از این خبر گفت: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای درست باشد زیرا ما به تازگی ثبت سفارش کاغذدیواری کرده‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش که اگر چنین چیزی درست باشد چه روی خواهد داد؟، گفت: شاید این ادعای تولیدکنندگان داخل که می‌گویند حجم تولیدات ما پاسخگوی نیاز مشتریان است درست باشد اما از دو نظر بازنده خواهیم شد. جنبه اول از بعد تکنولوژی و کیفیت و در درجه دوم از لحاظ میزان تنوع طرح‌ها! زیرا هم تنوع طرح‌های کاغذدیورای‌هایی که در داخل تولید می‌شود محدود و قدیمی است و هم دستگاه‌های تولید این محصول به روز نیستند.

گلخندان ادامه داد: پیش از این واردات پارکت، لمینت، پارچه‌های رو مبلی و بسیاری از کالاهای دکوراسیون داخلی را ممنوع اعلام کردند اکنون نیز اگر این اتفاق درست باشد صدمه اساسی به این صنعت زده خواهد شد؛ زیرا دست ما را از اتفاق‌ات روز دنیا کوتاه می‌کنند.

 

قاچاق کاغذدیواری

افزایش پیدا می‌کند

یکی دیگر از اعضای فعال این صنف که نخواست نامی از آن برده شود این خبر را شایعه دانست و از ما نیز خواست به آن ورود نکنیم. این فعال صنف دکوراسیون داخلی تاکید کرد: تجربه نشان داده هرچه بیشتر در مورد آن صحبت کنیم و از پیش برای جلوگیری از وقوع آن اقدام کنیم امکان اینکه مسئولین برای اجرایی شدن آن اقدام کنند بیشتر می‌شود. هرچند اگر واردات کاغذدیواری ممنوع شود بازار ایران از نوع خارجی این کالا خالی نخواهد شد این محصول به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. اتفاقی که همین الان هم کماکان درحال رخ دادن است اما آن زمان در حجم بیشتری رخ خواهد داد.

 

سیاست دولت

برای صرفه‌جویی ارزی

ممنوعیت واردات کالاهای لوکس یکی از سیاست‌های دولت در شرایط تحریم و رکود اقتصادی است. پیش تر اسحاق‌جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه اقتصاد کشور در شرایط خاص است حمایت از تولید ملی را یکی از راهکاری برون رفت از این بحران دانست. ازاین‌رو به ممنوعیت ورود کالاهای لوکس برای صرفه‌جویی در ارز و تامین ارز مورد نیاز بخش تولید داخلی تاکید کرد. ازسوی دیگر برخی معتقدند هدف دولت از ممنوعیت واردات برخی از کالاها تحت عنوان کالای لوکس، نشان دادن تراز مثبت اقتصادی است تا میزان واردات و صادرات برابری و تعادل پیدا کند.

 

کاغذدیواری

کالای لوکس نیست

درحالی دولت کالاهای صنف دکوراسیون داخلی را در لیست کالاهای لوکس جای داده است که ممنوعیت برخی از آنها به‌طور کلی ممنوع اعلام شده است و یا مانند کاغذدیواری به علت وجود تعرفه‌های سنگین از میزان حجم واردات آن کاسته شده است. اعضای این صنف معتقدند، این کالاها به هیچ‌عنوان لوکس و غیرضروری نبوده بلکه به علت کاربردی که در صنعت ساختمان دارند، باید در رده کالاهای اساسی قرار گیرد. کاربردهایی همچون عایقی در برابر سرما، گرما، صوت و انرژی که می‌تواند یک اصل مهم و اساسی در ساخت مسکن باشد. ازسوی دیگر همین کالای به‌ظاهر ساده اگر در کارخانه از مواد اولیه خوب و با کیفیت ساخته نشود می‌تواند بیماری زازا بوده و سلامت افراد را به خطر اندازد. بنابراین بنظر می‌رسد تا دیر نشده است مسئولین حتی برای حفظ سلامت افراد جامعه، باید ورود با کیفیت این محصول را نه تنها آزاد بگذارند بلکه تسهیل بخشند تا در فرصت مناسب بتوان خط تولید با کیفیت این محصول را در داخل راه‌اندازی کرد.