بازپس‌گیری سهم اقتصاد در حوزه صادرات

مطابق اطلاعات ارائه شده، مجموع کل صادرات کشور در شش ماهه امسال به ۱/۳۶ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سه ماهه اول ۱۴۰۰ و همچنین شش ماهه اول سال ۹۹ دو برابر شده است. سهم صادرات نفتی از این رشد ۶/۱۸ میلیارد دلار و سهم صادرات غیرنفتی نیز ۴/۱۷ میلیارد دلار بوده است. به نظر می‌رسد اقتصاد ایران بعد از سه سال متوالی کاهش توان صادراتی، در حال بازپس‌گیری سهم خود در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی باشد. سرعت این بهبود در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام نیز بیشتر و برگشت به جایگاه رشدهای بالای اقتصادی را امکان‌پذیر خواهد کرد. هرچند اطلاعات ارائه شده می‌تواند حامل پیام‌های خوشی برای اقتصاد باشد، اما رشد ۶۳ درصدی خروج سرمایه در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از وضعیت نگران‌کننده سرمایه‌گذاری در کشور خبر می‌دهد، مساله‌ای که می‌تواند حرکت موتور رشد اقتصادی را مختل کند.

تفاوت ايراني‌ها و اروپايي‌ها در صاحب‌خانگی
به دليل نبود آمار دقيق از وضعيت ملكي- سكونتي خانوارها، گزارش‌هاي دقيقي از وضعيت مالكيت يا مستاجر بودن خانوارهاي شهري و روستايي در دست نيست. بهروز ملكي كارشناس اقتصاد مسكن اظهار كرد: يكي از تصورات ناصحيحي كه در كشور ما رواج دارد اين است كه بسياري فكر مي‌كنند بيشتر مردم اروپا مستاجر هستند. درحالي‌كه طي سال ۲۰۲۰ ميلادي ۷۰ درصد از جمعيت اتحاديه اروپا در خانه‌اي زندگي مي‌كردند كه مالك آن بودند و ۳۰ درصد بقيه در خانه‌هاي اجاره‌اي زندگي مي‌كردند. وي افزود: اين ميزان تصرف ملكي و اجاره‌اي تقريبا با ايران برابر است و اينكه برخي از ميزان بالاي تصرف مِلكي در كشور ما مي‌گويند انگاره ناصوابي است. كارشناس اقتصادي ادامه داد: اداره آمار كميسيون اتحاديه اروپا (يورواستات) با انتشار گزارشي در مورد وضعيت مالكيت و اجاره منازل مسكوني در كشورهاي عضو اين اتحاديه طي سال ۲۰۲۰ اعلام كرد كه بيشترين سهم مالكيت در روماني ثبت شده، كشوري كه ۹۶ درصد از جمعيت آن در خانه‌هايي زندگي مي‌كرده‌اند كه مالك آن بوده‌اند.

 

خريد نان كارتي مي‌شود؟

مسعود ميركاظمي، رييس سازمان برنامه و بودجه روز سه‌شنبه و در حاشيه نشست كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور در مورد تغيير در خريد نان اظهار داشت: دولت در حال بررسي طرح كارتي‌كردن خريد نان است و از اين پس يارانه نان از طريق كارت به نانوا پرداخت مي‌شود و افراد نان را به همان قيمت قبل خريداري خواهند كرد، البته بانك مركزي و وزارت اقتصاد هنوز در حال آماده‌سازي زيرساخت آن هستند و فعلا بحث ارز نهاده‌ها مطرح است و موضوع گندم و دارو براي مرحله دوم قرار داده شده است.از جزييات اين طرح اطلاعاتي به بيرون درز پيدا نكرده، اما مبناي كلي اين طرح بدين صورت است كه يك كارت خاص براي خريد نان در اختيار عامه مردم قرار گيرد. هر شهروند براي خريد نان از اين كارت استفاده مي‌كند و در واقع بهاي يك نان را به صورت يارانه‌اي پرداخت مي‌كند. در مقابل با هر تراكنش اين كارت، مابه‌التفاوت به حساب نانوا پرداخت مي‌شود.  بدون شک چنين روشي در پرداخت پول نان بدون چالش نخواهد بود.

قيمت شكر رشد 72 درصدي داشت
اخيرا انجمن صنفي كارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي قند و شكر ايران اعلام كرده كه طبق قانون جديد معافيت ماليات ‌ارزش‌افزوده، شكر از بخش معافيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي مالياتي حذف شده و از تاريخ 13 دي‌ماه توليدكنندگان اين ماده بايد 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده آن را پرداخت كنند. اگرچه اين حذف معافيت مالياتي سر و صداي چنداني در بازار نداشت اما به باور كارشناسان مي‌تواند تبعاتي همچون افزايش قيمت شيريني و كيك را به دنبال داشته باشد و پس از آجيل، خريد اين نوع خوراكي‌ها نيز از عهده طبقات متوسط و آسيب‌پذير جامعه بر نيايد. غلامعلي حسني، دبير اتحاديه بنكداران مواد غذايي ايران در مورد افزايش نرخ شكر گفت: «تا چند ماه گذشته قيمت شكر در بخش صنف و صنعت 6 هزار و 650 تومان بود و اين نرخ براي مصرف‌كننده 8 هزار و 700 تومان تعيين شده بود. پس از آن قبل از آغاز به كار دولت سيزدهم در 19 شهريورماه يك هزار تومان ديگر اين نرخ‌ها بالا رفت ضمن آنكه اين كالا هميشه در بازار آزاد بين هزار و پانصد تا 2 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب قيمت‌گذاري مي‌شود. تا اينكه اخيرا زمزمه‌هاي شكر با نرخ 13 هزار و 300 تومان هم به گوش مي‌رسد كه البته در بازار آزاد اين نرخ حدود 14 هزار و 500 تومان است.»