دلخوش به بازگشت قيمت‌ها نباشيد
محمد طبيبيان، اقتصاددان، درباره اظهارات وزير دادگستري درباره بازگشت مبناي قيمت‌گذاري به نرخ‌هاي ۳۱ ارديبهشت گفت: اولا بايد مشخص شود كه اظهارات ايشان دقيقا چه مبنايي دارد؟ آيا اين يك تصميم فردي است يا بخشنامه و قانوني براي آن تصويب كرده‌اند؟ بنابراين در وهله اول اين نوع قيمت‌گذاري بلاتكليف است و مبناي مشخصي ندارد كه ضمانت اجرايي پيدا كند. او ادامه داد: حتي اگر اين امر مبناي خاصي داشته باشد عملا قابل اجرا نيست. مردم هم نبايد به اين بازگشت قيمت‌ها دل خوش كنند. چراكه حتي اگر با دستور هم نرخ‌ها چند روز پايين آورده شود، در نهايت نتيجه مثبتي نخواهد داشت. وي در پاسخ به اينكه چه كسي و كدام دولت مسوول گراني و تورم كنوني است، عنوان كرد: شخص يا دولتي قيمت‌ها را بالا نبرد. اين شرايط اقتصادي كشور است كه موجب افزايش قيمت‌ها مي‌شود. ما سال‌ها تحريم بوده‌ايم و در اقتصادمان ضعف‌هاي بنيادين وجود دارد. همچنين براي مدت طولاني متوسط رشد اقتصادي كشور منفي بود. در نتيجه نمي‌توان انتظار ثبات قيمت، ارزاني يا بازگشت قيمت‌ها را داشت.

هجوم معاملات مسكن به خانه‌هاي با عمر بالا

بانك مركزي از افزايش 32 درصدي قيمت يك متر مربع واحد مسكوني در پايتخت، طي خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال خبر داده است. بر اساس آمار تازه بانك مركزي، متوسط قيمت يك متر واحد مسكوني در تهران، در خرداد ماه امسال به ۳۹٫۴ ميليون تومان رسيده است. يعني چيزي حدود 40 ميليون تومان. اين عدد، در ارديبهشت ماه امسال 36.3 ميليون تومان بوده است. به عبارتي در همين يك ماه گذشته كه همزمان با حذف ارز ترجيحي در محاسبات تامين كالاي اساسي شد؛ قيمت مسكن هم 8.4 درصد رشد كرد. نكته ديگر اينكه به نظر مي‌رسد بازار مسكن از خواب طولاني ركود خود بيدار شده و حالا تعداد معاملات مسكن در پايتخت، به عنوان موتور پيشران معاملات مسكن در كل كشور، رشد بالايي را داشته است. چنانكه در يك ماهه خرداد امسال نسبت به ماه قبل، رشد معاملات مسكن 32.3 بوده است. البته تعداد معاملات مسكن نسبت به سال گذشته نيز به‌شدت رشد كرده و به 13874 فقره رسيده است. اين عدد در خرداد‌ماه پارسال، 5102 بود و حالا نزديك به 172 درصد افزايش يافته است. 

طرح پرابهام جديدي به نام «رمزريال»

علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي چند روز پيش درباره اقدامات بانك مركزي در خصوص رونمايي از «رمزريال» اعلام كرد؛ بررسي‌ها و اقدامات لازم براي رمزريال در حال انجام است . وي در توضيح اين مساله گفت: رمزريال به‌ جاي همين اسكناسي كه مردم در دست دارند، خواهد بود و فرد به ‌جاي اينكه اسكناس داشته باشد رمزريال دارد؛ به آن مفهوم جهاني (رمزارز) نخواهد بود و ريال‌هاي اسكناس جاي خود را به رمزريال مي‌دهند.رييس كل بانك مركزي درباره زمان و نحوه اجراي رمزريال نيز گفت: با تكميل زيرساخت‌هاي لازم از شهريورماه عملياتي خواهد شد و قبل از اجرا نيز حتما به ‌ميزان كافي آموزش‌ها و اطلاع‌رساني‌ها انجام مي‌شود تا مردم با سازوكار آن آشنا شوند و در جريان ماجرا قرار بگيرند؛ ضمنا ابتدا به ‌صورت آزمايشي از يكي از مناطق آغاز مي‌شود و بعد به سراسر كشور تسري خواهد يافت.صالح‌آبادي همچنين درباره اقدامات دولت و بانك مركزي درباره رمزارز و نظارت بر اين حوزه، با بيان اينكه اين موضوع در دولت در حال جمع‌بندي است، خاطرنشان كرد: اين مساله در اختيار معاون اقتصادي رييس‌جمهور قرار گرفته است كه در اين باره در حال بررسي هستند تا در سطح دولت تصميم‌گيري شود.

تورم روی نقطه ی جوش

دکتر مرتضی افقه گفت: تورم ماهانه در خردادماه 12.2 درصد ثبت شد كه اين رقم رشد تورم در تمام سال‌هاي پس از انقلاب، بي‌سابقه است. بر اساس اعلام مركز آمار ايران تورم ماهانه ايران رشدي 8.7درصدي نسبت به ماه قبل را نشان مي‌دهد. از سوي ديگر اعلام شد تورم نقطه‌اي نيز در خرداد1401 روي عدد 52.5درصد قرار گرفته كه در مقايسه با ارديبهشت 1401، رشدي 13.2 درصدي را نشان مي‌دهد؛ اعداد و ارقامي كه بيانگر آن است كه مردم ايران در خرداد براي خريد اقلامي مشابه، 52درصد بيشتر از ماه قبل هزينه كرده‌اند. این اقتصاددان تاکید کرد: البته براي بسياري از كارشناسان اقتصادي مشخص بود كه تصميمات دولت در حوزه‌هاي اقتصادي، نهايتا باعث انفجار در قيمت اقلام مصرفي و خدمات خواهد شد.