مرضیه فرشاد در نشست رسانه ای خود که به مناسبت گرامیداشت چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی با شعار "بهزیستی در گام دوم؛ شفافیت؛ تحول خدمت؛ ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده" برگزار شد، گفت: ۲۳۲۳ طرح به مناسبت هفته بهزیستی با اختصاص ۸۲ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و ۲۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از بخش خصوصی در هفته بهزیستی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اذعان به اینکه دو سوم حمایت‌های بهزیستی در بخش خصوصی و توسط مردم صورت می‌گیرد، گفت: حدود ۱۵۰ خیریه بصورت مستقیم با این سازمان همکاری می‌کنند. درواقع، حمایت‌های خیرین ادامه فعالیت های بهزیستی را میسر نموده است. وی افزود: در صورت حذف کمک‌های خیرین، باکاهش میزان خدمات دهی محسوس به مددجویان این سازمان مواجه خواهیم شد.

فرشاد در مورد رشد اعتبارات بهزیستی در سال ۹۹ با اشاره به مرحله به مرحله بودن منابع که براساس طرح‌های پیشنهادی و ادامه طرح‌های قبلی ابلاغ می‌شود، گفت: در بحث حقوق و قسمتی از امور اجتناب ناپذیر این سازمان، ۱۴ درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم ولی اینکه تا پایان سال چند درصد افزایش پوشش نسبت به سال قبل را داشته باشیم تا کنون مشخص نشده است‌.

مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی اداره بهزیستی استان اصفهان در ادامه این نشست در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه کودکان کار گفت: در سال ۹۸ حدود ۲۰۷ کودک کار و خیابان شناسایی و به سازمان بهزیستی ارجاع داده شده است.

وی افزود: اولین گام در ارجاع کودکان کار و خیابان، شناسایی خانواده و بستگان کودکان و بازگشت به خانواده و شهر خود می‌باشد که در این مرحله کودک و نوجوان ارجاع داده شده، به مدت ۲۱ روز در مرکز کودکان خیابان نگهداری می‌شوند و در صورت عدم شناسایی سرپرست موثر، با دستورات قضایی به مراکز شبانه روزی کودک و نوجوان تحویل داده خواهند شد.

ناجی در اشاره رتبه بالای اصفهان در کشور بلحاظ میزان چند قلویی، گفت: در سال گذشته خانواده‌های دارای فرزند سه قلو معادل خانواده‌های ۵ نفره تحت پوشش و حمایت‌های نقدی مستمر به مبلغ ۹۵۹ هزار تومان و دیگر تسهیلاتی در زمینه‌های اشتغال، بازتوانی، حرفه آموزی و غیره قرار گرفته‌اند.

ناجی خبر دا: در اصفهان هیچ زن سرپرست خانواری وجود ندارد که منتظر نوبت خدمات دهی بهزیستی باشد و حدود ۹ هزار و ۸۲۴ مورد زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی اصفهان هستند.

علی اصغر شاهزیدی معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، در زمینه مددکاری خدمات دهی می‌کنند گفت: مجتمع‌های خدمات بهزیستی گسترده‌تر از کلینیک‌های مددکاری اجتماعی هستند و در قالب بخش خصوصی فعالیت می‌کنند که مددکاری اجتماعی بخشی از فعالیت‌های آن‌ها است.

وی در خصوص مراکز مثبت زندگی گفت: این مراکز با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف کوچک سازی بدنه دولت، واگذاری امور مردم به مردم، توسعه بخشی غیر دولتی و نهایتا کاهش بار مالی دولت تاسیس شده و ۴۹۸ نفر ثبت نامی داشته است.

شاهزیدی با اشاره به تصویب ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در هیئت دولت گفت: به منظور کمک به تثبیت، توسعه و تقویت فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت، در سال جاری بازپرداخت وام‌ها از ۵ به ۷ سال افزایش پیدا کرده است. وی سقف وام برای کارفرما را ۲۵۰ میلیون تومان و برای هر فرد مشمول ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

سمیه کریمی سرپرست معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان در خصوص اجرای طرح موبایل سنتر گفت: این طرح یکی از خدمات کاهش آسیب سیار ما برای معتادان کارتن خواب و یا خارج شده از حیطه درمان می‌باشد.

وی با بیان اینکه دو سال از شروع این طرح می‌گذرد، اظهار کرد: در این طرح درمانگرها در قالب وَن‌های سیار به سراغ معتادان کارتن خواب رفته و در کنار ابزار و وسایل کاهش آسیب مانند لوازم مصرفی، آب و غذای گرم نیز در اختیار آنان قرار می‌دهند.

در ادامه پژمان پورشبانان سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص بازگشایی مراکز توانبخشی در ایام کرونا گفت: از یک ماه و نیم پیش با توجه به دستورالعمل جدید ابلاغ شده به این مرکز، ابتدا موضوع بازگشائی مراکز توان بخشی روزانه با تاکید براینکه خدمات دهی بصورت آموزش مجازی باشد در دست اقدام می‌باشد.