بهروز مهدلو، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بدلیل شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا، در سال جاری صاحبان مشاغل تا ۳۱ مردادماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیک ارسال کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در نشستی با رسانه ها با بیان جایگاه مهم مالیات در اقتصاد کشور، اظهار داشت: 90 درصد از هزینه‌های جاری دولت از مالیات تامین می‌شود.

بهروز مهدلو در تشریح سازوکار مالیاتی بیان کرد: ماده 100 قانون مالیاتی شامل سه گروه می‌شود که اگر گروه دوم و سوم، سال گذشته مالیات آنها قطعی ومیزان آن از 0 تا 2 میلیون و 500 هزار تومان درج شده باشد، امسال هم به همان میزان پرداخت می‌کنند. اگر از 2 میلیون تا 5 میلیون باشد با افزایش 4 درصد مالیات آنها اضافه می‌شود و از 10 میلیون تومان به بالا 12 درصد و بیشتر اضافه خواهد شد.

وی افزود: طبق آمار از 218 هزار مشاغلی که مشمول مالیات هستند، 50 درصد آنها براساس مالیات سال قبل، میزان مالیات امسال آنها صفر بوده است. البته امسال برای اولین بار، طبق قانون مصوبه اصلاحیه برآورد وجود ندارد و تا سه سال این قانون تمدید شده است و باید درآمدهای واقعی خودشان را در اظهارنامه‌ها قید نمایند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان یادآورشد: البته مرزی تعیین شده و گروه‌های دوم و سوم که مالیات سال گذشته آنها مبنا قرار گیرد و کسانی باید از طرح استفاده کنند که مجموع دریافتی آنها زیر 990 میلیون تومان باشد. وی به فعالان اقتصادی توصیه کرد: بررسی کنند اگر فروش سال 98 و سال جاری با وجود کرونا به 990 میلیون تومان می‌رسد از آین ماده 100 استفاده کنند و البته قیمت واقعی را درج کنند. همچنین، در صورتی که فروش گروه دوم و سوم بالای 990 میلیون تومان است و فارق از اینکه مالیات آنها چه مقدار است، به هیچ وجه از این دستور العمل استفاده نکنند، زیرا سازمان مالیاتی با بانک‌های اطلاعاتی چک می‌کنند و بازهم اظهارنامه را با اینکه در چهارچوب نبوده قبول نموده و خود اظهاری تلقی می‌شود.

مهدلو ادامه داد: گروه اول و دو که شامل اشخاص حقوقی ودفاتر هستند تا پایان شهریور ماه فرصت دارند اظهارنامه‌ای که متکی به دفاتر فروش و هزینه است را اعلام کنند. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم شهرستان‌های کوچک که فروش زیر 990 میلیون تومان داشته باشند، باید از ماده 100 استفاده کنند و در غیر این صورت درآمد واقعی خود را بنویسند و ریسک نکنند.

وی گفت: صاحبان مشاغل در سال جاری با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیری که این معضل بر کسب و کار و مشاغل کشور داشته است، تا 31 مردادماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و مالیات خود را نیز به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

امور مالیات از بانک اطلاعاتی برخوردار است

وی در خصوص تجهیز اداره مالیات به بانک اطلاعاتی گفت: بیش از 50 درصد اطلاعات حساب اشخاص در این بانک در اختیار ما قرار دارد و افراد حتی اگر به طور صحیح دارایی خود را اعلام نکنند ما در این بانک بررسی و در صورت اشتباه حتی مشمول جریمه خواهند شد. از سویی دیگر در صورت معامله و داد وستد، هر دو طرف مکلف هستند که در سامانه 169 اعلام کنند و از این طریق ما به اطلاعات بانکی دسترسی پیدا کنیم. برای نمونه فردی اظهارنامه‌ای تنظیم و اطلاعات صحیح را درج نمی‌کند و سیستم این پرونده پر ریسک را خارج و جرائم کتمان دارایی را نیز مشمول آن می‌کند.

مدیر کل سازمان مالیات استان اصفهان دربیان بخشودگی جرائم و حمایت از تولیدکنندگان گفت: در سه سال گذشته بسته حمایتی ارائه دادیم که دوسال گذشته فقط شامل تولیدی‌ها و غیر تولیدی‌هایی که بیش از 50 کارگر داشتند، می شد و بخشودگی صد درصد بود. اما سال جاری بدلیل کرونا، حداکثر تسهیل درنظر گرفته شد و بخشودگی براین اساس که مودیان اصل مالیات را تا پایان مهرماه سال گذشته نقدا بپردازند، جرائم آنها بخشوده می‌شد.

وی افزود: به همین تناسب با گذشت ماه‌ها این میزان برای تولیدی‌ها 2 درصد و واحد غیر تولیدی 4 درصد کسر می‌شد. به عبارتی اگر یک واحد تولیدی بدهی مالیاتی داشته باشد و در مرداد ماه پرداخت کند، 2 درصد جرائم را می پردازد و بقیه بخشوده می شود و غیر تولیدی 86 درصد آن بخشودگی داشت. بنابراین بخشودگی بر اساس مصوبه برای غیر تولیدی هر ماه 4 درصد کم می‌شود.

8 درصد از سهم پرداخت مالیات متعلق به استان اصفهان است

مهدلو میزان مالیات وصول شده کل کشور را 141 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که سهم استان 8 هزار500 میلیارد تومان بوده است و افزود: بعد از تهران دومین استان از لحاظ پرداخت مالیاتی هستیم و حدود 8 درصد وصولی کل کشور سهم استان اصفهان در سال گذشته بوده و در سال جاری 11 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و در واقع این میزان پیش‌بینی می‌شود که وصول پیدا کند.

وی افزود: با اجرای قانون ماده 97 هدف این بوده که از فرار مالیاتی جلوگیری شود. بیش از 40 هزار میلیار تومان معوقه در کل کشور از بین 700 پرونده فرار مالیاتی شناسایی شده است. مالیات حقوق بگیران چه دولتی وچه خصوصی از مالیات مشاغل بیشتر بوده است و این امر نشان می‌دهد که مالیات‌های واقعی را نتوانستیم بگیریم.

مدیر کل سازمان مالیات در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: به محض ابلاغ و در اختیار قرار دادن بانک اطلاعتی، اخذ مالیات خانه ها را شروع می‌کنیم. البته مالیات بر مغازه‌های خالی مطرح نیست و فقط خانه های خالی مطرح است.