رییس اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای هیات نمایندگان از پروژه های بزرگ عمرانی شهر اصفهان مانند خط دو مترو، حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، پروژه نمایشگاه بزرگ بین المللی و مرکز همایش های بین المللی اصفهان بازدید و در انتها در جلسه ای با شهردار اصفهان و تنی چند از معاونان و مدیران شهرداری شرکت کردند.

انرژی زیادی برای اجرای خط دو مترو گذاشته ایم

شهردار اصفهان پس از این بازدید با بیان اینکه امروز با اجرای پروژه خط دو مترو شاهد یک حرکت بزرگ عمرانی در شهر هستیم، اظهار کرد: این خط دو نقطه غرب و شرق شهر اصفهان را به یکدیگر متصل می کند و پروژه ای است که بیش از هزارنفر از پیمانکاران بزرگ کشور در آن فعالیت دارند و به معنای واقعی انقلاب عمرانی شهر اصفهان است.

قدرت اله نوروزی با بیان اینکه تمام انرژی خود را برای اجرای پروژه خط دو مترو گذاشته ایم، تصریح کرد: تاکنون به جز 200 میلیاردتومان هزینه، از بخش مهمی از اوراق مشارکت نیز برای اجرای این خط استفاده شده است.

وی ادامه داد: بازدید اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی از پروژه های شهرداری و بازگو کردن آن برای شهروندان می تواند در دل مردم امید بیشتری ایجاد کند و این امید باعث تعلق خاطر بیشتر مردم اصفهان به این شهر شود.

شهردار اصفهان با اشاره به حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، گفت: این رینگ حفاظتی حدود 80 کیلومتر است که حدود 50 کیلومتر آن در شهر اصفهان قرار دارد. آزادسازی های از کنار کارخانه قند تا پل آفتاب کار بسیار سنگینی بود که انجام شد اما همین که یک نفر در این جاده ها کمتر کشته شود کار بسیار ارزشمندی است.

وی شرایط مالی شهرداری را با توجه به شرایط کشور بسیار سخت ذکر کرد و‌ افزود: در حال انجام اقداماتی هستیم تا مشکلات مالی برطرف و حلقه حفاظتی شهر اصفهان هر چه سریعتر تکمیل شود.

نوروزی در صحبت از پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، گفت: اتفاقی که در نمایشگاه در حال رخ دادن است تحولی در عرصه اقتصادی و گردشگری شهر ایجاد کرده و محرک توسعه بزرگی است و در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این نمایشگاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شهرداری با اجرای پروژه هایی مانند نمایشگاه بزرگ اصفهان به دنبال کسب منفعت نیست، یادآورشد: نمایشگاه داری به طور مستقیم برای شهرداری سودآور نیست اما اتاق بازرگانی و شهرداری به لحاظ رسالتی که در راستای خدمات عمومی نسبت به شهر دارند چنین پروژه بزرگی را اجرا می کنند و این می تواند برای همه شهر و استان و تولیدکنندگان دارای اثرات بسیار مثبتی باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه سالن اجلاس سران، افزود: این سالن قرار بوده در سال 91 ظرف چندماه ساخته و دولت برای آن حدود 120 میلیاردتومان اعتبار در نظر بگیرد اما عملی نشد، این دوره مدیریت شهری با تعداد زیادی از کارهای ناقص و هزینه دار در اجرای این پروژه مواجه بود که فارغ از هر نگاهی تصمیم گرفته شد این سرمایه شهر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تا امروز 750 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، گفت: اجرای این پروژه نه تنها برای شهرداری سودی ندارد بلکه هزینه های سنگینی را نیز بر دوش شهرداری می اندازد اما قرار است این مکان آبرویی برای ایران باشد و قرار است مرکز رفت و آمد افراد و مسئولین مختلف از کشورهای مختلف جهان و محل گفت و گوهای مختلف و مرکز تجارت بین المللی باشد.

نوروزی تاکید کرد: این بازدید اتاق بازرگانی نشان همدلی و همراهی بخش خصوصی با شهرداری است و انتظار می رود اتاق بازرگانی به شهرداری اصفهان در اجرای پروژه ها کمک کند.

جنب و جوش در اجرای پروژه های شهرداری زاینده امیدوارکننده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی کشور و در شرایطی که دشمن در پی سلب آرامش مردم ایران است بسیار خرسند شدیم از اینکه جنب و جوش بسیار خوبی را در اجرای پروژه های بزرگ شهری اصفهان مشاهده کردیم، این جنب و جوش زایش یک امید، حرکت، باور و امید به بهبود را تجلی می بخشد.

مسعود گلشیرازی ضمن تشکر از شهردار اصفهان و مدیران شهرداری بابت زحماتی که برای شهر اصفهان می کشد، تصریح کرد: انجام یک پروژه عمرانی در شرایط بی ثباتی اقتصادی فشاری مضاعف و چندین برابری را به مدیران اجرایی تحمیل می کند. در صورتیکه روحیه جهادی در میان مدیران شهرداری نبود اجرای این میزان کار عملی نبود.

وی ادامه داد: در اصفهان صنعتی که در حال گذار از دوران صنعتی به دوران فراصنعتی است بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا از کارهای خوبی که انجام می شود تشکر کنیم، این تشکر بابت اندیشه هایی است که قرار است بسترساز تحولات آتی در جامعه شود و این به هم افزایی و امیدآفرینی کمک می کند.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه امروز شهردار اصفهان سکاندار مهمترین پروسه مدنی شهر اصفهان بوده که کار بسیار سختی است، افزود: شهردار اصفهان در گفتمان خود باید مستضعف ترین ناحیه شهر تا قلب تجاری شهر را مدنظر قرار دهد، باید ادبیات گفتمانی به نحوی باشد که این روح افزایی، امیدآفرینی و حرکت رو به جلو حفظ شود و برای تحقق این مطلب لازم است تیم ارتباطاتی شهرداری این کار را به خوبی انجام دهد.

وی تاکید کرد: بازدیدهای اینچنینی به مردم امید می دهد که کارهای خوبی در شهر در حال انجام است، شهرداری جدای از تبلیغاتی که برای اقدامات مختلف خود انجام می دهد در کنار تبلیغ می تواند با ارتباط اثربخشی ایجاد کند. در دورانی که مسئولیت داریم باید بسترساز جریانی باشیم که کارهای قبلی را متبلور، سپس تفکر عینی خود را جمع آوری و در ادامه برای تحقق اندیشه و ایده ای که باید در این شهر رخ دهد بسترسازی کنیم.

گلشیرازی با بیان اینکه مدیران شهرداری به صورت هدفدار پروژه هایی را می سازند که امیدآفرینی می کند، گفت: این پروژه ها سبک زندگی را تغییر می دهد، راه اندازی پروژه ای مانند مترو آداب اقتصاد و فرهنگ ما را تغییر می دهد، راه اندازی سالن اجلاس سران امیدآفرینی و بزرگ اندیشی را در آحاد مردم به همراه دارد، نمایشگاه بزرگ اصفهان فارغ از سوددهی یا زیانی که ممکن است داشته باشد تبلور عینی انسجام تجاری ما جهت تقویت حوزه گردشگری به عنوان مهمترین راهبرد توسعه شهر است.

وی اضافه کرد: کرونا بیشترین آسیب را به حوزه گردشگری زد و مردم ضررهای بسیاری از این بابت دیدند و می طلبد شهرداری در کنار اجرای این پروژه های عمرانی، حوزه نرم افزاری در حوزه اقتصاد را در این دوران سخت به صورت ویژه مورد توجه قرار دهد.

رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: به دلیل وجود کرونا عملا 20 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) از دست رفته است و در این حوزه لازم است شهرداری و اتاق بازرگانی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا با اقدامات موثر نتایج مطلوب به دست آید.

وی با بیان اینکه هیچ زمانی مانند امروز جامعه نیاز به پمپاژ امید نداشته است، گفت: لازم است نکات مثبت گفته شود تا روحیه هم افزایی در شهری که اقتصاد آن اقتصاد صنعتی است ایجاد شود، امیدوارم هر کمکی از دست اتاق بربیاید برای کمک به شهرداری انجام دهیم تا سهمی در موفقیت های شهر داشته باشیم.

گلشیرازی با بیان اینکه در اکوسیستم کسب و کار عوامل مختلفی دخیل هستند، اظهار کرد: یکی از این عوامل امور زیربنایی است که توسط مدیران شهری ایجاد می شود و لازم بود هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان طی بازدیدی که از پروژه های در دست اقدام شهرداری به عمل می آورند در جریان اتفاقات این حوزه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه طی بازدیدی که به عمل آمد پروژه خط دو مترو را بسیار فعال دیدیم، افزود: حلقه حفاظتی شهر اصفهان نیز مورد بازدید قرار گرفت که کارهای بسیار خوب و بزرگی در آن انجام شده و اتفاق بسیار مهمی در تسهیل ترافیک و امنیت شهروندان اصفهان است و جا دارد از همه مدیران شهرداری به ویژه شهردار اصفهان تشکر کنیم که موضوع روان سازی و توسعه پایدار اصفهان را مدنظر قرار داده اند.

به پروژه های زیرساختی و اساسی شهر اصفهان توجه شده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: این نخستین بازدیدی بود که از پروژه های بزرگ عمرانی شهر اصفهان مانند خط دو مترو، رینگ حفاظتی شهر اصفهان، سالن نمایشگاه بزرگ بین المللی اصفهان و مرکز همایش های بین المللی اصفهان داشتیم، پس از سالها شاهد این بودیم که در اصفهان به پروژه های زیرساختی و اساسی توجه شده است.

احمدرضا رجالی بیان کرد: اجرای حلقه حفاظتی شهر اصفهان علاوه بر اینکه نقش به سزایی در کاهش ترافیک و آلودگی شهر اصفهان دارد در کاهش آمار کشته های تصادفات نیز نقش قابل تاملی دارد که نشان دهنده همت، اراده و ژرف نگری مسئولین و مدیران شهری است.

وی ادامه داد: مدیران شهرداری در این دوره به کارهای زیربنایی که در بلند مدت برای شهر اصفهان موثر است پرداخته اند، به طور مثال اجرای پروژه سنگین خط دو مترو قابل تقدیر است و امیدواریم که این تفکر و نگاه بلندمدت و جامع ادامه داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به پروژه نمایشگاه های بین المللی اصفهان، افزود: به دلیل اینکه ما درگیر مباحث صنعتی در اتاق بازرگانی هستیم با شرایط سخت صنعتی و اقتصادی کشور آشنا هستیم، هم اکنون به دلیل بالارفتن نرخ برابری ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی زمینه توسعه صنعتی فراهم شده است، هم اکنون در کشور نیروی کار، انرژی و مواد اولیه که در کشور موجود است به نسبت کشورهای دیگر با نرخ پایینتری وجود دارد که این مزیت ها می تواند به ما کمک کند که جهش تولید در کشور رقم بخورد.

وی تاکید کرد: به دلیل تحت کنترل بودن بانک مرکزی و در اختیار داشتن منابع ارزی و نفتی توسط دولتها همواره قیمت برابری ارز به نفع واردات رقم زده شده است، لذا کشور در حوزه های مختلف وارد کننده بوده است اما در آینده مجبور هستیم تامین ارز را از طریق صادرات به دست بیاوریم تا اشتغال ایجاد شود.

رجالی ادامه داد: ایجاد اشتغال نیاز به زیرساخت های صنعتی دارد و ما امیدواریم نمایشگاه بزرگ اصفهان در توسعه آینده خود به جای یک سالن که بیشتر مناسب ارائه محصول است فازهای بعدی را نیز هر چه سریعتر اجرا کند.

وی افزود: با اجرای فازهای بعدی نمایشگاه بزرگ اصفهان امکان برگزاری نمایشگاه های ماشین آلات فراهم شده و می توانیم تولیدات و ماشین آلات خود را به نمایش بگذاریم تا چرخ های صنعت ماشین سازی که پیش نیاز جهش تولید است به حرکت دربیاید.

وی با بیان اینکه استان اصفهان دارای پتانسیل های بسیار زیادی است، اضافه کرد: اگر با این نگاه به نمایشگاه بزرگ بین المللی شهر اصفهان توجه شود می تواند تاثیر خوبی در آینده بر اقتصاد ما داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه برند شهری اصفهان هویت رقابتی شهر است، افزود: نماد هویتی و قدیمی شهر اصفهان که همان نشان سردر بازار قیصریه است مانند پرچم یک کشور قابل واگذاری به کسی نیست، همه شهرها و کشورها به دنبال ایجاد یک هویت رقابتی هستند که به آن برند شهری می گویند، این برند سازی در تعامل بخش خصوصی و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی می تواند مانند یک ریل گذاری برای توسعه تجاری و صنعتی شهر اصفهان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: همانطور که شهرداری با درایت و مساعدت خود ساخت هتل را از عوارض معاف کردند تا زیرساخت ها برای آینده گردشگری فراهم شود انتظار می رود ساخت ساختمان های اداری را نیز به همان شکل با یک نگاه عمیق بنگرد تا کارآفرینانی که قصد دارند جوانان را در دفاتر اداری، مهندسی، فنی و خدماتی به کار بگیرند متحمل فشار زیاد برای ایجاد یک بستر قانونی نشده و سطح هزینه برای سرمایه گذاری آنها پایین تر بیاید.

رجالی گفت: این ساختمان ها اشتغال و صنعت را توسعه داده و در نهایت بخشی از درآمد آنها نیز که حاصل صنعت و خدمات است به جیب شهرداری در قالب عوارض ارزش افزوده می رود. این نگاه از موانع کسب و کار می کاهد.