دکتر احمدباقری مقدم، رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه خبرنگاران نقش زیادی در ارتقای سلامتی جامعه دارند، اصفهان را از استان های پیشرو در انعکاس رویدادهای ورزشی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رئیس هیات پزشکی ورزشی استان در نشست خبری انلاین خود به عملکرد پنج ماهه این هیات در مقابله با کرونا پرداخت و با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره محمدپاکروان از پیشکسوتان ورزش و رسانه اصفهان، اظهارکرد: در سال گذشته  ۳۱۰ هزار ورزشکار بیمه شده اصفهانی در سامانه فدراسیون پزشکی ورزشی ثبت شدند که آمار بسیار خوبی است. اما متاسفانه امسال در طی پنج ماه گذشته، در استان اصفهان و کل کشور با کاهش چشمگیری روبرو بودیم و توصیه می کنم ورزشکاران استان برای گرفتن خدمات با ضریب بیشتر، فاصله بین بیمه های ورزشی خود نداشته باشند. 

وی در مورد مصوبات ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: وزارت بهداشت در ابتدای شیوع این ویروس، مباحث کرونا در ورزش را به فدراسیون پزشکی ورزشی واگذار کرد و فدراسیون با رصد و پیگیری مرتب موضوعات مختلف مرتبط با ورز، بخشنامه ها و مصوبات خود را در اختیار جامعه مخاطب خود قرار می داد، اما با تغییراتی که صورت گرفت، مقرر شد ادامه کار به صورت استانی باشد و ما نیز مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا را با تاخیر دریافت می کنیم که انتظار داریم این همکاری نزدیک تر و بیشتر باشد.

باقری مقدم افزود: تجارب خوبی در این مدت بدست آوردیم که می توانیم در اختیار ستاد استانی قرار دهیم. جمعیت زیادی در حوزه ورزش فعال هستند و از این طریق امرار معاش می کنند. تعطیلی مراکز و اماکن ورزشی خسارت های زیادی به آنها وارد کرده و بعد از بازگشایی نیز مراجعین کمی دارند. بنابراین، ماهم معتقدیم که طبق گفته رئیس جمهور مردم بتوانند برای معیشت خود فعالیت کنند اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا بیش از این با افزایش مبتلایان روبرو نشویم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان بیان کرد: بعد از بازگشایی مراکز ورزشی با انجام منظم بازرسی هایی که صورت گرفته در جهت تعامل با باشگاهها تذکرهای شفاهی بسیار و در صورت تکرار تذکر کتبی و با توجه به تکرار تخلفات، ۱۲ باشگاه پلمپ شد.

باقری مقدم در تشریح نحوه فعالیت ورزشکاران رشته هایی مثل رزمی و کشتی، گفت: در مورد رشته های رزمی، بوکس، کشتی و امثال آن حساسیت های زیادی بدلیل تماس نزدیک و سختی که در استفاده از ماسک وجود دارد، مطرح است. البته ورزشکاران این رشته تمرینات انفرادی خود را انجام می دهند. 

وی در ارتباط با بحث بیمه ورزشی ورزشکاران، افزود: ورزشکاران با پرداخت سالیانه ۲۰۰هزار ریال حق عضویت از خدمات بسیار متنوعی در مسیر ورزش خود استفاده می کنند و برای آگاهی از وضعیت خود، مشاوره های تغذیه و روانشناسی تا مرحله قهرمانی قهرمانی و همچنین خدمات درمانی و فیزیوتراپی در صورت بروز آسیب بهره مند می شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به آسیب های شایع بین ورزشکاران و. حمایت های بیمه ای، یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ پرونده مصدومیت تشکیل شده که مربوط به مفاصل و شکستگی ها بوده است. همچنین، انواع آسیبهای زانو در رتبه نخست آسیب دیدگی است که در بسیار موارد نیاز به جراحی داشتند، آسیبهای مچ پا که عمدتا با فیزیوتراپی برطرف می شوند و بعد از آن آسیبهای ستون فقرات است. بنابراین ورزشکاران می تواند با پرداخت حداقل حق عضویت در مورد بیمه خدمات خوب و میلیونی دریافت کنند.

وی افزود: کلینک درمانی هیات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال است و ورزشکاران می توانند با خیالی راحت به مراکز درمانی ما مراجعه کنند. البته با توجه به تماس نزدیک و پرخطر بودن ماساژ، تا زمان اعلام ستاد مبارزه با ویروس کرونا تعطیل است.

باقری مقدم، حمایت از ورزشی نویسان و فعالان عرصه ورزش را ضروری دانست و افزود: بر همین اساس سعی داریم فعالیت‌ها و خدمات را برای آنها انجام دهیم.

در پایان این جلسه از فعالان عرصه خبر در حوزه هیات پزشکی ورزشی تجلیل شد، همچنین انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی اصفهان به صورت نمادین از فعالیتهای تلاشگران حوزه سلامت و بهداشت و کادر پزشکی ورزشی استان اصفهان تجلیل کرد.

تهیه گزارش از: فرزانه افسرطه