رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان یکی از مشکلات عمده کشور را رکود اقتصادی دانست و گفت: کارآفرینی، اشتغال و استفاده از سرمایه‌های انسانی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر جامعه و از جمله چالش‌های بزرگ در کشور ما محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد بازار، بهزاد رضایی در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اهمیت زیادی دارد، اما متأسفانه امروز آموزش عالی و نظام آموزش در کشور ما در این زمینه مظلوم واقع شده است. وی یادآورشد: قرار بود که آموزش عالی در زمینه رشته‌های مورد نیاز جامعه و تربیت نیروی انسانی برای این رشته‌ها برنامه ریزی کند. چون جامعه امروز ما نیازمند نیروی کارآفرین با ویژگی‌های مهارتی بالا متناسب با نیاز جامعه است، اما متأسفانه بیشتر دانش آموزان تمایل به ادامه تحصیل در بعضی رشته‌ها دارند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان گفت: نقشه جامع علمی کشور در نهم تیر ماه ۹۹ ابلاغ شد و براین اساس قرار است وزارت علوم ظرف مدت ۶ ماه رشته‌ها و دوره‌های متناسب با نیاز جامعه را در حوزه‌های صنعت و معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر حوزه‌ها شناسایی کند تا افرادی توانمند و با مهارت تربیت شوند که بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند.

بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در اشاره به بررسی ابعاد کارآفرینی مسعود صرامی، مدیر پروژه سیتی سنتر اصفهان، قرار دادن کارآفرینی به عنوان یک اصل را راهکار شکوفا شدن اقتصاد در کشور اعلام کرد و افزود: تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اهمیت زیادی در اشتغال و رفع بیکاری دارد.

رضایی با بیان اینکه امروز ما نیازمند نیروی کارآفرین با ویژگی‌های مهارتی و متناسب با نیاز جامعه هستیم، گفت: علاوه بر این قرار بود سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش ۳۰ درصد باشد؛ در حالی که تنها ۱۷ درصد آن محقق شده و در حوزه فنی و مهندسی و کار و دانش در آموزش و پرورش ظرفیت سازی نشده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ هزار دانش آموز ما قصد ادامه تحصیل در رشته علوم تجربی را دارند و صندلی‌های رشته‌های مهارتی و فنی و مهندسی خالی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و آگاهی خانواده و دانش آموز نسبت به رشته های موردنیاز جامعه، گفت: دانش آموزان باید از دوره متوسطه مهارت‌های فنی را یاد بگیرند و با تربیت نیروی ماهر و توانمند، چرخ اقتصاد کشور بچرخد.

کارآفریننی باید بعنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد

محمدحسین موسی‌زاده، مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی در این جلسه گفت: اجرای رغبت سنجی نیازمند ایجاد سازوکار توسط سازمان سنجش است که در صورت عدم اجرای این مهم در ۱۵ شهریور، هنگام ثبت نام، از دانشجویان تست رغبت گرفته می شود و در صورت عدم رغبت در رشته‌ای به رشته‌های دیگر هدایت می‌شوند.

وی کارآفرینی را نوعی ارزش آفرینی دانست و افزود: نگاه به ارزش آفرینی از فردی تا سازمانی صورت می‌گیرد و باید کشور را از شعار به سمت واقعی سازی هدایت کنیم.

مدیرکل دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی ابراز امیدواری کرد با توجه به رسالت‌های علمی کاربردی در زمینه کارآفرینی، باید شناساندن افراد ارزش آفرین به جامعه را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

موسی زاده با بیان اینکه یکی از وظایف ما الگوسازی است و باید ارزش آفرینان به عنوان الگو به جامعه شناسانده شوند، گفت: باید نیازها را بصورت واقعی بسنجیم، هرچقدر بتوانیم به دانش آموزان و دانشجویان الگوسازی درست را یاد دهیم آینده خوبی را برای جامعه رقم خواهیم زد.

در خاتمه، از کتاب کارآفرین موفق، مسعود صرامی رونمایی شد.