محققان پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از روش سنجش آنتی بادی تولیدشده در بدن، موفق به ساخت کیت شناسایی کرونا جهت تشخیص این بیماری در زمان 15 دقیقه و با هزینه ای بسیار کمتر از روش های معمول شدند.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اهمیت دست یابی به این فناوری، گفت: براساس مأموريت استانداري اصفهان به دانشگاه صنعتي اصفهان براي انجام طرح ساخت کیت تشخیص سریع کرونا در راستای پیشگیری و مبارزه با این بيماري، پژوهش های مربوط به این نوع کیت نواري پیشرفته و مقرون به صرفه طی مدت زمان شش ماه انجام و به توليد این محصول منجر شد.

دکتر صبیحه سلیمانیان زاد گفت: اين طرح با محوریت پژوهشکده زیست فناوری و شركت نانو زیست صنعت اهورا، از شركت های رويشي دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده است.

دكتر سید امير حسين جلالي معاون پژوهشی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نيز گفت: درآزمایش‌های الیزا وRT-PCR موجود در مدت زمان طولاني تر (معمولا بين 3 تا 4 ساعت) به جواب دست مي يابند اما با طراحی این کیت سریع به دلیل استفاده از نانوذرات طلا و رنگ قرمز ناشی از آن، امکان ارزیابی نتایج آزمایش و تایید حضور آنتی بادی ضد ویروس در سرم انسان با چشم غیر مسلح و در کمترین زمان (کمتر از 15 دقیقه)، فراهم شده است.

مجری این طرح با تاکید بر اين كه آزمایش‌های آنتی بادی معمولا جایگزین روش‌های شناسایی مستقیم به عنوان ابزار اصلی برای تشخیص عفونت فعال ناشی از ویروس نمی‌شوند، اظهار کرد: با توجه به آغاز موج گسترده جدید ابتلا به کرونا و نياز به تشخیص سریع بیماری به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، این نوع کیت می تواند به عنوان ابزار کمکي مفید در شناسایی موارد بیماری راه گشا باشد.

وی با اشاره به اين كه هدف ما در اين پروژه سرعت بخشيدن در كسب نتايج درست و كاهش هزينه‌هاي انجام آزمایش کرونا در مقايسه با ديگر روش‌ها بود، خاطر نشان كرد: بیشتر مواد مورد نياز ساخت اين كيت در كشور تأمين شده است در حالي كه ساخت كيت هاي موجود در بازار، عمدتاً وابسته به خارج كشور است كه به علت قیمت ارز و نیز مسائل تحريمي هزينه هاي بسیار بالايي دارد.

جلالی ادامه داد: طراحی و توسعه آزمایش های تشخیص سریع کرونا در کنار آزمایش‌های مولکولی که علاوه بر داشتن حساسیت و دقت بالا، امکان بررسی کیفی حضور آنتی‌بادی اختصاصی ویروس(آنتی بادی IgM و IgG) را در بدن درکمترین زمان، کمترین هزینه و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در مقیاس زیاد فراهم کند، از جمله اهداف مهم در انجام این پروژه و دست یابی به این محصول بوده است.

عضو هيات مديره شركت دانش بنيان نانو زيست اهورا، با تأكيد بر اين كه دانش فني ساخت اين نوع كيت در اختيار پژوهشكده زيست فناوري دانشگاه صنعتی است، افزود: هم اینک در حال بررسي دستگاه ها و امكانات لازم براي توليد این محصول راهبردی هستیم و امیدواریم كه با اخذ حمايت هاي مالي از مراجع مرتبط علمي كشور، به زودي شاهد توليد انبوه اين محصول دانش بنيان باشيم.

گفتنی است: دانشگاه صنعتي اصفهان، از نخستین روزهای شیوع بيماري كرونا در كشور از جمله مراکز علمی و تحقیقاتی است که با به كارگیری توانمندی محققان خود، محصولات متعدد و متنوعی در حوزه پیشگیری و مقابله با این ویروس تولید و به صورت انبوه به جامعه عرضه داشته است.