به همت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان، اولین "رویداد شتاب میناکاری" بمنظور حمایت از هنر و صنعت میناکاری و پردازش ایده ها دراین رشته در استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، احسان مشکلانی، معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی اصفهان، برگزاری اولین "رویداد شتاب میناکاری" در دانشگاه همزمان با روز اصفهان را گرامی داشت و گفت: میناکاری نماد اصفهان است و ما به همین دلیل این برنامه را در روز اصفهان برگزار کردیم، زیرا برپایی چنین رویدادهایی می‌تواند در حوزه هنر تأثیر چشمگیری داشته باشد.

مشکلانی از برگزاری هفت رویداد دیگر در حوزه‌های مختلف تا پایان سال در این دانشگاه خبر داد و افزود: با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، این رویدادها بصورت نیم روزه برگزار می گردد تا با یک فرآیند فشرده، ایده ها را شناسایی و به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.
معاون علمی دانشگاه علمی کاربردی اصفهان با ابراز اینکه میناکاری اکنون یک کالای تجملاتی است و همه افراد نمی‌توانند آن را تهیه کنند، دلیل گرانی آن را کاهش تولید دانست و گفت: در این رویداد ۴۵ ایده به دست ما رسید و از بین آنها ۱۱ طرح انتخاب شد که امروز در این برنامه ایده‌های خود را عنوان می‌کنند، سپس مراحل داوری ایده ها انجام می‌شود. وی افزود: برخی ایده‌ها در بخش جذب بازار تمرکز بیشتری داشتند و امکان تحقق آنها در بازار بیشتر بود.
وی با بیان اینکه ایده ها با قابلیت تجاری سازی بیشتر انتخاب می شوند، اظهار کرد: ایده‌هایی که به دبیرخانه می‌رسد، نیازمند تسهیلاتی است که در این زمینه به صاحبان ایده کمک کنیم.

مشکلانی در ادامه گفت: امروز از بین ۱۱ شرکت کننده، سه نفر انتخاب می‌شوند و به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد، ایده دهنده باید یک هدف قابل قبول و تیم قوی داشته باشد و نباید به تنهایی در این راه وارد شود. زیرا، هدف از برگزاری این رویداد این بود که صنایع دستی را به سمت اقتصادی شدن ببریم، جریان نقدینگی آن را تشدید کنیم و با هنر برخورد مدرن گرایانه تری داشته باشیم.
وی در صحبت از دقت در فرآیند انتخاب، گفت: تمامی این ۱۱ ایده حمایت خواهند شد و با کمک افرادی مشخص، آنها را توانمندتر خواهیم ساخت و به ترتیب آنها را به سرمایه گذاران معرفی می‌کنیم تا از طرح و ایده حمایت کنند و در صورت امکان به بازار ارائه شود.
بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان در گرامیداشت روز اصفهان، گفت: اصفهان در جهان هویت زیبایی دارد و همه فعالان در حوزه هنر، اصفهان و تولیدات فرهنگی آن را می‌شناسند. چنانچه، آمایش استانی نشان می‌دهد که صنایع و گردشگری نقش زیادی در شهرت شهر ما دارد.
وی با ابراز تاسف از اینکه بدلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد حضور گردشگران در سطح شهر نیستیم، گفت:این درحالی است که سال گذشته در چنین زمانی در اماکن تاریخی و دیدنی اصفهان، گردشگران بسیاری حضور داشتند و اگر این روند ادامه داشت، صنعت گردشگری و صنایع دستی به درجات بالایی می‌رسید.
رضایی با بیان اینکه تمامی کشورها میراث خود را حفظ کرده‌اند، افزود: اصفهان باید از میراثی که در اختیار دارد استفاده و تلاش کند تا به کل جهان معرفی شود. زیرا هویتی در جهان داریم که این موضوع بسیار ارزشمند است و ما نتوانسته‌ایم از این هویت به خوبی مراقبت کنیم. امیدوارم روزی شاهد رونق صنایع دستی اصفهان باشیم و بتوانیم فرهنگ و هنر شهرمان را در دیگر کشورها به نمایش بگذاریم که این اقدام، شاهدی بر تمدن ایران است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی اصفهان، بحران کرونا را مانع رشد گردشگری اصفهان دانست که همین باعث شد نتوانیم در این دو بخش پیشرفت چشمگیری شاهد باشیم و امیدوارم با ریشه کن شدن این بیماری آرامش به جهان و مردم ایران بازگردد.