طبق اخبار منتشرشده از ۲۱ عضو فعلی شورای شهر تهران، ۱۲ نفر در انتخابات شورای شهر ششم ثبت‌نام کردند و حالا با اعلام صلاحیت تأییدشدگان، مشخص شده که از این تعداد تنها دو نفر تأیید صلاحیت و مابقی «رد»صلاحیت شده‌اند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران در رابطه با وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیئت نظارت و هیئت اجرائی گفته است: ۸۱ درصد از اعضای شورای شهر فعلی توسط هیئت اجرائی ردصلاحیت شده‌اند. محمود میرلوحی یکی از اعضای فعلی شورای شهر تهران که نامش جزء ردصلاحیت‌شدگان است، با تأکید بر اینکه رفتار دوگانه‌ای را از سوی هیئت نظارت شاهد هستیم، گفته است: کسانی که ما را ردصلاحیت کرده‌اند، می‌خواهند با مشارکت حداقلی مردم و بی‌رقیب سر کار بیایند و نمی‌خواهند فضای رقابتی ایجاد شود؛ چراکه این افراد ردصلاحیت‌شده، رأی میلیونی دارند. وی با تأکید بر اینکه همه اعضای ردصلاحیت‌شده، به نتایج اعتراض کردند، می‌گوید: اعضای فعلی رأی میلیونی دارند و در این چهار سال جلوی غارت‌ها از شهر را گرفته‌اند و با جریان انحصارطلب و رانت‌خوار مقابله کردند و حالا با دلایلی مانند عدم التزام و عضویت در احزاب ما را ردصلاحیت کردند! البته ماجرای ردصلاحیت‌ها فقط مربوط به تهران نیست و تقریبا در سراسر کشور با ردصلاحیت گسترده نامزدها مواجه هستیم تا جایی که انتقادهای بسیاری در رابطه با برخورد سلیقه‌ای در بررسی صلاحیت‌ها منتج به واکنش اصولگرایان مجلس نیز شده است. در همین رابطه محسن پیرهادی، عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، خواستار رعایت انصاف و عدالت در رسیدگی به شکایت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا شد و گفت: هیئت‌های نظارت در بررسی مجدد پرونده‌های معترضان اسناد مثبت را ملاک عمل قرار دهند و از تصمیم‌گیری براساس گزارش‌های غیررسمی و نامعتبر خودداری کنند. این عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با بیان اینکه همان‌طورکه در روایت مکررا تأکید شده است، حفظ آبروی مؤمن از حفظ آبروی خانه خدا مهم‌تر و اولی‌تر است، ادامه داد: ضروری است که هیئت‌های نظارت به دور از نگاه سیاسی، جناحی، قومی و مذهبی در بررسی شکایات و احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا مراقب آبروی مردم بوده و هوشیار باشند که خواسته یا نخواسته در جهت تأمین منافع شخصی یا گروهی حقی از فردی را ضایع نکنند. وی اظهار کرد: ملاک عمل و رویکرد اعضای محترم هیئت‌های نظارت و اجرائی در بررسی صلاحیت و رسیدگی به شکایت آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان از سوی هیئت‌های اجرائی و هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها تأیید نشده است، باید اسناد مثبت ارجاع‌شده به آنها باشد و از توجه به هرگونه گزارش غیررسمی و پراکنده‌گویی‌ها که از غرض قومی و محلی خالی نیستند، خودداری کنند.

در دیگر سوی واکنش‌ها به ردصلاحیت نامزدهای شوراهای شهر و روستا شاهد جلسه رئیس مجلس و وزیر کشور بودیم که بابک نگاهداری، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در توضیح مباحث مطرح‌شده در این جلسه گفته است: قالیباف در این جلسه تأکید داشت که حضور افراد متخصص، متعهد و دارای تجربه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت شهری در شوراها می‌تواند موجب ارتقا و بهبود شرایط محیطی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرها شود؛ ازاین‌رو نباید انتخابات شورای شهر و روستا، کم‌اهمیت در نظر گرفته شود و احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زایل نشود. وی به نقل از رئیس مجلس، گفت: هم باید خطوط قرمز قانونی و نظر مراجع مورد استعلام مورد نظر باشد و هم درعین‌حال از رویکرد جناحی جدا دوری شود. درباره هر دو جناح سیاسی نباید دایره صلاحیت‌ها آن‌قدر تنگ شود که بسیاری از افراد متخصص و متعهد نیز امکان حضور در این انتخابات را نداشته باشند. با توجه به آنچه برخی جناح‌های سیاسی می‌گویند، لازم است که کاملا منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، هیئت نظارت عمل کند. نگاهداری تأکید کرد: بنابراین در این جلسه با همین رویکرد و با نظر ریاست مجلس و اعضای هیئت نظارت، پس از مباحثات صورت‌گرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از همه مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیئت نظارت مورد تأیید قرار گیرد». وی گفت: به نظر می‌رسد با این تصمیم مشکل تعداد زیادی از داوطلبان ردصلاحیت‌شده برطرف و صلاحیت آنها تأیید شود تا شاهد حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات شوراهای شهر و روستا باشیم. در همین راستا، رئیس هئیت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران نیز با اشاره به آغاز بررسی شکایت هزارو ۶۴۴ داوطلب ردصلاحیت‌شده انتخابات شوراها در هیئت‌های نظارت، گفت: براساس نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های نظارت، افراد با سلایق سیاسی و از ادیان و مذاهب مختلف تأیید یا ردصلاحیت شدند لذا تأکید ما بر اجرای قانون بوده و هیچ‌گاه نگاه سیاسی، حزبی و قبیله‌ای نداشتیم.

احمد نادری در توضیح آخرین اقدامات هئیت نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران، گفت: هیئت از روز گذشته وارد بحث رسیدگی به شکایات افراد ردشده توسط هیئت‌های شهرستانی استان تهران شده است. طبق قانون چهار روز زمان برای داوطلبان ردصلاحیت شده که اعتراض داشتند، تعیین کردیم و این زمان روز گذشته به پایان رسید و این اطمینان را به همه شهروندان می‌دهیم که با دقت و وسواس به تمامی شکایات و اعتراض‌ها رسیدگی خواهیم کرد و اگر اشتباهی صورت گرفته یا نقص مدرکی وجود داشته باشد، با بررسی دقیق‌تر مرتفع خواهیم کرد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ردصلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها ارتباطی با اصلاح‌طلب یا اصولگرایی و در حقیقت گرایش سیاسی افراد ندارد، هیئت‌های اجرائی و نظارت بدون درنظرگرفتن سلایق سیاسی داوطلبان، صلاحیت آنها را بررسی کردند. همه سلایق سیاسی پذیرفته‌شده در نظام جمهوری اسلامی برای هیئت‌های نظارت محترم است و ما طبق قانون و تخصصی به صلاحیت افراد ورود کردیم. نادری معتقد است: براساس نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های نظارت، افراد با سلایق سیاسی و از ادیان و مذاهب مختلف تأیید یا ردصلاحیت شدند لذا تأکید ما بر اجرای قانون بوده و هیچ‌گاه نگاه سیاسی، حزبی و قبیله‌ای نداشتیم.