به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در دومین مانور کاهش مصرف برق دستگاه های اجرایی و ادارات دولتی که بطور همزمان در سراسر استان برگزار شد، اعمال کاهش برق مصرفی نهادهای اجرایی در استان اصفهان با حضور مدیریت بحران استانداری اصفهان، مدیران عامل شرکت های توزیع برق استان و شهرستان اصفهان و مدیران بحران و پدافند غیرعامل و انرژی در دستگاه های دولتی در 23 شهرستان استان اصفهان برگزار گردید.
عبور از قله پیک تابستان با حداکثر صرفه جویی
حمید علاقمندان، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با ابراز قدردانی از همراهی و همیاری دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی در استان برای حضور در مانور کاهش مصرف برق که بطور همزمان روز پانزده اردیبهشت در سراسر کشور برگزار شد، گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی که همچنان بر کشور و بویژه استان اصفهان حاکم شده و همچنین افزایش زود هنگام درجه حرارت که باعث افزایش مصرف برق شده، با اجرای دو مانور، ابتدا در شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو و سپس دیگر ادارات دولتی و دستگاه های اجرایی توانستیم، کاهش میزان مصرف را محقق سازیم.
علاقمندان با بیان آنکه برای تحقق الگوی کاهش مصرف و عبور از قله پیک تابستان بدون خاموشی، طالب یاری و همراهی از سوی نهادهای دولتی، صنایع، کشاورزان، مراکز تجاری و مسکونی هستیم، افزود: تمام توان خود را بکار گرفته ایم تا به سلامت و با حداقل تنش در مصرف برق، تابستان امسال را سپری کنیم.
مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان با بیان اهمیت فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه در همه حوزه ها، از اقدامات شرکت توزیع برق استان و نهادهای دیگر برای مدیریت بهینه و تحقق حداکثر صرفه جویی در مصرف برق و آب سخن راند و گفت: در این برهه که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، لازم است دقت بیشتری در مدیریت مصرف اعمال شود تا مردم ما با مشکلات مضاعفی مواجه نشوند.
حمید علاقمندان با ابراز خرسندی از کاهش مصارف برق در ساختمان های اداری ، اظهار کرد: با توجه به اینکه افزایش دما، پیک بار را افزایش داده است، وظیفه سنگینی در مدیریت پیک بار داریم.

کاهش مصرف برق از 50درصد تا 90درصد
محمدرضا مومنیان، رئیس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان درحاشیه این مانور به خبرنگار ما گفت: باتوجه به شرایط جوی بلحاظ کاهش بارش ها، افت آبهای پشت سد وگرمای زودرس هوا و راه اندازی زود هنگام وسایل سرمایشی، برنامه مدیریت و کاهش مصرف برق توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر از مراکز دولتی و ادارات آغاز گردید و سناریوی اجرایی آن از طریق دستورالعمل مربوطه تعریف شد.
مومنیان در ادامه افزود: نخستین مرحله اجرای مانور کاهش مصرف برق در ساختمان های اداری زیرمجموعه وزارت نیرو که شامل تمام ادارات برق و آب در کل کشور است، آغاز شد و ما نیز این مانور را در هفته گذشته در 23شهرستان تابعه استان اصفهان برای 64 ساختمان تحت پوشش اجرا نمودیم.
وی بیان کرد: طبق دستورالعمل و سناریوی تعریف شده، بایستی از ساعت 11 تا پایان وقت اداری، تمام ادارات، مصرف برق خود را تا 50درصد و بعد از پایان وقت اداری تا 90درصد کاهش دهند. همچنین، در مانور هفته گذشته که فقط برای ساختمان های زیرمجموعه وزارت نیرو انجام شد، اجرای الگوی کاهش مصرف، نتایج خوبی به همراه داشت.
رئیس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به اجرای مانور دوم مدیریت کاهش مصرف در تمام ساختمان ها و مراکز دولتی در 23 شهرستان در 15 اردیبهشت، بیان کرد: این مانور بصورت ویدئو کنفرانس با حضورمدیر کل مدیریت بحران استانداری، فرمانداری ها، مدیران ادارات دولتی، مدیران انرژی و پدافندغیرعامل با حضور در استان اصفهان انجام شد.
وی درباره میزان حضور ساختمان های دولتی در این مانور گفت: بیش از 80درصد ادارات دولتی مجهز به کنتور هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور هستند که در مانور، نمودارهای مصارف ادارات منتخب از راه دور پایش شدند که نشان داد اکثر ادارات، الگوی کاهش مصرف را با تاکید بر کاهش استفاده از تجهیزات سرمایشی رعایت کردند.
مومنیان با اشاره به جایگزینی لامپ های کم مصرف، استفاده از وسایل برقی با رتبه بندی انرژی A و بالاتر در ساختمانهای دولتی و مسکونی، از همکاری خوب ادارات خبر داد و گفت: در کنار تعدیل مصرف برق، تعدادی از ساختمان های دولتی از دیزل ژنراتور و پنل های خورشیدی نیز برای تامین برق خود استفاده می کنند.
وی در ادامه مباحث اصلاح الگوی مصرف، گفت: از هموطنان انتظار داریم که با رعایت مصرف برق در ساعات پیک، مثل استفاده از کولرهای آبی با دور کند و استفاده از کولر های گازی با حداکثر 25درجه سانتیگراد و همچنین بکارگیری وسایل برقی پر مصرف خود از ساعت 11 شب تا 11 صبح ، علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، فشار کمتری به شبکه های توزیع تحمیل شود.
مومنیان درباره چگونگی تامین سوخت (گازوئیل) دیزل ژنراتورهای اضطراری گفت: این موضوع نیاز به همکاری بیشتر شرکت نفت برای اختصاص سوخت دارد . البته هر شرکت و سازمانی که متقاضی گازوئیل باشد، شرکت توزیع برق استان آمادگی همکاری و معرفی به شرکت پالایش نفت را دارد و امیدواریم که تا قبل از شروع فصل گرما، تسهیلاتی فراهم شود تا سوخت مورد نیاز تامین و تحویل گردد.
رئیس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان از فعالیت و مشاوره های همکاران واحد مدیریت مصرف در ادارات برق شهرستان ها در ارائه راهکارهای مدیریت و کاهش مصرف به ادارات و سایر مشترکین خبر داد و گفت: لازم است با عزم و اراده ملی برای گذر از پیک تابستان، الگوی کاهش مصرف را بطور جدی دنبال کنیم تا مشترکان دچار مشکلاتی به لحاظ خاموشی های ناخواسته نشوند.