به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در مراسمی با حضور معاون وزیر نیرو، رئیس سازمان بسیج سازندگی و دیگر فرماندهان سپاه صاحب الزمان و بسیج سازندگی، استاندار، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهراصفهان و مدیران شرکت های توزیع برق استان و شهرستان اصفهان، 558 پروژه در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر، شامل 400نیروگاه خورشیدی، 39طرح اشتغالزا و 119پروژه رفع محرومیت افتتاح شد.
توسعه کشور مستلزم کار جهادی است
سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب الزمان استان اصفهان با گرامیداشت یادوخاطره شهدای دفاع مقدس بویژه شهدای 25 آبان و تبریک هفته بسیج، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، بسیج را لشگر مخلص خدا نامید و حاکمیت فرهنگ بسیجی را مانع از شکست کشور در مقابل دشمنان دانست.
فرمانده سپاه صاحب الزمان با اشاره به تفاهم نامه هایی با شرکت های توزیع برق استان درخصوص حمایت از پروژه های نیروگاهی و جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر، گفت: حضور معاون وزیر نیرو در آیین افتتاح 558 پروژه در زمینه احداث نیروگاه های برق خورشیدی در استان اصفهان که حاصل همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف است را، ارج می نهیم و این اقدام به منزله روشن کردن چشم انداز جدیدی در استان باتوجه به شرایط اقلیمی حاکم است.
سردار فدا اظهار کرد: افتتاح 400 نیروگاه خورشیدی با همت و مجاهدت های بسیجیان و مردم کشورمان در این ایام بلحاظ تولید انرژی پاک و تحقق پدافندغیرعامل، ایجاد درآمد پایدار بویژه برای روستائیان در شرایط خشکسالی و مناطق محروم استان، اقدامی ارزشمند و حرکت جهادی در راستای منویات مقام معظم رهبری است. وی تاکید کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، بدون کار جهادی و انقلابی نمی توانیم این کشور را به سروسامان برسانیم.
تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در مصرف انرژی
در ادامه، سیدرضا مرتضوی، استانداراصفهان در گرامیداشت هفته بسیج به قرابت بیشتر با اندیشه های متعالی و پویای بسیج توصیه کرد و گفت: تشکیل بسیج مستضعفان در 5آذر سال 1358، تبلور مجدد بسیج در مسیر حرکت تاریخ بوده است. وی ظرفیت بسیج در تحقق ارزشهای الهی در جامعه را بعنوان بیمه ای برای جامعه دانست و افزود: خوشبختانه، این ظرفیت در ساختار اداری ما وارد شده و شاهد اتفاقات خوبی در نتیجه تفکر بسیجی هستیم.
استانداراصفهان با بیان آنکه بسیج سازندگی با الگو گرفتن از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، نقشی بی بدیل در تحقق توسعه پایدار و پویا ایفا می کند، افتتاح 400 نیروگاه خورشیدی، 39 طرح اشتغالزا و 119 پروژه رفع محرومیت در سطح استان اصفهان را، حاصل نگرش بسیجی در مصرف انرژی و پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: با مصرف بخردانه و هدفمند انرژی های فسیلی، باید در ذخیره انرژی برای آیندگان درایت نماییم.
استقرار پنل های خورشیدی با نگاه اقتصادی
در این مراسم، سردار زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، تحقق مردم سالاری دینی توسط امام راحل و تبدیل تهدیدها به فرصت را بعنوان بزرگترین سرمایه برای کشور نامید و گفت: اکنون در ابعاد دیگری از خدمت رسانی که محرومیت زدایی از جامعه است، بسر می بریم.  وی حضور فعال بسیجیان و آحاد ملت در عرصه های مختلف، ازجمله حضور 200هزارجهادگر در مقابله با کرونا، تولید ماسک و مشارکت در واکسیناسیون را ارزشمند خواند و افزود: با رویکرد مثبت دولت سیزدهم به مردم، بسته جامع حمایت و همراهی بسیج و مردم برای کاهش تورم و رفع محرومیت، مبنای فعالیت های مشترک سازمان بسیج و دستگاه های اجرایی قرار خواهد گرفت و در دهه فجر شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.
سردارزهرایی از ساماندهی گروه های جهادی و جهادگران در مناطق محروم به دستور مقام معظم رهبری و حمایت دولت خبر داد و گفت: 42هزار گروه جهادی در کشور فعال هستند و واگذاری پروژه های محرومیت زدایی در کارگروه های مختلف انجام می گیرد.
وی، اجرای پروژه ها توسط بسیج سازندگی را بصورت غیرانتفاعی با تمرکز برمناطق محروم و رستاها اعلام کرد و توضیح داد: در طرح جامع محرومیت زدایی، تامین آب شرب و آب کشاورزی درروستاها و نقاط حاشیه شهرها، استقرار پنل های خورشیدی با نگاه اقتصادی برای امرار معاش مناطق محروم و شرایط خشکسالی درنظر گرفته شده است.
سردارزهرایی یادآورشد: در طرح جامع محرومیت زدایی، 2هزارو553 پروژه در سراسر کشور اجراشده که اکنون 119 پروژه در اصفهان افتتاح می شود. همچنین، افتتاح 400نیروگاه خورشیدی در استان با هدف تامین انرژی پایدار و اقتصادی است.
وی از نقش بسیج در راه اندازی 26هزارصندوق تسهیلگری، 401صندوق قرض الحسنه با هدف حمایت از تولید، 151 تعاونی و چندین هزار کارگاه اشتغالزایی و 39 کارگاه در اصفهان خبرداد.
استان اصفهان، پیشرو در احداث نیروگاه خورشیدی
در این مراسم، محمود کمانی، معاون وزیرنیرو و مدیرعامل ساتبا با ابراز قدردانی از تلاش بسیج و سپاه صاحب الزمان، شرکت های توزیع برق استان و اصفهان و مسئولان بانک های عامل، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر درکشور را حدود 950 مگاوات اعلام کرد و گفت: در کشور ما فقط 1درصد تولید می شود که در مقایسه با 30درصد نسبت جهانی و 60 تا70درصد در کشورهای پیشرفته، بسیار پایین و فاصله زیادی داریم.
معاون وزیرنیرو با اشاره به حدود 72مگاوات، ظرفیت تولید نیروگاهی کشور، ظرفیت 15مگاوات در استان اصفهان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: استان اصفهان دراین زمینه پیشرو بوده و شرایط استان نیز مستعد احداث نیروگاه های خورشیدی است.
وی در بیان اهمیت انرژی های تجدیدپذیر در اقتصاد کلان توضیح داد: هرکیلووات برق خورشیدی درسال، 800کیلووات برق تولید می کند که درمصرف 23میلیون مترمکعب گاز باهزینه 4میلیون دلار، صرفه جویی می شود و علاوه بر صرفه جویی هزینه ها، ایجاد اشتغال، انرژی پاک و کاهش آلاینده ها، مهمترین اثر تولید پنل در بخش خانگی است که می تواند ایجاد درآمد نماید.
محمود کمانی اظهارکرد: وزارت نیرو، برای تولید 10هزارمگاوات با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر که 10برابر ظرفیت فعلی است، درحال تدوین تفاهمنامه با بسیج سازندگی است تا با کمک بسیج، این اقدام برای استان های مستعد انجام گیرد. وی با ابراز قدردانی از تلاش بسیج و شرکت های توزیع برق استان و شهرستان، ابراز امیدواری کرد که استان اصفهان در برنامه های آتی وزارت نیرو همواره پیشرو باشد.
در این مراسم که 558پروژه با رمز "یازهرا" افتتاح گردید، در شهرستان های آران و بیدگل با حضور معاون برق شهرستان و دیگر مقامات محلی بصورت ویدئوکنفرانس، 60 پنل خورشیدی 5کیلووات افتتاح شد.  در شهرستان مبارکه، پروژه ای به وسعت 361مترمربع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و500میلیون در باغملک به بهره برداری رسید و در خمینی شهر نیز 200واحد نیروگاهی به همت بسیج سازندگی با پرداخت یک میلیارد تسهیلات قرض الحسنه افتتاح گردید.