به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، در دومین نشست مجمع تشکل های فرش دستباف ایران که به میزبانی اصفهان و همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف در محل نمایشگاه دائمی بین المللی استان اصفهان برگزار شد، اعضای اتحادیه و تشکل های این حوزه به موضوعات افزایش تعرفه واردات ابریشم، دریافت مالیات بر ارزش افزوده علیرغم مصوبه های قانونی و لزوم تشکیل وزارتخانه اختصاصی فرش یا سازمانی تحت نهاد ریاست جمهوری پرداختند.

سعیدعصاچی، نایب رئیس اتحادیه فرش دستباف اصفهان با اشاره به صدور بیش از 300نامه و جلسات متعدد درباره رفع موانع صادرات و تولید فرش دستباف، گفت: مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. براین اساس، دومین نشست مجمع تشکل های فرش دستباف ایران در اصفهان با هدف پیگیری موارد فوق برگزار می گردد.

احد عظیم زاده، رئیس اتحادیه فرش دستباف تبریز گفت: متولی مرکز ملی فرش باید دارای تخصص لازم در این زمینه باشد و از صفرتاصد صنعت فرش دستباف آگاه باشد. همچنین، تشکل ها و اتحادیه ها با اتحاد و همدلی مانع از اتخاذ تصمیمات خودسرانه و نسنجیده شوند. وی افزود: این صنعت با 2میلیون و 50هزار بافنده و پوشش جمعیت 10میلیونی، لزوم برخورداری از وزارتخانه یا سازمانی تحت پوشش معاونت ریاست جمهوری را می طلبد.

عظیم زاده با صحبت از آبروی 3هزارساله صنعت فرش ایران، لزوم تفکیک عناوین فرش دستباف و ماشینی را مطرح نمود و گفت: بدلیل وضعیت تحریم ها و برخی خودتحریمی ها، بخشی از بازارها را ازدست داده ایم. البته هنوز بازارهای جدیدی هستند که طالب فرش ایران هستند و وابستگان امور خارجه می توانند در این زمینه تسهیلگر باشند.

حامدچمن رخ، نماینده اتحادیه فرش دستباف مشهد و عضو هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران با انتقاد از افزایش 26درصدی تعرفه ابریشم علیرغم مصوبه کمیسیون ماده 1، این تصمیم را غیرکارشناسی نامید و گفت: بافندگان فرش ابریشم که بیشتر در قم و اصفهان هستند، نیازمند استفاده از ابریشم وارداتی هستند. زیرا، ابریشم داخل نه تنها از کیفیت لازم در بافت برخوردار نیست بلکه میزان اندک تولید داخل، تکافوی مصرف را نمیدهد.

چمن رخ با اشاره به پیگیری های فراوان مربوط به اصلاح تعرفه که از 26درصد به 20درصد کاهش یافته است، گفت: حذف ارز4200تومانی نیز باعث افزایش ابریشم وارداتی می شود که قرار بود این تعرفه نیز کاهش یابد، اما هموز اجرا نشده و باعث آسیب های فراوانی برای این هنر نفیس شده است.

ابولفضل رجبیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم، با اذعان به بند13قانون حمایت از مصرف کننده و معافیت مالیات برارزش افزوده مواد اولیه فرش دستباف، از بی توجهی به قانون و دریافت مالیات از فعالان این عرصه گلایه کرد.

خبرنگار: فرزانه افسرطه

علی شهبازی، عضوهیات مدیره اتحادیه فرش دستباف اصفهان و نایب رئیس اتحادیه فرش روستایی کشور، از عدم باور مسئولان نسبت به فرش ایران و تصمیمات نادرست گلایه کرد و گفت: وظیفه تشکل و اتحادیه های فرش است تا آگاهی دراین زمینه را ایجاد کنیم. زیرا، در ساختار فعلی، در حق فرش دستباف، غیرمنصفانه عمل شده و لازم است ما از طریق اتحادیه ها، استانداران را بمنظور پیگیری و نهایی کردن موضوع موظف سازیم.

شهبازی، حذف مالیات برارزش افزوده در تمام موارد فرش را مشروع و قانونی اعلام کرد و گفت: این قانون در سال گذشته مصوب شده است.

ابوالفضل صادقی، رئیس اتحادیه فرش دستباف استان قم با استقبال از پیشنهاد استان اصفهان درخصوص تشکیل مجمع و فرصتی برای رساندن صدای فعالان صنعت فرش به دولت، اظهار کرد: جابجایی صنعت فرش از شمولیت سازمان صمت به میراث فرهنگی، غیرکارشناسی و نادرست است و صنعت فرش باید در جایگاه وزارتخانه یا سازمانی مستقل مطرح شود تا بتواند جایگاه ازدست رفته خود را بازیابد. وی با تاکید بر کاهش تعرفه ابریشم و اینکه ابریشم داخل برای سبک فرش های ابریشمی مناسب نیست، ادعای کذب عده ای درباره امکان تولید ابریشم در داخل را بخاطر منافع شخصی دانست که مستلزم رسیدگی دولت با نظرات کارشناسی است.

وی گفت: استان قم در جایگاه بزرگترین تولیدکننده فرش ابریشم در دنیا، 20درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده و اتفاقات اخیر در زمینه تعرفه ابریشم موجب زیان به اشتغال، آسیب به بازار فرش ایران و بیکاری می گردد، ضمن آنکه استفاده از ابریشم مصنوعی برای آینده فرش ایران تهدید دیگری است.

محمدرضاصباغ، عضو انجمن فرش استان همدان و رئیس طراحان فرش ایران، طرح و نقش قالی را مجموعه ای ارزشمند از خرده فرهنگ های کشور نامید که علاوه بر ارزش مادی، ارزش معنوی بالایی دارد و باید در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم.

رحمت‌الله تجدد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان، با اشاره به تجربه دیرینه فعالان فرش کشور، اختصاص یک وزارتخانه و سازمانی به هنر و صنعت فرش را موثر در رفع موانع دانست.

کسایی، رئیس سابق اتحادیه فرش دستباف تهران با بیان ضرورت هماهنگی و انسجام فعالان فرش و مشکلات بافندگان، تاکید کرد: اگر نتوانیم رضایت بافندگان فرش را تامین کنیم، نمی توان انتظار موفقیت داشت.

احمدرضا کریمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، ضرر صنعت فرش را ضرر برای نظام و کشور نامید وگفت: ایران، مهد برند و تمدن و زادگاه اصلی فرش دستباف دنیا است، رقبای ما از امکانات و روش ما کپی‌برداری کرده‌اند، اما صنعت فرش در آن کشورها از جایگاه بالاتری برخوردار است. چنانچه، کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان و هندوستان برای صادرکنندگان این صنعت تسهیلات طلایی در نظر گرفته‌اند.

وی دغدغه فعالان فرش را، مشکلات بافندگان با پایین‌ترین سطح درآمد ذکر کرد و افزود: همچنان که دولت موانع و شرایط را سخت کند، بیکاری چندمیلیون در حوزه فرش را بدنبال خواهد داشت.

کریمی با اشاره به عدم اطلاع دولت از ظرفیت‌های صنعت فرش، مخالفت با انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث را اعلام کرد و گفت: از دولت می‌خواهیم با باور به این صنعت، مشکلات آن برطرف و قانون معافیت مالیاتی را اجرا کند. همچنین، با افزایش تعرفه بر واردات ابریشم به ما می‌گویند باید ذائقه دنیا را تغییر دهیم، درحالیکه براساس قانون تجارت، باید مطابق ذائقه دنیا تولید کنیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، هزینه‌ برای صنعت فرش را، باعث ایجاد درآمد برای کشور دانست و گفت: ارتقای جایگاه فرش به نفع نظام خواهد بود.