مدیرکل گمرکات استان اصفهان در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روزجهانی گمرک، 26ژانویه همزمان با 6بهمن، از فعالان گمرک بعنوان مرزبانان اقتصادی کشور نام برد که برای تامین پایدار زنجیره تولید، صادرات و واردات کالاهای اساسی مردم حتی در شرایط کرونا بدون وقفه فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، رسول کوهستانی پزوه، مدیرکل گمرکات استان اصفهان، شعار امسال روزجهانی گمرک را "تحول دیجیتال در گمرک با پذیرش فرهنگ داده و ایجاد یک محیط پویای گمرکی" اعلام کرد و گفت: حذف کاغذ و توسعه فعالیت دیجیتال گمرک با استفاده از سامانه های جامع گمرکی، پنجره واحد فرامرزی، سامانه جامع تجارت و سامانه های دیگر توانسته در تسریع و شفافیت فعالیت گمرک موثر باشد. چنانچه، علاوه بر پرداخت بصورت الکترونیک، امکان اظهار برای صادرات و واردات از راه دور در هرلحظه و هر مکان میسر شده است.

وی با اشاره به ارتباط گمرک با بیش از 86نهاد در وضع قوانین، صدور کارت و مجوزها، کنترل، ترخیص وموارد دیگر، اقدامات گمرک برای کاهش زمان عملیات را برشمرد و افزود: گمرکات اصفهان بلحاظ صادرات، پس از استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و تهران در جایگاه پنجم  و از نظر واردات در جایگاه دوازدهم تا پانزدهم کشور قرار دارد.
مدیرکل گمرک استان اصفهان بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال‌، ۷۴۳ قلم کالا به ارزش یک هزارو ۹۶میلیارد دلار از استان به ۹۳ کشور دنیا صادر شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۶۳درصد و از نظر وزنی ۱۴درصد رشد داشته است. همچنین، کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان، امارات و چین بعنوان مهمترین مقاصد صادراتی استان اصفهان محسوب می‌شوند.

وی افزود: مصنوعات چُدن و آهن، فرآورده‌های نفتی، فرش و کفپوش، محصولات لبنی، مواد و وسایل پلاستیکی و مس و مصنوعات آن در رده‌های بعدی کالاهای صادر شده به دیگر کشورها قرار دارند.

کوهستانی با صحبت از اهمیت گمرکات استان اصفهان بدلیل استقرار قُطب‌های صنعتی نظیر فولاد، منسوجات، هواپیماسازی، لوازم خانگی، رنگ‌سازی و صنایع نظامی، گفت: کاشان، مجتمع فولاد مبارکه و ذوب‌آهن، فعالترین گمرک‌های استان هستند. وی رشد درآمد گمرکات استان در ۱۰ماهه سال جاری را 156درصد نسبت به سال گذشته اعلام کرد و افزود: این گمرکات دراین مدت، 7هزار میلیارد و ۵۶ میلیون ریال درآمد داشتتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان از ورود ۴۰۰ دستگاه کامیون در گمرکات استان خبرداد که فقط حدود ۷۰ دستگاه ترخیص شده و مابقی در انبارها در انتظار ترخیص مانده اند. وی افزود: کامیون‌های وارداتی از نظر ملاحظات محیط زیستی، استاندارد، سال ساخت و مسائل گمرکی، مشکل ترخیص ندارند ولی مشکل اصلی این کامیون‌ها مربوط به تاخیر در اختصاص کد رهگیری توسط بانک‌ها است.
وی یادآورشد: این کامیون‌ها بعنوان بیشترین کالای رسوبی و انباشت شده در گمرکات اصفهان محسوب می‌شوند که با ارز شخصی وارد شده و بانک‌ها باید بسرعت آنها را تایید کنند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و موجب تحمیل هزینه انبارداری گمرک به آنها، هزینه مضاعفی به رانندگان و شرکت های حمل و نقل می شود.
کوهستانی پزوه با تاکید بر اینکه ترخیص این کامیون‌ها باید با همت و جدیت پیگیری شود، تصریح کرد: بانک مرکزی دستورالعملی در این زمینه ارائه کرده اما بانک‌های استان اصفهان همکاری لازم را ندارند. 

مدیرکل گمرکات استان اصفهان از کشف ۶ هزار دستگاه ماینر قاچاق در سال جاری خبرداد و گفت: ماینر، پارچه، موتورسیکلت، پوشاک، لوازم خانگی، لوازم یدکی و کارت گرافیک بیشترین کالای قاچاق مکشوفه در ۱۰ ماهه سال جاری در استان محسوب می‌شوند.

رسول کوهستانی پزوه در صحبت از رسیدگی به اختلافات گمرکی و جلسات با اتحادیه ها، اتاق بازرگانی و اختصاص تسهیلات به فعالان اقتصادی، اصلاح قوانین را مهمترین عامل بازدارنده قاچاق عنوان کرد و گفت: باید قوانین و مقررات در مبادی ورودی مرزها و معدوم سازی رعایت شود تا شاهد موفقیت در فرایند مبارزه با قاچاق باشیم.

فرزانه افسرطه