به گزارش اقتصاد بازار، محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در یک نشست مجازی با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، با بیان توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در منطقه، شرایط سرمایه گذاری در این منطقه را برای سرمایه گذاران تشریح کرد.

وی در صحبت از اقدامات انجام شده، گفت: علیرغم اینکه در سال های گذشته در مناطق آزاد در سطح کشور چندان موفق نبوده ایم، اما تلاش ما بر این بوده تا در سه سال گذشته، بصورت برنامه محور و با تحقیق و مطالعه پیش از انجام هر اقدامی، فعالیت های خود را برنامه ریزی کنیم و خوشبختانه، خروجی های مثبتی را هم داشته ایم. چانچه، در حال حاضرحدود 210هزار میلیارد تومان با نرخ دلار 25 هزار تومان، پروژه های در حال اجرا داریم که در مرحله عملیات ساخت، نصب و تجهیز هستند.

هدایی در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در منطقه چابهار اظهار کرد: ما طیف گسترده ای از سرمایه گذاران مختلف را در کنار همدیگر داریم و امکانات مناسب برای هر فعالیتی درطرح تفصیلی ما پیش بینی شده و قابلیت اجرا دارد، ولی تاکید ما برراه اندازی صنایع آب بر هست که نزدیک به دریا باشند ودر عین حال، سازگار با شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم چابهار باشند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار در ادامه توضیح داد: تاسیسات دریایی مرتبط با شیلات مانند پرورش ماهی در قفس، هنوز جای کار دارد و با توجه به این که بخش عمده ای از منطقه آزاد چابهاردر مجاورت خلیج چابهار واقع شده و آب های ارامی دارد، بسیار برای پروژه های شیلاتی توجیه پذیراست. همچنین، پرورش میگو، فراوری محصولات شیلاتی، بسته بندی آنها و احداث سردخانه، از دیگر پروژه های حوزه شیلات هستند که با توجه به پتانسیل منطقه، فرصت بکری برای سرمایه گذاری است.

او در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بسیار امیدوارانه می توان کار کرد؛ چرا که در حال حاضر، بندر شهید بهشتی که از بزرگترین بنادربه لحاظ وسعت است، از پتانسل بالایی برخوردار است و می توان کارهای زیادی در این حوزه انجام داد. اکنون ظرفیت بندر شهید بهشتی حدود هشت میلیون تن است که با طرح های توسعه فاز دو و سه، تا حدود بیست میلیون تن افزایش خواهد یافت و می تواند حجم عظیمی از فرصت های کار، اشتغال و درآمد را ایجاد کند.

محمد هدایی افزود: محدودیتی برای جذب سرمایه گذار نداریم، مگر این که منع قانونی وجود داشته باشد. وی درباره شرایط واگذاری زمین در منطقه چابهارگفت: در منطقه آزاد چابهار ما سه روش برای واگذاری زمین داریم؛ در روشی که برای سرمایه گذاران بنگاه های کوچک (sme ها) ایده ال است، ابتدا یک درخواست از طرف سرمایه گذاردر سامانه سرمایه گذاری ما ثبت می شود و خلاصه ای از طرح توجیحی به پیوست درخواست ارسال می گردد. سپس، یک فرایند اداری داخلی طی میکند که براساس این فرایند اداری، کمیسیون اقتصادی، طرح را تایید می کند.

او یادآور شد: بعد از تایید طرح، متقاضی می تواند با انتخاب یکی از سه روش اجاره، واگذاری حق انتفاع و واگذاری به شرط اجرا و تکمیل، فعالیت خود را آغاز کند.

او خطاب به سرمایه گذاران حاضر در جلسه گفت: توصیه ما، انتخاب روش واگذری حق انتفاع است، به دلیل این که بعد از تصویب طرح با رقمی بسیارناچیز زمین بطور اختصاصی برای شما درنظر گرفته می شود. حق انتفاع زمین به مدت دو سال به شما اعطا می گردد و به شما این اختیار داده می شود تا در بازه زمانی دو یا سه سال، پروژه خود را اجرا و به بهره برداری برسانید و بعد از آن، قرارداد به قرارداد واگذاری تبدیل می شود و از زمان شروع قرارداد واگذاری، امکان خرید زمین بصورت اقساطی برایتان فراهم می گردد.