نشست «معرفی ظرفیت‌های صنعت فرانچایز در توسعه ‌کسب‌وکارهای حوزه صنایع غذایی» با هدف ترویج و توسعه مفهوم فرانچایز در توسعه ‌کسب‌وکارها و همچنین کمک به شبکه‌سازی میان اعضای اتاق و متخصصان حوزه فرانچایز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این رویداد که سومین رویداد از سلسله رویدادهای اتاق تهران در حوزه فرانچایز است و با همکاری معاونت کسب‌وکار اتاق تهران و انجمن فرانچایز ایران برگزار می‌شود، الزامات توسعه صنعت فرانچایز تبیین شد.

در ابتدای این جلسه، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات ‌کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سخنانی، مدل فرانچایز را ابزار مناسبی برای کاهش زمان ورود به بازار و کاهش ریسک‌های توسعه ‌کسب‌وکار عنوان کرد و گفت: درصورت عملکرد صحیح ‌کسب‌وکارهای فرانچایز، شاهد گسترش ‌کسب‌وکارهای حرفه ای و استاندارد در کشور خواهیم بود.

او در ادامه، سه عامل «ساختار قوانین و مقررات و آشنایی وکلا با این ساختار»، «دانش ‌کسب‌وکارهای فعال در صنعت فرانچایز و توجه همزمان به منافع سه ضلع اعم از فرانچایزور، فرانچایزی و مصرف‌کننده نهایی» و «بهره‌برداری از فناوری به‌ویژه در حوزه کلان داده» را لازمه توسعه موفقیت‌آمیز این صنعت در کشور دانست.

همچنین، محمدعلی ملایی، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران، ضمن ابراز خرسندی از گسترش ادبیات فرانچایز در فضای ‌کسب‌وکار، ضمن ارائه تعریفی از فرانچایز،‌ از اثرگذاری شتاب‌دهنده‌ها در توسعه ‌کسب‌وکارهای مختلف براساس مدل فرانچایز سخن گفت. او در عین حال عدم توجه دقیق و همزمان به سه ضلع اصلی این صنعت شامل فرانچایزور، فرانچایزی و مصرف‌کننده نهایی را مانع اساسی توسعه فرانچایز در صنایع غذایی دانست.

سپس روهام قلیچ، رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن فرانچایز ایران، به تبیین تفاوت‌های سه عبارت فرانچایز، نمایندگی و شعبه پرداخت و به پیچیدگی‌های مدل فرانچایز به ویژه در حوزه‌های آموزش، دستورالعمل‌ها و مشارکت در سود و زیان اشاره کرد. او موضوعات اجاره و وضعیت اقتصاد عمومی را به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های توسعه فرانچایز عنوان کرد و عملکرد چابک و چریکی و برنامه‌ریزی دقیق را برای موفقیت فرانچایزورها ضروری برشمرد.

پس از آن، آرمان اخلاقی، معاون ارتباطات گروه صنایع غذایی شیرین عسل، درخصوص لزوم آموزش و ادبیات‌سازی این مدل در فضای اقتصادی و ضرورت شفافیت، نظارت، برنامه‌ریزی دقیق و توجه فرانچایزورها به رشد و توسعه فرانچایزی‌ها سخن گفت. او همچنین فرانچایز کردن تولید را موضوعی جذاب و مؤثر جهت توسعه بنگاه‌های تولیدی بیان کرد.

در ادامه امیر زال‌پور، مدیرعامل مجموعه کول‌کاپ، دو عبارت «درک دغدغه‌های فرانچایزی» و «خلاقیت محصول در راستای نیاز مشتری» را مهمترین عوامل موفقیت فرانچایزورها عنوان کرد و گفت: فرانچایزی‌ها جزئی از فرانچایزور بوده و موفقیت کل (فرانچایزور) وابسته به موفقیت جزء (فرانچایزی) است. او همچنین خواستار پیگیری موضوع حق مالکیت فکری در این صنعت شد و مشکل کمبود نیروی انسانی را در این حوزه مورد اشاره قرار داد.

در ادامه، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران به این نکته اشاره کرد که حدود یک تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مربوط به صنعت فرانچایز است و مشخصاً درخصوص کشور آمریکا این نرخ معادل 3 درصد است. ملایی ضمن اشاره به غیبت نمونه‌های موفق جهانی در ایران، توسعه این صنعت در کشور را مستلزم تولید نمونه‌های داخلی بیان کرد. او همچنین از پیچیدگی‌ها و ضرورت توسعه مداوم روابط فرانچایزی سخن گفت و افزود: حتماً لازم است که فرانچایزرها سند FDD را به‌طور دقیق تنظیم کرده و به‌طور شفاف منتشر کنند.

ملایی سپس مدل‌های مختلف فرانچایز اعم از فرانچایز شغلیJob Franchise))، فراچایز محصول (Product Franchise)، فرانچایز سرمایه‌گذاری(Investment Franchise)، فراچایز مدل کسب‌‌وکار (Business Model Franchise) و فرانچایز تغییر (Conversion Franchise) را مطرح و تبیین کرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی