نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی نوشته‌ و از آیت‌الله اژه‌ای درباره عملکرد دستگاه قضایی برای بالادست زاینده‌رود استمداد کمک کرده و خواسته‌ با تمام قوا کمک کنند تا زاینده‌رود احیا شود.

مهدی طغیانی در نشستی با موضوع ارائه راه حل‌هایی برای جریان دایمی زاینده‌رود که در مجتمع فرهنگی آموزشی اقتصاد اصفهان برگزار شد، با تأکید بر پیچیده‌تر شدن مسایل و مشکلات پیرامون زاینده‌رود، اظهار کرد: طبق تابلوی منابع و مصارف که نشان دهنده منابع تأمین آب رودخانه و بار مصرفی آن می‌شود، زاینده‌رود در وضعیت عادی و بدون خشکسالی یک میلیارد مکعب کسری آب دارد و این یعنی مصارفی تعریف شده که منابع آن وجود ندارد و باید مصرف و برداشت آب از منابع زاینده‌رود برداشته شود.

وی ادامه داد: نامه‌ای به رئیس دستگاه قضایی نوشته‌ام و از آیت‌الله اژه‌ای درباره عملکرد دستگاه قضایی برای بالادست زاینده‌رود استمداد کمک کرده‌ام و خواسته‌ با تمام قوا کمک کنند تا زاینده‌رود احیا شود و نگذاریم این مسئله پیچیده‌تر شود.

مانع گسترش جریانات ناپایدار کننده در اصفهان شویم 

محمد درویش، کنشگر محیط زیست نیز در این نشست با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم جریانات ناپایدار کننده در اصفهان گسترش یابد، از مسائلی که موجب افزایش جریانات ناپایدارکننده در حوضه آبی رودخانه می‌شود و از عدم تخصیص حقوق زیست محیطی حریم زاینده‌رود به ویژه تالاب گاوخونی انتقاد کرد.

وی افزود: جاری نبودن زاینده‌رود، روند افت سطح آب‌های زیرزمینی را افزایش داده و باعث گسترده‌تر شدن فرونشست‌ها و مهاجرت از استان خواهد شد، بنابراین باید در هر شرایطی حق‌آبه تالاب گاوخونی را در اولویت بعد از شرب قرار دهیم و این به معنای تقدم آنها بر حوزه صنعت و کشاورزی است.

مسعود صرامی، کارآفرین و بنیان‌گذار سیتی سنتر اصفهان با اشاره به اینکه حکومت‌ها قانون‌گذار، مجری و حافظ آن قوانین هستند، اظهار کرد: کارآفرینان باید برای نیازهای جامعه اندیشیده و با کمک و اتحاد همگانی، هر کار غیرممکن را ممکن کنند.

وی با اشاره به دغدغه‌اش درباره مسئله آب و خشکی زاینده‌رود از نحوه مواجهه خود با مسئله کمبود آب و تأثیرش بر پروژه‌های برنا باتری، سیتی‌سنتر، فدک مال و شهرک سلامت، برای مصرف کمتر و بهینه آب پیشنهاد داد: نخست راه اندازی پروژه تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری و تبدیل آن به آب سفید و قابل استفاده، دوم ایجاد مخازن‌ جمع آوری آب باران در پروژه‌های بهره‌برداری شده به منظور تأمین آب برای مصارف شستشو، آبیاری فضای سبز و انتقال آب به کارخانه برنا باتری برای استفاده در صنایع مورد نیاز که تأثیر به‌سزایی در مدیریت بهینه منابع آبی دارد.

صرامی همچنین به تجربیات خود در ابرپروژه‌های انجام شده یا در حال انجام در اصفهان به‌عنوان دغدغه‌ای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا بتوان این تجربیات را در سطحی کلان اجرا کرد.

راه‌حل‌های بلندمدت نیاز به اعتماد عمومی دارد

آرش رحیمی، مدیر مجتمع آموزشی اقتصاد نیز در این نشست، اظهار کرد: تکرار جلسات تخصصی با حضور اندیشمندان و کارآفرینان و قانون‌گذاران بتواند گره‌ای از وضع موجود بکاهد.

وی با تأکید بر اینکه هر راه‌حل بلندمدتی نیاز به اعتماد عمومی دارد، گفت: زمانی برداشت بالادست و پایین دست زاینده‌رود به نفع حق‌آبه محیط زیست متوقف می‌شود که هم دولت بتواند راه حل‌های منطقی و باورپذیر اقتصادی ارائه دهد و هم مردم بتوانند خیر عمومی را بر نفع شخصی ترجیح دهند.

وی تلاش مدرسه اقتصاد برای آموزش تفکر سیستمی به نوجوانان را راه حلی بلندمدت برای موضوعات کلان ملی دانست.

در پایان این نشست مسعود صرامی از روند احداث بیمارستان شهرک سلامت که می‌تواند در جذب سه میلیارد دلار توریسم سلامت نحوه درآمدهای پایدار در شهر اصفهان را دگرگون کند و همچنین آرش رحیمی از اقدامات انجام شده برای احداث نخستین شهر آموزش در خاورمیانه که اصفهان را به قطب آموزش منطقه تبدیل خواهد کرد، گزارشی ارائه دادند.

منبع: ایسنا