به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، «غلامرضا ملاطاهری» افزود: پروژه‌های هوشمندسازی معادن ایران (مطالعات موردی ایمیدرو) از سال گذشته تعریف و پس از فراخوان آن، دانشگاه تهران به عنوان مجری پروژه انتخاب شد.

وی گفت: مقرر شده تا این دانشگاه به انجام مطالعات تطبیقی در کشورهایی که از نظر تیپ معادن شبیه ایران هستند بپردازد و سپس مدلی برای هوشمند کردن معادن کشور ارائه کند.

پایلوت معدنکاری هوشمند

ملاطاهری بیان‌داشت: این مهم با انجام طراحی هوشمند پنج معدن روباز و زیرزمینی و تامین زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری در دستور کار است که در نهایت پایلوتی برای توسعه به سایر معادن کشور خواهد بود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین ایمیدرو، ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت خبر داد که برپایه استفاده از ظرفیت‌های کشور در حوزه هوشمندسازی در زمینه‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و اچ. اس. ایی ( HEE) یا سلامت، ایمنی و محیط زیست طراحی شده و کارگروهی ذیل آنها شکل گرفته است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اضافه‌کرد: در ادامه از هر یک از سرفصل‌های یاد شده دو موضوع به روش خبرگی انتخاب و هشت مگاپروژه در معادن، کارخانه های فرآوری و حوزه اچ. اس. ایی در هشت محدوده معدنی اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این است که از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود و پس از اینکه چارچوب ها و اهداف مشخص شد با کمک وزارت علوم آنها را فراخوان کرده و عملیاتی کنیم.

آغاز اجرای نسل چهارم صنعتی سازی

ملاطاهری با بیان اینکه اکنون بسیاری شرکت‌ها در این حوزه وارد شده‌اند، یادآور شد: مباحث نسل چهارم انقلاب صنعتی و دیجیتال کردن در شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر انجام شده است که از جمله می‌توان به برنامه ریزی و کنترل تراک ها در چادرملو، استفاده از پهپادها برای نقشه‌برداری و استفاده از ماهواره‌ها و اتوسمپلرها برای تحلیل های برخط داده‌ها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: امروزه در استفاده از هوش مصنوعی در بخش معدن و صنایع معدنی، فاصله‌ای را با کشورهای پیشرو جهان شاهدیم که شرکت‌ها و ایمیدرو در تلاشند این فاصله را به حداقل برسانند، این موضوع نیز در مقوله معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز که از نظر مباحث زیست‌محیطی و اچ. اس. ایی مهم است مطرح بوده و ایمیدرو گام‌های اساسی در حوزه های مذکور برداشته شود.

به ۲۴ مرداد ماه تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی در بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه دانش بنیان در این بخش بین ایمیدرو، ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه، همکاری و تعامل مؤثر طرف‌ها با اولویت همه محورهای مورد تفاهم به‌ویژه تحقق شعار سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، تحقق سند تحول دولت مردمی، ارتقای صنایع معدنی کشور در حوزه فناوری‌های هوشمندسازی با رویکرد افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری و تاب‌آوری اقتصاد کشور است.

بخشی از زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی شامل «تعریف و راهبری کنسرسیوم‌های تحقیق و توسعه بزرگ مشترک میان بنگاه ها و صنایع بزرگ معدنی دارای توانمندی تحقیق و توسعه و شرکت ‌های دانش بنیان»، «احصای نیازهای تجمیعی فناورانه بنگاه ‌ها و صنایع معدنی برای ایجاد بازار مقیاس‌بزرگ برای شرکت های دانش بنیان» و «تضمین ریسک بنگاه‌ها و صنایع بزرگ معدنی در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان» است.

همچنین، «تضمین خرید فناوری‌های پرریسک در حال توسعه»، «تعریف بسته های تشویقی معنادار برای بنگاه ها و صنایع بزرگ معدنی برای ترغیب آنها به پذیرش فناوری های نوین» و «تاسیس مراکز فناوری صنعتی در حوزه های لبه فناوری با هدف اجرای تحقیق و توسعه مشترک میان واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه ها و صنایع بزرگ معدنی، شرکت های دانش بنیان و دانشکده های قطب»، بخش دیگری از این زمینه های همکاری است.

معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز کلید می‌خورد

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: در همین پیوند، ۳۱ مرداد ماه تفاهم‌نامه معدنکاری سبز و تولید فولاد سبز بین ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدنی کشور منعقد خواهد شد که در آن مسائلی همچون استفاده از باطله‌ها، توسعه فناوری و توسعه پایدار مورد توجه ویژه خواهد بود.

وی از تشکیل صندوقی در وزارت صمت برای تامین اعتبار پروژه های مبتنی بر فناوری و هوشمندسازی خبر داد و گفت: مقرر شده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات نیز کمک‌هایی به این صندوق در جهت افزایش اعتبارات داشته باشند.

پایگاه خبری ایمیدرو