به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مسئولان اشتغال زندانیان استان‌های خوزستان، مرکزی، یزد، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در سفری دو روزه به اصفهان از مجموعه‌های صنعتی که زندانیان در آنها شاغل بودند بازدید کردند.
علیرضا مهتری، معاون اصلاح، سلامت و تربیت اداره کل زندان‌های استان اصفهان در حاشیه این بازدید با بیان اینکه بر اساس تکلیف‌های شرعی، اجتماعی و قانونی ایجاداشتغال در زندانها وحتی جامعه به جهت کاهش آسیب های اجتماعی  امری ضروری است که این امر در زندان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت:  بر اساس سند تحول قوه قضائیه اشتغال جزء جدا نشدنی فعالیت‌های اقتصادی  فرهنگی و اجتماعی برای مددجویان در زندان‌ها است.
وی تاکید کرد:سازمان زندان‌ها وقوه قضائیه و باحمایت  دولت تسهیلات بسیار ویژه و کم بهره را برای اشتغال و حرفه آموزی زندانیان در نظر گرفته و این امر به منظور حراست از کیان خانواده و عزت نفس وحفظ کرامت انسانی  زندانیانی است که به هر جهت به واسطه چالش‌های اجتماعی وترک فعل بعضی از ادارات گرفتاربزه شده‌اند.
معاون اصلاح، سلامت و تربیت اداره کل زندان‌های استان اصفهان با بیان اینکه تلاش داریم در بخش تولید، صنعت، کشاورزی و خدماتی زندانیان را به کار بگیریم، افزود: باید توجه داشت که در بین زندانیان افراد دارای هوش بالا هستند وبطورمثال بارها شاهد بوده‌ایم که در زمینه ساخت قطعات صنعتی بهترین عملکرد را حتی بهتر از مهندسان طراحال فنی داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در ذات بسیاری از زندانیان ظرفیت‌هایی نهفته است که به دلیل جرایم سرکوب شده و ما سعی داریم این استعدادها را برای پیشرفت و توسعه درجامعه مورد استفاده قرار دهیم،که دراین بین جمعی ازخیران استان اصفهان در این زمینه حمایت‌های خوبی را داشته‌اند و از بازدهی بالای کارگران زندانی استفاده کرده‌اند.
مهتری با بیان اینکه از سوی دیگر نیز  ضمن گلایه ازبرخی از کارگذاران که درصدد پاک کردن صورت مساله هستند و به دلیل برچسب زندانی بودن نسبت به اشتغال زندانیان توجه ندارند، ابراز داشت: این امر نشان از کم کاری بعضی ازمسئولان است و باید ساماندهی شود.
وی با تاکید بر اینکه آرامش اجتماعی به دنبال اشتغال باالطبع  زندانیان ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر در زندان‌های استان اصفهان تولیداتی را داریم که توان رقابت با دیگر تولیدات سطح شهردرمراکز تولیدی را دارد.
معاون اصلاح، سلامت و تربیت اداره کل زندان‌های استان اصفهان اضافه کرد: در این زمینه به تولیدکننده گان  و صنایع پیشنهاد می دهیم از تجربیات شرکت‌هایی ازجمله مانند آجر نماچین در زمینه به کارگیری زندانیان استفاده کنند و از نزدیک با عملکرد زندانیان ومیزان رضایت این تولیدکننده بابرندوجایگاه داخلی وحتی بین المللی آشنا شوند.
وی با بیان اینکه زندانیان وقتی دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند مسلما تحت تاثیر قرار می‌گیرند و امید به بازگشت را خواهند داشت، اضافه کرد:  که اشتغال زندانیان در سه بخش نشسته، کارگاهی و اعزام به کار در کشور سرآمد است و از این رو مسئولان دیگر استان‌ها بررسی شرایط اشتغال زندانیان در این استان را برای الگوبرداری در دستور کار قرار داده‌اند.
پیشنهاد ساخت دیوارهای مودولار برای مسکن ملی در زندان‌های کشور
رضا چینی، مدیرعامل گروه کارخانجات آجر نماچین نیز در این بازدید با بیان اینکه طی سه سال اخیر  زندانی را در صنعت خود به کار گرفته‌ام، گفت: همه کارفرمایان باید توجه داشته باشند که اشتغال زندانیان تضمین کننده امنیت در جامعه و ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی است.
وی با بیان اینکه برچسب زندانی بودن برخی از کارفرمایان را برای پذیرش افرادی که به دلیل مشکلات مالی و ورشکستگی پشت میله‌های زندان هستند دچار تردید کرده است، ابراز داشت: در این زمینه پیشنهاد ما این است که همانطور که در چارت اداری زندانیان تقسیم بندی شده اند در فرهنگ عمومی نیز نسبت به تغییر نام زندانی اقدام شود.
این عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان اصفهان با اشاره به استفاده از ظرفیت زندانیان در ساخت مسکن ملی گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر میزان پرت انرژی در ساختمان‌های کشور بیش از 35 درصد است و می توان با تولید دیوارهای عایق دار از این پرت انرژی جلوگیری کرد.
وی افزود: گاز سرمایه ملی است و هدر رفت آن خسارت به کل کشور است و با صرفه‌جویی در مصرف و فروش و صادرات آن می‌توان درآمدزایی خوبی را برای کشور ایجاد کرد.
چینی ادامه داد: پیشنهاد ما به سازمان زندان‌ها این است که به دنبال تعامل با وزارت راه و شهرسازی نسبت به ساخت دیوارهای مودولار در زندان‌ها در فضای  100 تا 500 متری برای کاهش پرت انرژی در ساختمان‌های نوساز اقدام کنند.
وی افزود: در این زمینه ما متریال و آموزش‌های لازم برای تولید را در اختیار زندانیان قرار خواهیم داد و از سوی دیگر ظرفیت بالایی برای اشتغال در زندان‌ها ایجاد خواهد شد.