به گزارش پایگاه خبری اقتصادبازار، قریب به 20 سال است که مردم منطقه شرق شهر اصفهان و حومه، از صبح تا غروب اربعین حسینی به سمت امامزاده جعفر بن الرضا(شاه کرم) به قصد عزاداری و زیارت امامزاده پیاده روی می کنند. پیاده روی که چند سال اخیر با نام جاماندگان اربعین حسینی در شرق شهر اصفهان با کمال خلوص و بی آلایش برگزار می شود.
سید جمال فهیمی در گفت گو با خبرنگار ی پیرامون ابعاد برگزاری این مراسم عظیم در ابعین حسینی اظهار کرد: برنامه پیاده روی آستان مقدس امامزاده جعفر بن الرضا(ع) سابقه برگزاری حدودا 20 ساله در شرق شهر اصفهان دارد و براساس یک حرکت خودجوش مردمی با محوریت هیئت های عزاداری در روز اربعین حسینی از حرم زینبیه (س) اصفهان به سمت امامزاده شاه کرم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه درسالهای گذشته دسته جات مختلف عزاداری شهر اصفهان برای عرض ارادت و ابراز محبت به اهل بیت در روزاربعین حسینی در امامزاده جعفر بن رضا (ع) اجتماع می کردند، گفت: به مرور زمان این حرکت های خود جوش مردمی پیوسته شد و با حمایت و پشتیبانی خیرین انسجام بیشتری گرفت.


DSC000402

مسئول کمیته اطلاع رسانی همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی افزود: در چند سال اخیر که حضور آحاد مردم ایران در همایش پیاده روی اربعین حسینی در کشور عراق پررنگ تر شد، به تدریج این راهپیمایی به سمت امامزاده شاه کرم نیز هم باشورو شعف مشتاقان اهل بیت برگزار می شود. وی تاکید کرد: پس از آنکه در سطح کشور، همایشی پیاده روی ویژه افرادی که به هر دلیلی توفیق مشرف شدن به کربلا را نداشتند، تحت عنوان جاماندگان اربعین حسینی برگزار شد، اسم این همایش عظیم پیاده روی مردم اصفهان هم به نام جاماندگان اربعین حسینی نام گرفت و با توجه بیشتری از سوی مردم مواجه شد.
فهیمی عنوان کرد: به حمد الله امروز شاهد هستیم خیل عظیمی از عزاداران و مجاورین امامزاده شاه کرم برای عرض تسلیت به آستان مقدس هر ساله از ساعات ابتدایی صبح تا غروب روز اربعین حسینی به صورت خانوادگی به سمت امامزاده جعفر بن رضا(ع) پیاده روی می کنند.
وی با اشاره به اینکه این حرکت عظیم خودجوش مردمی شاید یک زمانی منحصر به مردم منطقه امامزاده شاه کرم(جاده فرودگاه اصفهان) و مردم حصه بود گفت: ولی امروز براساس اسناد و تصاویر از خودروها و اتوبوس هایی که در پارکینگ امامزاده شاه کرم قراردارد، شاهدیم مردم از سراسر شهراصفهان و چه بسا شهرستان های اطراف برای حضور در این همایش صد هزارنفری پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی حاضر می شوند.
مسئول کمیته اطلاع رسانی همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی اذعان کرد: براین اساس سعی شده برنامه های متنوعی برای استقبال از زائران و عزاداران حسینی تدارک دیده شود، حضور دسته جات مختلف عزاداری، سینه‌زنان، زنجیر‌زنان، قرائت دسته جمعی زیارت اربعین حسینی، قرائت قرآن کریم، مداحی مادحان اهل بیت، اقامه نماز ظهر اربعین به امامت آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه دراستان اصفهان و..است.
وی تاکید کرد: تلاش شده است که محوریت برنامه های امامزاده شاه کرم در روز اربعین حسینی خانواده باشد، در صحن امامزاده جعفر بن رضا(ع) خانواده ها در کنار یکدیگر حضور پیدا کرده و عرض ارادت به ساحت مقدس سیدالشهدا (ع) دارند، همچنین بزرگترین نمایش تعزیه عصر عاشورا هر ساله دراین مکان برگزار می شود که در نوع خود بی نظیر است، موکب های متعددی در طول مسیر راهپیمایی و در داخل آستان مقدس امامزاده برای اطعام و پذیرایی از زائران برپا شده است.

DSC000472
فهمیمی یادآور شد: اطعام بزرگ صد هزار نفری ظهر اربعین نیز به همت بانیان و خیرین امامزاده شاه کرم برقرار است، برنامه هایی متنوعی برای کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای امامزاده با حضور مبلغین و روحانیون جوان پیش بینی شد، غرفه 72 تن که نمایش سه بعدی کربلا و حرم حضرت عباس(ع)، نمایشگاه تصاویر مفهومی کشتی نجات و شبیه سازی بین الحرمین نیز تدارک دیده شده است.
وی با بیان اینکه ما در برنامه روز اربعین حسینی امامزاده شاه کرم صرفا به بُعد عزاداری نپرداخته‌ایم و سعی کرده یک برنامه ریزی جامعی صورت گیرد، تصریح کرد: بیش از چند هزار نفر از خادمین افتخاری و خادمین رسمی در روز اربعین در نقش های مختلف به زائران و عزاداران خدمت می کنند.
مسئول کمیته اطلاع رسانی همایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی خاطرنشان کرد:در سال های گذشته براساس آمار و ارقام، میزبان حدود 80 تا 100 هزارنفری مردم عزادارحسینی بوده ایم ولی طبق حضور فوج فوج و ستون به ستون عزادارانی که به صورت پیاده روی می کنند، پیش بینی ما از حضور بالغ بر 100 هزار نفری در مراسم امسال است.
وی متذکر شد: از دلایل رونق و شور و شعور حسینی در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین در امامزاده شاه کرم میتوان به بعد مردمی بودن و خودجوش بودن آن اشاره کرد، اینجا کسی مراسم را به صورت واحد مدیریت نمی کند و آحاد مردم خود مدیریت را برعهده دارند.
فهیمی با تاکید براینکه امروز با حضور آحاد و اقشار مختلف مردم انواع عرض ارادت ها و عزاداری ها در این همایش انجام می شود، گفت:برنامه های فرهنگی و مذهبی آستان مقدس امامزاده شاه کرم منحصر به روز اربعین حسینی نیست و در تمام برنامه های ولادت ها و شهادت اهل بیت این آستان برنامه دارد.