در نشست مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با خبرنگاران در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه گردشگری اصفهان، فرایندهای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های گردشگری و احداث هتل های هما در اصفهان تشریح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با اشاره به اینکه دوازدهمین نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و هتلداری اصفهان با حضور بیش از ۱۸۰ شرکت در حال برگزاری است، اظهار کرد: این اولین دیدار فعالان حوزه گردشگری بعد از کرونا است که با استقبال خوبی روبرو بوده است.

طحانیان، برپایی این نمایشگاه را گامی به سوی توسعه صنعت گردشگری و هتلداری در اصفهان و کمک به اقتصاد شهر و کشورعنوان کرد و افزود: سعی کرده ایم بسترهای لازم در این زمینه را فراهم نماییم.

در ادامه، علیرضا حسینی مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری و گردشگری تأمین "هگتا" سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه مجموعه هلدینگ هگتا با شش شرکت زیرمجموعه خود برای توسعه گردشگری فعالیت می کند، اظهار کرد: ماموریت اصلی هگتا توسعه گردشگری در ابعاد سلامت، توسعه و ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی است.

او درصحبت از موانع و مشکلاتی که در استان اصفهان برای ساخت مجموعه هتل های پنج ستاره هما وجود داشته، توضیح داد: با توجه به تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته، تا قبل از اتمام سال ۱۴۰۱ شاهد کلنگ‌زنی و آغاز به کار عملیات ساخت هتل همای در منطقه صفه اصفهان خواهیم بود. وی افزود: دراین دوره مدیریت شهری و توجه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و رویکرد تأمین اجتماعی، بسیاری از موانع برطرف شده و به دنبال اخذ مجوزها هستیم.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی به توسعه هتل‌های هما در شهرهای شیراز، مشهد، تهران، بندرعباس و دیگر استان ها پرداخت و ابرازامیدواری کرد که ظرفیت اصفهان در حوزه گردشگری در روند احداث مجموعه هتل‌های هما در این شهر ارزشمند است.

حسینی با اذعان به ایجاد وقفه در اقدامات توسعه گردشگری سلامت به دلیل شیوع کرونا، عنوان کرد: اکنون به دنبال احیای گردشگری سلامت بعنوان اولویت‌های این مجموعه هستیم.

وی به فعالیت قطارهای گردشگری رجا و مراکز مجموعه ایرانگردی و جهانگردی این هلدینگ در بسیاری از شهرها و همچنین اجرای طرح کرامت رضوی برای اعزام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: اعزام بازنشستگان تامین اجتماعی به مشهد مقدس ‌از طریق قطارهای رجا و هتل‌های هما را در دستور کار داریم. چنانچه، این هلدینگ گردشگری، امسال بیش از ۶هزار شب اقامت برای بازنشستگان مهیا کرده است. ضمن آنکه، فاز اولیه طرح کرامت تا ۲۵ بهمن امسال ادامه دارد و امیدواریم با افزایش ظرفیت اقامتی، این طرح را گسترش دهیم.

ابزارهای تشویقی برای سرمایه گذاران گردشگری

در ادامه، علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به چالش های فراوان اصفهان در زمان پیک گردشگری، گفت: اصفهان در زمینه اقامتی وضعیت مطلوبی ندارد و از نظر کمی و کیفی با وجود سه یا 4هتل استاندارد، نمی‌توانیم آنگونه که در شأن اصفهان است، پذیرای گردشگران باشیم.

وی با اذعان به وقفه 10ساله در ساخت هتل هما در اصفهان برغم کلنگ زنی آن، اظهار کرد: اصفهان سرمایه گریز است تا سرمایه پذیر، اما خوشبختانه امروز شورای شهر و شهرداری با ما برای ارائه ۹۹ درصد معافیت همراه هستند. درعین حال باید ابزارهای تشویقی بیشتری برای سرمایه گذاران درنظر گرفت.

ایزدی صنعت گردشگری را شکننده نامید و گفت: متأسفانه در طول دو هفته که اغتشاشات پیش آمده، تعدادی از تورها کنسل‌ها شده و صنعت گردشگری چه در دوره کرونا و چه اکنون تحت تأثیر حوادث قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: ساخت مجموعه هتل هما در اصفهان در زمینی بسیار مناسب جانمایی شده است و سعی می‌کنیم معماری اصیل ایرانی که برگرفته از فرهنگ ایرانی است را در هتل همای اصفهان شاهد باشیم.

فرزانه افسرطه