به عنوان سوال نخست رویکرد شما در نمایشگاه بیشتر برگزاری رویدادهای تخصصی یا عمومی است؟

نگاه بیشتری که به نمایشگاه می‌شود بحث‌های تخصصی است. ولی وقتی نمایشگاه برگزار می کنیم نمی توانیم بگوییم که فقط با برگزاری نمایشگاه های تخصصی فعالیت های ما انجام می شود و هدف شکل دادن به مذاکرات B to B  است. کسی که در نمایشگاه شرکت می کند به دنبال کسب سود و توسعه تجارت است، اما در نمایشگاه و بازاریابی هدف تکمیل بازاریابی جدید و دست یافتن به مشتریان جدید و گسترش این بازار است. بنابراین هدف نهایی ما برگزاری رویدادهای تخصصی است تا امکان جذب بازدید کنندگان متخصص از سایر شهرها و استان‌ها را نیز داشته باشیم، هرچند این امکان وجود دارد که در دوره‌هایی اقدام به برگزاری یک رویداد عمومی کنیم.

به نظر می‌رسد برای سال 1402 تقویم نمایشگاه اصفهان در حال تدوین است. آیا به دنبال عنوان‌های جدید هم هستید و یا تقریبا تقویم همانند سال‌های گذشته خواهد بود؟

ما به دنبال توسعه تجارت هستیم. در حال حاضر هم دپارتمان بخش خارجی و بین‌المللی را سامان دادیم تا امکان فعالیت بهتر در این زمینه وجود داشته باشد. چون به دنبال جذب مشارکت کنندگان از کشورهای خارجی هستیم، مانند آنچه که در نمایشگاه دام و طیور اتفاق افتاد. در سال 1402 به دنبال سفر هیات‌های تجاری به کشورهای دیگر هستیم تا این امکان برای صنعتگر ایرانی فراهم شود تا از نزدیک تکنولوژی‌های نوین و پتانسیل‌های شرکت‌های بزرگ خارجی را ببیند. در کل ما به دنبال توسعه این بخش هستیم؛ متاسفانه تلاش‌های ما در به نتیجه رسیدن برگزاری نمایشگاه در عراق و سوریه منجر به خروجی مناسبی نشد، با این حال کوشش می‌کنیم تا به بازارهای جدید دست پیدا کنیم.

سوال دیگری اینکه؛ شما ترجیح می‌دهید فقط نقش سایت‌دار را داشته باشید و یا همزمان به دنبال برگزاری برخی عنوان‌های نمایشگاهی خواهید بود؟

برخی وقت‌ها سیاست‌ها به سمت واگذاری کامل نمایشگاه پیش می‌رود و ما فقط نقش سایت‌دار را خواهیم داشت. اتفاقی که رخ می‌دهد این است وقتی مجری توانایی کامل را داشته باشد می‌تواند مدافع برند نمایشگاه و همان عنوان نمایشگاهی باشد و اگر مجری به هر دلیلی نتواند توان کافی برای حفظ عنوان نمایشگاه داشته باشد در عمل با افت کیفیت به ضربه زدن به برند نمایشگاه اصفهان منجر می‌شود که اساسا این رویه مناسب نیست. چون اگر یک نمایشگاه خوب و با کیفیت برگزار نشود تا سال‌های آینده تبعات تخریبی خود را خواهد داشت. به این نکته توجه کنید که در حال حاضر نمایشگاه اصفهان در برخی عنوان‌های نمایشگاهی مانند سنگ، فولاد، دام و طیور، طلا و کشاورزی بسیار توانا است، پس نیاز است از این برند حمایت کامل صورت بگیرد. در سال آینده برگزاری برخی عنوان‌ها را خواهیم داشت، البته به این معنا هم نیست که صفر تا صد کار را انجام بدهیم. با این حال تغیر رویه‌ای اتفاق خواهد افتاد.

در حوزه نمایشگاه برای افزایش ارتقاء نمایشگاه به صورت مشخص چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنید؟ آیا به دنبال شورای سیاست‌گذاری با مشارکت اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و سازمانهای مربوطه هستید و یا تمام این فرآینده را به برگزار کننده واگذار می‌کنید؟

ما سعی می‌کنیم از روش‌های مختلف با این انجمن‌ها ارتباط داشته باشیم و بهترین روش را استفاده خواهیم کرد. به نظرم هر کدام از ذینفع‌ها باید در کنار همدیگر قرار بگیرند تا یک عنوان نمایشگاهی به بهترین شکل ممکن برگزار گردد و تا این همکاری و همفکری اتفاق نیفتد امکان برپا شدن یک رویداد خوب نمایشگاهی وجود نخواهد داشت. ما دقیقا به دنبال پتانسیل‌ها و ارتقاء بهتر این روابط با انجمن‌ها و اتحادیه‌ها هستیم.

سوال آخر؛ فکر می‌کنید کارکرد نمایشگاه برای توسعه اقتصادی چقدر میتواند مفید فایده باشد؟

صنعت نمایشگاه وابسته به اقتصاد و توسعه است. خیلی روشن عرض می‌کنم، ما نمی‌توانیم از اقتصاد صحبت کنیم و بعد بگویم نمایشگاه نقشی در این اقتصاد و توسعه ندارد. یکی از ارکان مهمی که در تبلیغات و ترویج صحبت می‌شود نمایشگاه است. حتی وقتی از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی صحبت می‌شود، نمی‌شود این موضوع را نادیده گرفت و یا به عنوان یک رقیب به آن نگاه کرد، شخصا به این مباحث به صورت رقابتی نگاه می‌کنم. چرا که خواه ناخواه نمایشگاه‌های مجازی سهم قابل توجهی در آینده خواهند داشت و این همه دقیقا تکمیل کننده همدیگر هستند. من فکر می‌کنم نمایشگاه مجازی تضعیف کننده نمایشگاه واقعی نیست. چرا که فکر می‌کنم یکی از پرقدرترین ابزارهای دنیای امروز همچنان نمایشگاه‌ها هستند.

و کلام پایانی؟

ما در نمایشگاه به دنبال نگاه درآمدی کامل نیستیم. بیشتر به دنبال تعامل سازنده و ارتباط بهتر با سازمان‌ها هستیم و فکر می‌کنم اگر سایر سازمان‌ها و نهادها در هنگام برگزاری رویدادها به ما کمک کنند، بهتر از همیشه می‌توانیم برنامه های خودمان را اجرا و نمایشگاه اصفهان را به عنوان یک برند مطرح در داخل کشور و حتی عرصه بین‌الملل تبدیل کنیم.